۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۰
تعطیلی واحدهای تولیدی غیر استراتژیک به جای قطع برق گسترده
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد

تعطیلی واحدهای تولیدی غیر استراتژیک به جای قطع برق گسترده

قطعی برق بدترین تصمیمی است که دولت برای جبران کمبود آن در کشور گرفته است؛ ما می‌توانستیم با تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی که محصولات غیر استراتژیک و غیرضروری تولید می‌کنند این مشکل را کنترل کنیم.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، احد آزادی خواه در مورد قطعی برق و خاموشی‌های مکرر در کشور گفت: شرایط اکوسیستمی کشور به گونه‌ای است که توان تولید بسیاری از انرژی‌ها همچون برق را دارد اما امروزه به دلیل کمبود برق شاهد قطعی مکرر برق در اقصی نقاط کشور هستیم؛ اتفاقات اخیر در کشور دور از انتظار بود زیرا ما مدعی در تولید برق و انرژی هستیم وهمچنین یکی از صادر کنندگان برق و انرژی به کشورهای همسایه مانند عراق بودیم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی افزود: این خاموشی‌های پی‌در پی علاوه بر خسارات مادی می‌تواند در شرایط کرونایی خسارات جانی هم به همراه داشته باشد. چند متغیر اساسی را می‌توان برای این کمبود انرژی برق عنوان کرد.

قطعی برق نشات گرفته از ضعف عملکرد دولت است
وی ادامه داد: حدود ٤٢ سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی می‌گذرد، دیدن چنین مشکلات پیش پا افتاده‌ای که عواقب سنگینی به همراه دارد همگی نشان از ضعف عملکرد متولیان امر است؛ قطعی برق همراه آب بیانگر این مطلب است که وزارت نیرو و سازمان‌ها و نهادهای مرتبط عملکرد مثبتی در تولید برق، انرژی و استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی و یا سیکل ترکیبی کار نداشته‌اند و بعضا برای دولت‌ها هزینه‌های سنگینی را ایجاد کردند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: امروزه وضعیت برق کشور ما را زمین‌گیر کرده است این در شرایطی است که بیشتر استان‌های کشور همچون یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و خوزستان و... کویری هستند ما می‌توانیم از انرژی خورشیدی استفاده کرده و به راحتی برق تولید کنیم؛ این موضوع بارها در مجلس عنوان شده و بخش خصوصی اعلام آمادگی برای تولید برق را کرده‌اند و با توجه به ظرفیت کشور در تولید انرژی خورشیدی فقط از مقدار کمی از این ظرفیت استفاده کرده‌ایم؛ استفاده نکردن از ظرفیت کشور یعنی سوء مدیریت در اداره کشور که امروز ه کم شاهد آن نبودیم.

نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: کشور می‌تواند با یک برنامه مدون ۲ ساله این مشکل را حل کند. اگر نیروگاه‌های برق کشور عزم جدی و محکمی داشته باشند و با استفاده از ظرفیت خصوصی اجرای ۱۰ پروژه هزار مگاواتی برق کشور را تامین کند؛ تا ۲ سال آینده این پروژه‌ها را تحویل مدار بدهند بدون شک نه تنها با مشکل بی برقی مواجه نخواهیم بود بلکه یکی از  صادر کنندگان برق هم خواهیم بود.

برنامه‌ای برای تولید، توزیع و مصرف برق در کشور نیست
آزادی خواه با اشاره به عملکرد ضعیف دولت در تولید  انرژی، تاکید کرد: نکته دیگر در این خصوص نحوه مصرف و توزیع برق است که در شرایط فعلی بنده احساس می‌کنم دولت در امر توزیع برق ناتوان عمل کرده است، به این دلیل که دولت و توانیر و معاونین مرتبط وزارت نیرو بایستی به این جمع بندی می‌رسیدند که ما در فصل گرما چه میزان برق نیاز داریم و در خصوص تامین و توزیع بایستی عملکرد درستی داشته باشند تا با کسری برق مصرفی مواجه نشویم.

قطعی برق بدترین تصمیم دولت در کنترل بی برقی بود
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم ادامه داد: قطعی برق بدترین تصمیمی است که دولت برای جبران کمبود برق در کشور گرفته است؛ ما می‌توانستیم با تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی که محصولات غیر استراتژیک و غیرضروری تولید می‌کنند این مشکل را کنترل کنیم و برای مدت کوتاهی آنها را از مدار تولید خارج کنیم؛ به ویژه صنایع پرمصرف که دارای کوره هستند و نیاز به برق زیادی دارند و سرمایه گذار را ملزم به پرداخت حقوق کارگران کنند.

 نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: قطعی پی در پی یک تصمیم کاملا اشتباهی بود که نشات گرفته از بی‌تدبیری تمام متولیان امر است.

آزادی خواه تصریح کرد: قطعی برق در استان‌های گرمسیری همچون خوزستان، کرمان، بوشهر و هرمزگان و... واقعا زندگی افراد را با چالش روبرو کرده است و باعث ایجاد نارضایتی‌های متفاوت شده است و من این شائبه را دارم که برخی از این نگاه‌ها نارضایتی‌ها را توسعه دهد و معضلات اجتماعی ایجاد کند.

وی تاکید کرد: پیشنهاد من به دولت این است که کسری برق را در فصل گرما از طریق واحدهای صنعتی سنگین و بزرگ جبران کند تا به مردم مصرف کننده آسیبی نرسد.

رمز ارزها فرصتی طلایی برای کشور هستند
آزادی خواه با اشاره به اینکه رمز ارزها یک فرصت طلایی برای کشور محسوب می‌شوند، گفت: رمز ارزها صنعت سودآوری در حوزه پول الکترونیک هستند و دنیا به سمت تکنولوژی در حال حرکت است اما بی تدبیری که شاهد آن هستیم سبب عدم توزیع ناعادلانه برق شده است از طرفی فوایدی که باعث می‌شود رمز ارزها توسعه یابند و به صورت هدفمند و ضابطه‌مند با یک عدالت اجتماعی محروم هستند، ما عملا هم چوب را خورده ایم هم پیاز!

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم در پایان خاطر نشان کرد: اگر  مسئو لان کشور به ویژه متولیان وزارت نیرو بتواند تدبیر خود را ریکاوری و مدیریت توزیع برق را ساماندهی کنند و از سویی دیگر سرو سامان مشخصی با متولیان حوزه رمز ارزها تدبیری به کار ببرد که ما از رمز ارزها مانند تمام کشورهای دیگر بهره‌مند شویم.

کد خبر: ۹۷٬۸۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha