۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱
 معافیت‌های مالیاتی باید به حداقل برسند
معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی:

معافیت‌های مالیاتی باید به حداقل برسند

مسیحی، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی بر لزوم اصلاح موثر نظام مالیاتی تأکید کرد و گفت: معافیت‌های مالیاتی باید به حدأقل برسند و نرخ‌ها نیز موثرتر و پایه‌های مالیاتی واقعی‌تر شوند.

به گزارش بازار، محمد مسیحی معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور درمورد بزرگترین چالش‌های سازمان امور مالیاتی برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی گفت: یک خلط مبحثی که در باب فرارهای مالیاتی صورت می‌گیرد بین ظرفیت بالقوه اقتصاد برای مالیات ستانی و فرار مالیاتی است.

وی با بیان اینکه اعلام اعداد و ارقام فرارهای مالیاتی هیچ کمکی به اصلاح نظام مالیاتی نمی‌کند افزود: نرخ مالیات بر ارزش افزوده باید ۹ درصد باشد اما ۳ درصد آن به شهرداری‌ها تعلق می‌گیرد و عملاً نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۶ درصد است.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: ما ظرفیت اقتصاد کشور را اینطور تعریف کردیم که مالیات از بنزین همچنان بر لیتری ۷۰۰ تومان باشد و این درحالیست که قیمت بنزین در دهه اخیر دو بار افزایش یافته است.

مسیحی افزود: ما در اقتصاد اینطور تعریف کردیم که مالیات نقل و انتقال املاک بر ارزش روز وضع نشود ضمن اینکه معافیت‌های مالیاتی نیز هم اکنون ۴۰ درصد اقتصاد کشور را شامل می‌شود و در مواردی هم نرخ‌های مالیاتی موثر نیستند.

وی خاطرنشان کرد: کشور ترکیه عمده مالیات را از حوزه انرژی و حامل‌های انرژی می‌گیرد اما در کشور ما مالیات از حامل‌های انرژی به قیمت‌های تکلیفی گرفته می‌شود.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با تصریح بر اینکه اکثر اشخاص مالیات‌های خود را می‌پردازند گفت: قانونگذار برخی فعالیت‌ها مانند کشاورزی، سود سپرده بانکی، مناطق آزاد و کمتر توسعه یافته و فعالیت‌های فرهنگی هنری را از مالیات معاف کرده است.

مسیحی در رادیو گفت وگو اظهارکرد: وقتی ۵۰ تا ۶۰ درصد اقتصاد کشور از معافیت مالیاتی برخوردار است و یا به شکل موثری مشمول مالیات نمی‌شود همین موضوع باعث احساس بی عدالتی در جامعه و فرار مالیاتی و یا به تاخیر افتادن پرداخت مالیات‌ها می‌شود.

این مقام مسئول بر لزوم اصلاح موثر نظام مالیاتی تأکید کرد و گفت: معافیت‌های مالیاتی باید به حدأقل برسند و نرخ‌ها نیز موثرتر و پایه‌های مالیاتی واقعی تر شوند تا فعالان اقتصادی عدالت را به عینه مشاهده کنند و فرار مالیاتی نکنند.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، اقدامات این سازمان در جهت مقابله با فرار مالیاتی را موثر و مثبت ارزیابی کرد و گفت: رصد تراکنش‌های بانکی مشکوک و مقابله با شرکتهای کاغذی از جمله این اقدامات است.

مسیحی پذیرش خوداظهاری نزدیک به واقعیت از سوی مودیان و مقابله با فرار مالیاتی را دو محور اصلی نظام مالیاتی عنوان کرد و یادآور شد: در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از اظهارنامه‌های مالیاتی بدون دخالت ممیزی و برای اولین بار در نظام مالیاتی قطعی شده است.

وی درمورد لغو مالیات بر ارزش افزوده طلافروشان تأکیدکرد: اصل طلا و اجرت آن تا زمان لازم الاجرا شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده که از دی ماه به بعد خواهد بود همچنان مشمول مالیات ۹ درصد است.

کد خبر: ۹۷٬۸۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha