۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰
لزوم تولید سیب زمینی به طور سالانه و نه دوره‌ای
عضو هیات رئیسه انجمن ملی سیب زمینی عنوان کرد

لزوم تولید سیب زمینی به طور سالانه و نه دوره‌ای

نیازی، عضو هیات رئیسه انجمن ملی سیب زمینی گفت: ما باید تولید کنیم و نگوییم یک سال تولید کنیم و یک سال تولید نکنیم. دریچه صادرات ما باید همواره باز باشد و هرچه محصول اضافه تولید می‌شود باید صادر شود.

به گزارش بازار، رحیم نیازی سخنگو و عضو هیئت رئیسه انجمن ملی سیب زمینی، سیب زمینی را یک محصول استراتژیک در دنیا برشمرد و گفت: در پنج شش سال اخیر سالانه ۵ میلیون تن سیب زمینی تولید می‌شود و در سال ۱۳۹۹ بیش از ۵ میلیون تن تولید شده و بخش زیادی از آن صادر شده است.

وی افزود: سیب زمینی یک غذای پر انرژی و پر کالری است و برای امنیت غذایی کشور پر اهمیت است ولی متاسفانه به آن توجه نکرده‌ایم. مخصوصا دولت‌هایی که بر سر کار امده‌اند از این قضیه مغفول مانده‌اند. دلیل این موضوع هم به ساختار اقتصادی کشور بر میگردد و مشخص نیست برای صادرات و واردات چه باید کرد برای الگوی کشت چه باید کرد.

سخنگو و عضو هیئت رئیسه انجمن ملی سیب زمینی با ذکر اینکه برای این امر، یک دستگاه به تنهایی پاسخگو نیست، اظهار کرد: اینکه بگوییم وزارت جهاد کشاورزی مسئول است صحیح نیست بلکه سایر وزارت خانه‌های دیگر مانند وزارت صمت، وزارت امور خارجه و دیگر وزرات خانه‌ها در توسعه اقتصادی کشور مسئولند. مثلا در کشورهای دیگر لااقل باید یک رایزن اقتصادی در سفارتخانه به منظور بازاریابی حضور داشته باشد.

وی بر تولید سیب زمینی به طور سالانه و نه دوره‌ای تاکید کرد و گفت: ما باید تولید کنیم و نگوییم یک سال تولید کنیم و یک سال تولید نکنیم. دریچه صادرات ما باید همواره باز باشد و هرچه محصول اضافه تولید می‌شود باید صادر شود. در کشورهای دیگر حداقل قیمت سیب زمینی نیم دلار است و این ارز آور است.

نیازی در ادامه به انجمن ملی سیب زمینی اشاره کرد و گفت: این انجمن در ارتباطی که با استان‌ها دارد در زمینه‌های تولید، صادرات و صنایع غذایی فعالیت دارد و قصد دارد این سه حوزه را به همدیگر متصل کند. ما این ارتباط را با دستگاه‌های دولتی داریم و در جلسات مسایل و مشکلات را منعکس می‌کنیم و رایزنی می‌کنیم تا این حلقه مفقوده را کامل کنیم.

وی در خاتمه پیشنهاد ایجاد معاونت تشکل‌ها در نهاد ریاست جمهوری را داد و بیان کرد: پیشنهاد می‌دهم در دولت جدید یک پست معاونت تشکل‌ها ایجاد شود. این معاونت حلقه ارتباطی بین تشکل‌های مختلف کشور و دستگاه‌های اجرایی را به وجود می‌آورد و سریعا مسایل و مشکلات به گوش رئیس جمهور می‌رسد. حتی در سطح وزارت خانه‌ها نیز باید این تشکل‌ها ایجاد شود.

کد خبر: ۹۷٬۸۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha