۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد نیازمند برندسازی؛ یاسوج بازارچه دائمی ندارد
گزارش بازار؛

صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد نیازمند برندسازی؛ یاسوج بازارچه دائمی ندارد

یاسوج- صنایع دستی در توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال نقش مهمی داشته و در کهگیلویه و بویراحمد نیز از گذشته نقش مهمی در زندگی مردمان این دیار داشته و اکنون نیز می تواند افزایش صادرات را در استان رقم بزند.

بازار؛ صدیقه امیدی: نقش چشمه ای که می جوشد و گلهایی که می روید تا در روزهای سرد زمستان، خاطره بهار را در یادها زنده نگه دارد و مهتابی که می تابد تا شب سیاه غصه ها به در شود و کبک دری دنا بخواند و پازن پیر، صخره های سبز دنا را در نوردد همه در دستبافته های زنان کهگیلویه و بویراحمد جاری است و می تواند اشتغالزایی مطلوبی برای زنان داشته باشد.

توسعه صنایع دستی با توجه به سابقه دیرینه در اقتصاد روستاها یکی از مهمترین راهکارهای اشتغالزایی در روستاها محسوب می شود و این امر نیازمند ایجاد زیرساختها و ارائه تسهیلات مناسب است.

مدیر کل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ظرف سالهای اخیر هنرمندان صنایع دستی استان خواهان ایجاد بازارچه های صنایع دستی برای عرضه محصولات هستند، گفت: ۲۸ اسفند ۹۷ نخستین بازارچه دائمی صنایع دستی در شهر یاسوج در ۲۴ غرفه آغاز به فعالیت کرد و مجموع غرفه‌های این مجموعه ۴۵ بود اما به دلیل جانمایی نامناسب، این بازارچه تعطیل شد.

مجید صفایی افزود: ایجاد این بازارچه ها می تواند در اشتغالزایی و افزایش درآمد خانوارها به خصوص در روستاها نقش مهمی داشته باشد.

سه بازارچه دائمی صنایع دستی در شهرهای یاسوج، گچساران و دهدشت ایجاد می شود

وی بیان داشت: سه بازارچه دائمی صنایع دستی در شهرهای یاسوج، گچساران و دهدشت ایجاد می شود.

صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد نیازمند برندسازی؛ یاسوج بازارچه دائمی ندارد

صفایی افزود: با ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی در مرکز استان زمینه رونق و فروش تولیدات هنرمندان این صنعت فراهم می شود و در فصولی که کشاورزی و دامپروری راکد است می تواند عامل بسیار مهمی در ایجاد درآمد برای روستاییان باشد.

صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد بخشی از سنتهای اصیلی است که همه ریشه در تاریخ و آداب و رسوم مردمان این دیار دارد و می تواند منابع درآمد مهمی برای خانواده های روستایی باشد.

حمایت از صنایع دستی می تواند مانع مهاجرت روستاییان شده و توسعه اقتصادی در روستا و اشتغالزایی را به همراه داشته باشد

حمایت از صنایع دستی می تواند مانع مهاجرت روستاییان شده و توسعه اقتصادی در روستا و اشتغالزایی را به همراه داشته باشد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: ایجاد بازار فروش برای هنرمندان صنایع دستی استان می تواند بیکاری را کاهش و ایجاد اشتغال مولد داشته باشد.

صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد نیازمند برندسازی؛ یاسوج بازارچه دائمی ندارد

حسین کلانتری افزود: صنایع دستی علاوه بر جاذبه‌های هنری، فرهنگی و سهولت آموزش و فراگیری، سبب ایجاد فرصت شغلی می شود.

اگر صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد ساماندهی و تقویت شوند و سرمایه‌گذاری لازم در مورد تولید آنها صورت گیرد می‌توان میزان صادرات استان را افزایش داد

وی بیان داشت: اگر صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد ساماندهی و تقویت شوند و سرمایه‌گذاری لازم در مورد تولید آنها صورت گیرد می‌توان میزان صادرات استان را افزایش داد.

کلانتری افزود: ایجاد اشتغال و کسب درآمد، جاذبه گردشگری، حفظ و بقای آداب و رسوم قومی و کسب درآمد ارزی می‌تواند از پیامدهای رونق صنایع دستی در استان باشد.

وی تصریح کرد: صنایع دستی اصیل ترین، مردمی ترین و کاربردی ترین هنر در استان است که می تواند به صنعتی تاثیر گذار برای رشد اقتصادی بدل شود.

یکی از راههای مهم در توسعه اقتصادی در استان می تواند گسترش صنایع کوچک باشد که با تقویت صنایع دستی نیز می توان با سرمایه‌ کم و عدم نیاز به تخصص‌های فنی و حرفه‌ای بالا و استفاده از مهارت‌های بومی، به رشد این صنعت در روستاها و اشتغالزایی و افرایش درآمد روستائیان کمک کرد.

یکی از دستبافته های زنان عشایر کهگیلویه و بویراحمد قالی و قالیچه است و دختران ایل از کودکی با بافت آن آشنا می شوند و همراه با مادران بر دار قالی گره می زنند، این دست بافته در بیشتر نقاط روستایی و عشایری کهگیلویه و بویراحمد رواج دارد.

جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبد بافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین دست بافته‌های سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد است.

جاجیم هم از دستبافته هایی است که عشایر کوچنده برای زیر انداز، رو انداز و رختخواب پیچ از آن استفاده می کنند و در قدیم از این بافته برای پوشش روی کرسی ها استفاده می شد.

گبه یکی از مهمترین دست بافته های عشایر بویراحمد و قشقایی و نوعی فرش با پرزهای بلند و چند پوده است که زیبایی خاصی دارد و زنان در قدیم برای جهیزیه خود می بافتند.

گلیم نیز از دیگر دستبافته های زیبای عشایر کهگیلویه و بویراحمد است که به علت سبکی، امکان استفاده در مکانهای مختلف این دستبافته را به یکی از پر طرفدارترین دستبافته های استان تبدیل کرده که هم به عنوان زیرانداز و هم به شکل تزیینی در خانه ها استفاده می شود.

سابقه گلیم بافی در این استان بسیار طولانی است و یکی از دستبافته هایی است که مشتاقان و دوستداران فراوانی را به سوی خود کشانده است

سابقه گلیم بافی در این استان بسیار طولانی است و یکی از دستبافته هایی است که مشتاقان و دوستداران فراوانی را به سوی خود کشانده است.

توبره یا به گویش محلی عشایر کهگیلویه و بویر احمد «توربه» کیف مستطیل شکل زیبایی است که در ایلات و عشایر کتاب قرآن را در آن می گذارند و بر وسط سیاه چادر آویزان می کنند و دختران ایل هم به عنوان جهیزیه آن را به خانه شوهر می برند.

این بافته کیف مانند، به وسیله دسته هایی که در طرفین آن قرار دارد، به آسانی حمل می شود و به جای کیف نیز می توان از آن استفاده کرد. این دستبافته امروزه جنبه تزیینی یافته و بر دیوار خانه ها همچون تابلویی زیبا می درخشد.

آئینه دان یا چنته در هر خانه و سیاه چادری به چشم می خورد. کیفی دسته بلند است که برای نگهداری وسایل و آینه کاربرد دارد. بافت «چنته» ممکن است گلیم بافت و یا قالی بافت یا یک روی آن گلیم بافت و روی دیگر به شیوه قالی بافته شده باشد.

صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد نیازمند برندسازی؛ یاسوج بازارچه دائمی ندارد

نمکدان با نمکدانهای امروزه ما بسیار متفاوت است و دستبافته ای است که در گذشته برای نگهداری نمک و حمل آن استفاده می شد و هنوز هم نمونه هایی از آن در میان عشایر کوچرو دیده می شود.

خورجین بافته ای عشایری است که برای حمل آذوقه بر پشت چهارپایان مورد استفاده قرار می گیرد و شبیه به دو کیسه متصل بهم است.

سفره از بافت های عشایری است که زنان عشایر به هنگام پخت نان از آن استفاده می کنند و چانه های خمیر نان را روی آن می چینند.

حور یا جوال دستبافته ای از جنس مو و پشم است که عشایر کهگیلویه و بویر احمد برای حمل و نقل مواد مورد نیاز خود مانند کاه، بذر، آذوقه، آب و گاهی بزغاله ها و بره های نوپا از آن استفاده می کنند.

صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد نیازمند برندسازی؛ یاسوج بازارچه دائمی ندارد

جانماز یا سجاده دستبافته دیگر از جنس گلیم یا فرش است و در ابعاد کوچکتر بافته می شود. شله یا آلاتی دستبافتی است که از بافتن رشته هایی الوان از لباسهای کهنه به دست می آید که به عنوان زیرانداز و یا پوششی برای نشستن بر روی چهارپایان استفاده می شود. زنان عشایر با استفاده از مو یا پشم تابیده شده طنابهایی می بافند که در برپایی سیاه چادر و مهار گوسفندان و غیره از آن استفاده می شود. در هر خانه ای در کهگیلویه و بویراحمد دستبافته های الوان زنان عشایر زینت بخش در و دیوار خانه ها است.

۳۵ هزار هنرمند در رشته‌های مختلف صنایع دستی در استان فعالیت دارند

معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ۳۵ هزار هنرمند در رشته‌های مختلف صنایع دستی در استان فعالیت دارند، گفت: ۱۶ هزار بافنده صنایع دستی در استان کهگیلویه و بویراحمد در رشته‌های مختلف از جمله گلیم‌بافی، چرم‌دوزی، دوخت و طراحی البسه محلی و جاجیم بافی فعالیت می‌کنند.

صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد نیازمند برندسازی؛ یاسوج بازارچه دائمی ندارد

حشمت الله صمیمی دوست افزود: در سه روستای کهگیلویه و بویراحمد ۹۵ درصد از جمعیت روستاها بافنده بوده و در کار صنایع دستی مهارت دارند.

وی اظهار داشت: این سه روستا ثبت ملی شده و بافندگان و تولید کنندگان صنایع دستی در این روستاها، تسهیلات توسعه صنایع دستی دریافت کرده و با افزایش تولیدات در این روستاها بافندگان و صاحبان مهارت صنایع دستی به لحاظ تامین زیرساخت‌های مورد نیاز حمایت می شوند.

روستاهای رودشتی و میمند در بخش پاتاوه شهرستان دنا و روستای سربیشه در شهرستان گچساران به عنوان روستاهای هدف صنایع دستی در استان معرفی شده اند

صمیمی دوست افزود: روستاهای رودشتی و میمند در بخش پاتاوه شهرستان دنا و روستای سربیشه در شهرستان گچساران به عنوان روستاهای هدف صنایع دستی در استان معرفی شده اند.

وی تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد سالانه ۲۱۸ هزار متر مربع انواع صنایع دستباف تولید می کند.

صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد نیازمند برندسازی؛ یاسوج بازارچه دائمی ندارد

صنایع دستی، صنعتی کاملاً بومی و غیر وابسته است که در کهگیلویه و بویراحمد مواد اولیه آن توسط عشایر و روستائیان تولید شده و نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی ندارد و تناسب میان فرهنگ تولید و فرهنگ اصیل مردمی، آن را به صنعتی مناسب برای اشتغال‌زایی تبدیل کرده است و در روستاها و مناطق عشایری که کشاورزی و دامپروری شغل اکثر مردم است، می تواند فعالیتی دائمی باشد که با ایجاد کارگاه‌های تولیدی در این روستاها، اشتغالزایی مطلوبی ایجاد کند.

 ۱۱۵ کارگاه صنایع دستی به صورت گروهی در این استان فعالیت می کنند که ۴۰ درصد در شهر و ۶۰ درصد نیز در روستاها مشغول به فعالیت هستند.

در کهگیلویه و بویراحمد که بیش از ۷۰ درصد محصولات صنایع دستی، توسط زنان تولید می‌شود، ساماندهی بازارچه های صنایع دستی می تواند نقش مهمی در رونق تولیدات صنایع دستی، معرفی و فروش محصولات هنرمندان استان و برند سازی این محصولات داشته باشد.

کد خبر: ۹۷٬۹۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha