۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
رشد قیمت محصولات پتروشیمی در دنیا
بازار در این روزها چه شرایطی دارد؛

رشد قیمت محصولات پتروشیمی در دنیا

رشد قیمت نفت و محصولات پتروشیمی در دنیا در کنار کاهش قیمت مس و الومینیوم در این روز بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داد. امار نشان می دهد نرخ رشد قیمت محصولات پتروشیمی در اروپا بیش از امریکا است.

بازار؛ گروه بین الملل: در ماه های اخیر قیمت نفت در بازار جهانی  افزایش یافت. طبق گزارشهای موجود متوسط قیمت هر بشکه نفت بازار جهانی بیش از ۷۰ دلار است و انتظار می رود در ماه های باقی مانده سال به مرز ۸۷ دلار برسد.

برخی پیش بینی می کنند در سال جاری ما سه رقمی شدن قیمت هر بشکه نفت را نیز شاهد خواهیم بود. اما رشد قیمت نفت علاوه بر اینکه تاثیری مستقیم روی اقتصاد دنیا دارد، از طریق تاثیر گذاری روی رشد قیمت فراورده های پتروشیمی هم می تواند بازار جهانی را متاثر کند.

طبق گزارش منتشر شده توسط یورواستات قیمت انوع محصولات پتروشیمی در اتحادیه اروپا از ابتدای سال جاری تا انتهای ماه می افزایش یافت که این آمار بر مبنای نرخ رشد ماهانه قیمت محصولات کشاورزی محاسبه شده است.

طبق این گزارش هر ماهه منتشر می شود، نرخ رشد شاخص قیمت محصولات پتروشیمی در منطقه یورو در ماه می برابر با ۲.۶ درصد بود که نسبت به ماه قبل از ان تنزل داشت ولی بازهم روند افزایشی خود را  ادامه داد.

گزارشها نشان می دهد بالاترین نرخ رشد قیمت ماهانه در اسپانیا مشاهده شده است و لهستان کمترین نرخ رشد ماهانه قیمت را تجربه کرد. یورو استات در این مورد نوشت: «از یک طرف رشد اندک قیمت نفت در بازار مشاهده شده است و از طرف دیگر بحران کرونا باعث افزایش قیمت خدمات مورد استفاده در تولید محصولات پتروشیمی شده است.»

رشد قیمت محصولات پتروشیمی در بازار اروپا
در ماه مارس سال جاری نرخ رشد ماهانه قیمت محصولات پتروشیمی در بازار اروپا ۳.۴ درصد و در ماه آوریل برابر با ۳.۳ درصد بود و در ماه می به ۲.۶ درصد تقلیل پیدا کرد. در ماه می نرخ رشد قیمت محوصلات پتروشیمی در اسپانیا برابر با ۴.۱ درصد بود و  در لهستان در سقف ۱ درصد قرار داشت. آلمان که بزرگترین اقتصاد قاره سبز است در ماه می شاهد رشد ۲.۹ درصدی شاخص قیمت محصولات پتروشیمی بود درحالیکه در ماه اوریل این شاخص در المان با نرخ ۳.۱ درصد رشد کرده بود.

اما در این گزارش در مورد رشد سالانه قیمت محصولات پتروشیمی هم اطلاعاتی ارایه شده است. آمار نشان می دهد نرخ رشد سالانه قیمت محصولات پتروشیمی در بازار اروپا در ماه می برابر با ۱۹.۱ درصد بود در حالیکه در ابتدای سال جاری نه تنها رشدی دراین بازار تجربه نشده بود بلکه قیمت محصولات پتروشیمی نسبت به ژانویه سال ۲۰۲۰ با افت ۱.۲ درصدی قیمت هم روبرو بود.

بررسی شاخص قیمت محصولات پتروشیمی در کشورهای مختلف اروپایی در ماه می نشان می دهد کشور هلند بالاترین نرخ رشد سالانه قیمت این محصولات را تجربه کرد که برابر با ۵۷.۵ درصد بود در حالیکه ایتالیا با تجربه رشد ۷.۴ درصدی قیمت سالانه محصولات پتروشیمی نسبت به سال قبل  نامش را به عنوان کشوری که کمترین نرخ رشد قیمت سالانه را داشت، ثبت کرد. در اولین ماه امسال شاخص قیمت محصولات پتروشیمی در آلمان، فرانسه و ایتالیا و هلند نسبت به سال قبل کاهش یافت در حالیکه در اسپانیا و لهستان این شاخص رشد کرده بود.

اما رشد قیمت محصولات پتروشیمی تنها به اروپا اختصاص ندارد بلکه امریکا هم  شاهد این مساله هست. اما گزارشهای رسمی نشان می دهد سرعت افزایش ارزش محصولات پتروشیمی در امریکا کمتر از اروپا است.

سی ان ان در این مورد نوشت:« امریکا یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت در بازار جهانی است و به همین دلیل قیمت تمام شده نفت برای بازار امریکا کمتر از اروپا است به همین دلیل قیمت محصولات پتروشیمی در این کشور کمتر از اروپا تعیین شده است. در این شرایط ما شاهد  نرخ پایین تر افزایش ارزش محصولت پتروشیمی در سال جاری نسبت به اروپا هستیم.

قیمت مس و الومینیوم کاهش یافت
وب سایت متال نیوز در گزارش خود با اشاره به این مطلب که در ماه گذشته متوسط قیمت هر تن مس در بازار  جهانی به ۹۳۰۰ دلار رسید، نوشت: «علاوه بر تاثیر افزایش ارزش دلار در بازار جهانی، می توان به رشد تولید مس در معادن دنیا و از سر گیری فعالیت بسیاری از معادن به خصوص معادن فعال درکشور شیلی اشاره کرد. رشد عرضه مس قیمت این فلز پرمصرف را در بازار تقلیل داد در حالیکه در ماه های گذشته پیش بینی هایی در مورد رسیدن قیمت هر تن مس به مرز ۱۵ هزار دلار ارایه می شد.در فصل اول امسال تولید مس در دنیا ۳.۷ درصد رشد کرد و تولید  در کشور پرو که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مس در دنیا است با افزایش ۳.۲ درصدی همراه بود.»

اما در بازار الومینیوم هم تحولات مهمی مشاهده شده است. در هفته گذشته خبرهایی در مورد رشد تولید این فلز مهم و پر مصرف در دنیا منتشر شد. موسسه بین المللی آلومینیوم در گزارش اخیر خود نوشت: «در ماه می سال جاری تولید الومینیوم در دنیا ۵.۴۶ ملیون تن  رشد کرد که معادل افزایش ۶ درصدی تولید در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است.  در ماه جاری هم رشد تولید آلومینیوم در بازار ادامه داشته است و نتیجه این مساله کاهش کسری موجود در بازار و در نتیجه کاهش فشار روی قیمت آلومینیوم است. بررسی ها نشان داده است از ابتدای ماه می تا کنون قیمت الومینیوم در بازار دنیا ۷ درصد کمتر شده است ولی هنوز تا رسیدن به قیمتی که قبل از همه گیری کرونا وجود داشته فاصله زیادی دارد.»

کد خبر: ۹۷٬۶۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha