۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۰
مالیات‌ستانی از خودروهای لوکس براساس عدالت است
کارشناس مسائل اقتصادی:

مالیات‌ستانی از خودروهای لوکس براساس عدالت است

شقاقی، اقتصاددان دریافت مالیات از خودروهای لوکس را نزدیک به عدالت خواند و افزود: خودروی لوکس را باید بر حسب فرهنگ جامعه ایرانی تعریف کنیم و بر آن مالیات ببندیم.

به گزارش بازار، وحید شقاقی، مالیات را منجر به درآمد پایدار دولتی، بازتوزیع دولتی و کنترل فعالیت‌های مخل تولید دانست و افزود: دولت‌ها در کشور ما به اهداف دوم و سوم بها نمی‌دهند و درآمدزایی را هم فقط به اندازه ۳۰درصد تحقق می‌بخشند.

وی، چنین نقیصه‌ای را موجب احساس نیاز اساسی به دگرگونی مالیاتی در کشور دانست و گفت: بدون نظام مالیاتی صحیح، مردم لذت یک زندگی شایسته و کارآمد را نخواهند چشید.

شقاقی معتقد است نظام مالیاتی صحیح باید درآمد را از دهک‌های پر درآمد بستاند و آن را میان دهک‌های کم درآمد بازتوزیع نماید. از طرفی از فعالیت‌های مخل تولیدی جلوگیری کرده و موجب اضافه شدن پایه‌ای مالیاتی شود.

وی یکی از پایه‌های مهم مالیاتی در دنیا را، مالیات بر ثروت نامید و افزود: در این میان ثروت را مسکن، زمین، خودروی لوکس و... قلمداد می‌کنند و دولت از آن مالیات می‌گیرد.

شقاقی افزود: در ایران زمین و مسکن مصرفی و ثروت قلمداد می‌شود؛ خودرو نیز بر خلاف همه جای دنیا، به عنوان دارایی و کالایی مصرف‌گرا در نظر گرفته می‌شود.

رئیس دانشکده اقتصاد در دانشگاه خوارزمی ادامه داد: در ایران به دلیل شوک‌های تورمی خودرو را به عنوان یک کالای ثروت محور در نظر می‌گیرند و لذا لازم است یک پایه مالیاتی بر ثروت تنظیم کنیم ولی در حل حاضر ۲۰ سال می‌گذرد و از تصویب این مسئله عاجز بوده‌ایم.

شقاقی دریافت مالیات از خودروهای لوکس مردم را نزدیک به عدالت خواند و افزود: خودروی لوکس را باید بر حسب فرهنگ جامعه ایرانی تعریف کنیم و بر آن مالیات ببندیم.

این کارشناس حوزه اقتصاد در ادامه سخنان خود، یادآور شد: برای اینکه خودروی لوکس یا برخی منازل ثروت قلمداد شود، ابتدا باید حداقلی از ثروت را معاف از مالیات بدانیم.

شقاقی همچنین مالیات بر ثروت و عایدیِ سرمایه را موجب جلوگیری از تورم دانست و ادامه داد: عموما خودروهای دوم و سوم کالای سرمایه‌ی قلمداد می‌شود و در دنیا نیز چنین مسئله‌ای را در نظر می‌گیرند.

کد خبر: ۹۷٬۸۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha