۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
اینجا کارگران مشغول کار نیستند؛ صنایع کرمان در محاصره برق و کرونا
گزارش بازار؛

اینجا کارگران مشغول کار نیستند؛ صنایع کرمان در محاصره برق و کرونا

کرمان- شهرک های صنعتی کرمان این روزها شاهد رکودی بی سابقه و گاه تعطیلی های پی در پی هستند و این بار نه به دلیل مشکلات بخش صنعت بلکه به دلیل قطعی برق و شیوع کرونا است.

بازار؛ گروه استان ها: قطعی مکرر برق و البته بدون برنامه این روزها دغدغه اصلی شرکت های صنعتی در استان کرمان است. مشکل زمانی تشدید می شود که این قطعی های مکرر بدون برنامه انجام می شود و گاه خسارتهای جبران ناپذیر به خط تولید می زند و در برخی مواقع یک خط تولید را برای مدتها از کار می اندازد.

برای نمونه به یکی از کارخانه های ریختگری کرمان سر می زنیم، یکی از کارگران می گوید که چند روز قبل وقتی کوره بزرگ کارخانه مملو از مواد مذاب بود برق قطع شد و مواد مذاب داخل کوره سرد شد، حالا کوره از کار افتاده و قابل تعمیر هم نیست، تعویض دستگاه هم در کنار زمان بر بودن میلیاردها تومان هزینه دارد!

عمق ۳۰۰ متری زمین بدون برق
این گوشه ای از مشکلات صنایع کرمان است که در کنارش باشد به مشکلات تعطیلی کار در معادن هم اشاره کرد، یک معدن کار در معدن زغاسنگ به بازار گفت: اگر برق قطع شود دهها کارگر در عمق ۳۰۰ متری زمین امکان حضور در سطح را نخواهند داشت ضمن اینکه تهویه هوا در عمق معدن هم مختل می شود، این استرس هر روز ما در زمان حضور در معدن است.

حالا زیان قطعی های مکرر برق در کنار صنایع گریبان اشتغال و کارگران را هم گرفته است چون بسیاری از کارگران روز مزد هستند و با تعطیلی کار از دستمزد آن ها هم کاسته می شد.

حالا زیان قطعی های مکرر برق در کنار صنایع گریبان اشتغال و کارگران را هم گرفته است چون بسیاری از کارگران روز مزد هستند و با تعطیلی کار از دستمزد آن ها هم کاسته می شد

احمد یکی از کارگران شهرک صنعتی کرمان است که به بازار گفت: وقتی برق قطع می شود تولید هم متوقف می شود و عملا کارفرما پولی برای حقوق دادن ندارد و حقوق اکثر ما به میزان تولید کاگاه بستگی دارد.

دستگاهها از خط تولید خارج شده اند
مدیر یکی از کارخانه ها در شهرک صنعتی هم به خبرنگار بازار چنین گفت: میزان ضایعات بسیار بالا رفته و مواد اولیه در حال از بین رفتن است ضمن اینکه کوره ها نیز خراب شده اند برخی از دستگاهها نیز به دلیل ماهیتشان بعد از هر بار قطعی ۲۴ ساعت زمان برای راه اندازی مجدد نیاز دارند اما بعد از چند ساعت مجدد برق قطع می شود!

محمد شفیعی بیان کرد: ۴۰ تن مواد ذوب شده فقط در کارخانه بنده از بین رفته است و کسی هم جوابگو نیست.

خسارت سنگین به صنعت استان کرمان
عباس جبالبارزی، عضو هیئت ریسه اتاق بازرگانی کرمان نیز به خبرنگار بازار گفت: این روزها در کنار کرونا و محدودیتهای موجود قطعی های مکرر برق دردسر ساز شده است و اگر فکری به حال این وضعیت نشود به زودی با مشکلات جدی در بخش صنعت مواجه می شویم.

وی ادامه داد: مگر مسئولان پیش بینی افزایش مصرف برق را نکرده که در وضعیت فعلی کشور که نیاز به تولید داریم با چنین مشکلاتی مواجه نشویم.

جبالبارزی گفت: فرض کنیم در یک بنگاه نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شود، قطع برق در دو ماه در حدود ۴۰۰ میلیون تومان به تولید آن ضرر می زند، در صورتیکه اگر بتواند خوب کار کند، این رقم  سود سالانه واحد تولیدی است.

وی ادامه داد: واحدهای صنعتی تعهداتی در قبال مشتریان دارند و اگر با تاخیر مواجه شود باید جریمه بپردازند.

در این قانون آمده در هنگام کمبود برق، گاز و خدمات مخابرات، واحدهای تولیدی نباید در اولویت قطع زیرساخت ها باشند و اگر این اتفاق افتاد صنایع می توانند خسارت های وارد شده برای جبران را اعلام کنند

جبالبارزی افزود: در سال جاری که با عنوان تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نامگذاری شده تاکنون هیچ تغییری نسبت به شرایط قبل از آن در حوزه برق، مالیات، بیمه و... ایجاد نشده است در صورتی که باید تبلور تحقق شعار سال به صورت عینی قابل مشاهده باشد.

وی اظهار کرد: ظاهرا شرکت شهرک های صنعتی با شرکت توزیع برق کرمان توافق کرده‌اند که برق بین ۵۰ تا ۹۰ درصد واحدهای تولیدی در مواقع لزوم در ساعاتی از روز قطع شود اما آیا حاضرند هزینه پرسنلی واحدهای تولیدی را نیز پرداخت کنند؟ مگر می شود شما تصمیم بگیرید و فعال اقتصادی هزینه را پرداخت کند؟

جبالبارزی، با اشاره به ماده ۲۵ قانون بهبود محیط کسب و کار تصریح کرد: در این قانون آمده در هنگام کمبود برق، گاز و خدمات مخابرات، واحدهای تولیدی نباید دراولویت قطع زیرساخت ها باشند و اگر این اتفاق افتاد صنایع می توانند خسارت های وارد شده برای جبران را اعلام کنند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران در این رابطه اظهار کرد: با قطع روزانه برق، واحدهای صنعتی با خسارت های چند صد میلیاردی روبرو می شوند در حالی که کل هزینه برق این واحدها ۲۰ میلیارد تومان نیز نمی شود. 

وی ادامه داد: اگر با همین شیوه بخواهیم کار را ادامه دهیم چیزی از تولید باقی نمی ماند و تولیدکنندگان و کارفرمایان نمی توانند به پرسنل خود حقوق بدهند و خانواده‌ها در تامین معیشت خود با مشکل روبرو می شوند.

خسارات صنایع باید توسط دولت پرداخت شود
سیدمهدی طبیب زاده، نیز در این خصوص گفت: در سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها، انتظار سوق دادن همه امور و بخشنامه ها به سمت کمک به تولید وجود داشت که متاسفانه نه تنها اینگونه نبوده بلکه برخی از بخشنامه ها مانع جدیدی برای تولید شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه کمبود برق، پیک زدایی و قطعی برق در صنایع چیزی جز خسارت به دنبال ندارد، افزود: خسارت ناشی از قطع برق صنایع برای تامین برق مورد نیاز سایر مصارف، از جیب فعال اقتصادی برداشته می‌شود و باید پرسید چرا تاوان ناهماهنگی در تامین برق را فعالان اقتصادی باید بدهند؟

خسارت ناشی از قطع برق صنایع برای تامین برق مورد نیاز سایر مصارف، از جیب فعال اقتصادی برداشته می‌شود و باید پرسید چرا تاوان ناهماهنگی در تامین برق را فعالان اقتصادی باید بدهند

طبیب زاده، با تاکید بر اینکه وضع موجود باید اصلاح شود، تصریح کرد: عدم حمایت ها و ایجاد مشکل ها تنها مربوط به برق نیست بلکه حتی در زمینه گاز نیز مشکلاتی وجود دارد که با این شیوه به سختی در مسیر تحقق شعار سال پیش خواهیم رفت.

رئیس اتاق کرمان اظهار کرد: ما نمی خواهیم به دلیل دفاع از تامین برق صنایع، مقابل مردم قرار بگیریم بلکه هدف ما اصلاح سیاست هاست زیرا صنعتگران بر اساس سیاست های کشور سرمایه‌گذاری کردند و در حال حاضر نمی توان یک باره به آنها گفت که تامین برق با مشکل روبروست.

فعلا چاره ای نیست

مدیرعامل شرکت توزیع برق شمال استان به خبرنگار بازار گفت: تنها راه حل موجود صرفه جویی و همکاری مشترکان در بخش های مختلف است.

وی گفت: اگر مشترکان حدود ۲۰۰ وات در روز همکاری کنند ( یعنی به اندازه خاموشی دو لامپ ) حدود ۱۳۰ مگا وات صرفه جویی در کل مصرف مشترکین حاصل می شود و بسیاری از مشکلات کاهش می یابد.

محمد سلیمانی افزود: تمام تلاش خود را برای ارائه برنامه مدون به خصوص به واحدهای صنعتی انجام می شود اما همه مشترکان باید بدانند در ایام گرم سال چاره ای جز همکاری وجود ندارد.

وی ابراز امیدواری کرد با اورهال شدن واحدهای تولید برق در آینده نزدیک مشکل حل شود.

حال باید دید طی روزهای آینده برنامه دقیقی در زمینه قطعی ها منتشر می شود یا قطعی ها بنا به روال قبل ادامه خواهد یافت.

کد خبر: ۹۷٬۷۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha