۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
ضرورت حمایت از بخش خصوصی و ذینفعان فرش دستباف
رئیس مرکز ملی فرش ایران اعلام کرد:

ضرورت حمایت از بخش خصوصی و ذینفعان فرش دستباف

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به چالش‌های پیش آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا برضرورت حمایت دولت از بخش خصوصی و ذینفعان فرش دستباف تاکید کرد.

به گزارش بازار به نقل از شاتا، فرح‌ناز رافع با بیان این مطلب که شوک کرونایی، فعالیت‌های اقتصادی را در بخش‌های مختلف به ویژه فرش دستباف بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد، افزود: مشکل زنجیره تأمین و کاهش دستیابی به بازارهای خارجی و مصرفی داخلی لزوم حمایت‌های بیشتر دولت از این بخش را طلب می‌کند.

وی افزود: آثار و پیامدهای اقتصادی و مالی شیوع ویروس کرونا را هم برای کوتاه‌مدت و هم دوره‌های میان‌مدت و بلندمدت در دو سطح کلان و خرد می‌توان تحلیل کرد، از همین رو تدوین «برنامه جامع بهبود فضای کسب و کار و ارتقای سرمایه پذیری کسب وکارهای حوزه‌ی فرش» با مشارکت بخش خصوصی و با هدف ارتقای تاب آوری این بخش از اقتصاد ملی در برابر تهدیدات ناشی از بحران کرونا در دست اقدام است.

رافع گفت: ارائه یک برنامه منسجم و جامع برای کاهش آثار شیوع کرونا بر روی کسب و کار می‌تواند ضمن به حداقل رساندن آثار زیان بار آن در احیای هر چه سریع‌تر نقش صنوف و بازاریابی جایگاه آن‌ها در رشد اقتصادی کشور مؤثر باشد.

وی افزود: با توجه به تأثیر قابل توجه شیوع کرونا بر فعالیت بخش عمده ای از فعالان حوزه تولید و فروش فرش دستباف که در قالب واحدهای صنفی فعالیت می‌کنند و همین طور تمهیداتی که از طرف وزارت صمت و بانک مرکزی جهت بهره مندی صنوف از تعویق تسهیلات و سایر کمک‌های پیش بینی شده، این مرکز به دنبال آن است که صنوف تولیدی و توزیعی فرش دستباف در بند ۱۰ دستورالعمل ابلاغی بانک مرکزی و بسته‌های حمایتی وزارت لحاظ شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: با توجه به مباحث اشاره شده و موارد مذکور قابل طرح است که دولت و بخش خصوصی در پی تصمیم سازی و تصمیم گیری اقدامات حمایتی از بخش خصوصی و واحدهای تولیدی کشور به منظور کاهش آسیب‌ها و چالش‌های ناشی از کرونا از جمله؛ تقسیط و استمهال بدهی‌های ارزی و ریالی و همینطور مالیاتی و تأمین اجتماعی به مدت شش ماه و در ادامه کوتاه کردن مسیر تخصیص ارز و امور گمرکی به منظور تأمین مواد اولیه به منظور تولید فرش دستباف در داخل و صادرات این محصولات به کشورهای درگیر این ویروس که باالطبع می‌تواند ارزآوری مناسبی در کشور ایجاد کند. برنامه ریزی کنند.

وی افزود: از منظر اقتصادی بافندگان فرش دستباف به خصوص بخشی که بیمه نیستند در مقایسه با سایر صنوف آسیب بیشتری متحمل خواهند شد. از همین رو بیمه تأمین اجتماعی از سوی دولت برای دست اندرکاران فرش در نظر گرفته شود تا مشاغل خرد آسیب دیده از کرونا از بین نروند.

کد خبر: ۹٬۷۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha