۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴
خروج نقدینگی از بورس به زیان اقتصاد ملی است

خروج نقدینگی از بورس به زیان اقتصاد ملی است

علی سعدوندی درباره خطرات مهاجرت نقدینگی از بازار سرمایه به سایر بازارهای موازی اظهار داشت: واقعیت این است که اگر سال گذشته دچار مشکلات تورمی شدیدتر نشدیم به این علت بود که حجمی از نقدینگی به سمت بازار سرمایه هدایت شد.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، علی سعدوندی گفت: از آنجایی که ارز به عنوان لنگر اسمی تورم در اقتصاد ایران شناخته شده است و در صورت ورود نقدینگی به این بازار، اقتصاد وارد چرخه تورمی می‌شود، بارها این موضوع تکرار شده است اما امسال اتفاق خوبی که در اقتصاد رخ داد این بود که نقدینگی به سمت بورس هدایت شد. با وجود این متاسفانه سهام‌های کوچک و سهام‌هایی که از نظر بنیادی قوی نبودند، رشدهای نجومی داشتند که این تهدید بزرگی برای بازار و اقتصاد کلان محسوب می‌شود.

این استاد اقتصاد تاکید کرد: لازم است که مسئولان به ثبات بازار سرمایه توجه داشته باشند و اقداماتی انجام دهند که مهاجرت نقدینگی از سهم‌های کوچک و بی‌بنیاد به سمت سهم‌های بزرگ و بنیاددار هدایت شود. در غیر این صورت باز هم شاهد بروز چرخه تورمی از طریق بازار ارز خواهیم بود.

وی با اشاره به دلائل افت شاخص گفت: بخشی از سهام‌های بورسی در ایران سهام‌های وابسته به قیمت نفت هستند به عنوان مثال سهام‌های پتروشیمی و پالایشگاهی به طور مستقیم از نرخ نفت تاثیر می‌پذیرند و در شرایطی که قیمت نفت کاهش‌ می‌یابد، تشویش و اضطرابی در بازار ایجاد می‌شود و حتی بدون دلیل قیمت این سهام کاهش پیدا می‌کند.

سعدوندی ادامه داد: توصیه‌ای که به سهام‌داران این شرکت‌ها می‌شود این است که وقتی این سهام‌ زیر ارزش ذاتی خود قرار دارند فروش به نفع صاحبان این سهام نیست. کاهش قیمت کامودیتی‌ها (کالاهای پایه) محدود بوده‌ برخلاف بحران سال ۲۰۰۸ که پیش از آغار بحران قیمت کامودیتی‌ها افزایش شدیدی پیدا کرده بود.     

وی با تاکید بر اینکه باید توجه داشت که در تمام دنیا بورس ریزش داشته ‌است و در ایران هم به همین دلایل بازار سرمایه مقداری منفی شد.

سعدوندی با بیان اینکه موضوع کرونا در تمام دنیا و در ایران یک بدبینی نسبت به آینده اقتصاد ایجاد کرده‌است، گفت: معتقدم این بحران تا انتهای دو هفته تعطیلات نوروزی به پایان رسد و بازار به تدریج به سمت مثبت شدن حرکت کند.

کد خبر: ۹٬۷۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha