۱۷ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۸
ضررهای مالی قطعی برق به مردم استان سمنان| مدیران؛ همه چیز تقصیر تهران است
بازار بررسی می‌کند؛

ضررهای مالی قطعی برق به مردم استان سمنان| مدیران؛ همه چیز تقصیر تهران است

سمنان- قطعی گسترده و حتی سه نوبتی برق نه تنها مردم استان سمنان را کلافه کرده بلکه ضررهای هنگفت به مشاغلی مانند نانوایی، کسب و کار رایانه ای و شبکه و ... وارد کرده است.

بازار، گروه استان ها: قطعی برق در اقصی نقاط استان سمنان در هفته میانی تیرماه ۱۴۰۰ کم کم به روزی سه بار رسیده است. تمام نقاط شهرهایی مانند شاهرود و سمنان دست کم دو بار قطعی دو ساعته برق و حتی بعضاً دو بار قطعی دو ساعته و یک بار قطعی یک ساعته را در طول یک روز تجربه می‌کنند آن هم درست زمانی که هواشناسی اعلام کرده دمای هوا دارد دست در گردن ۴۰ درجه می‌زند.

برای استانی که در پایه جنوبی البرز زیست می‌کند دمای هوای بالای ۴۰ درجه طاقت‌فرسا است آن هم وقتی بدانیم که سمنان، ششمین استان خشک ایران نیز محسوب می‌شود. مردم کلافه‌اند، کسبه تحمل خود را تمام شده می‌بینند تلفن‌های شرکت برق مدام اشتغال است و یا پاسخگوی هوشمند سلسله وار نام مکان‌هایی که در آنها برق قطع است را می‌خواند تا نوبت به نفر بعد برسد مسئولان اما نگران این عصبیت خفته در شهرها هستند که خدایی ناکرده مجال بروز پیدا نکند.

اطلاع رسانی به مردم
معاون سیاسی و امنیتی استاندار سمنان اما نگران‌تر از همه چند هفته قبل خطاب به مسئولان برق استان خواستار کاهش قطعی برق و دست کم ساماندهی و برنامه‌ریزی و سپس اطلاع رسانی دقیق به مردم شد چرا که حبیب الله خجسته پور یکی از افرادی است که به خوبی می‌داند تداوم این قطعی‌های مکرر در سه نوبت، می‌تواند صدای تولید کننده و کسبه و مردم را در بیاورد صدایی که با شکیبایی و البته صبوری و نجابت تا کنون از منخرین مردم خارج نشده است.

در تازه‌ترین واکنش دادستان شاهرود هم اعلام کرده اگر برق بدون اطلاع درست مردم قطع شود اعلام جرم خواهد کرد این یعنی مسئولان دست کم در صحبت‌های تلویحی و روی کاغذ اهمیت ماجرا را بیش از شرکت برق درک کرده‌اند و از تبعات منفی آن هراس دارند شرکت برق اما پاسخگو نیست و نهایتاً تهران را برنامه ریز می‌داند.

در تازه‌ترین واکنش دادستان شاهرود هم اعلام کرده اگر برق بدون اطلاع درست مردم قطع شود اعلام جرم خواهد کرد

علوم پزشکی می‌گوید ماسک بزنید از سوی دیگر دمای هوا ۴۰ درجه بالای صفر است نانوایی‌ها مملو از آدم‌ها هستند زیرا ساعت کاری شأن چهار ساعت کم شده است چرا که دو ساعت صبح و دو ساعت عصر برق‌ها قطع می‌شود برخی شأن اما راهکارهایی دارند و آن هم اینکه ساعات پخت را تغییر می‌دهند اما مگر اداره برق بر طبق برنامه‌ریزی برق را قطع می‌کند؟!

ضررهای مالی قطعی برق به مردم استان سمنان| مدیران؛ همه چیز تقصیر تهران است

خاموشی، گرما و دیگر هیچ
ساعت یازده صبح است روی تلفن همراه دمای هوا ۳۸ درجه بالای صفر عنوان شده اندازه حرارت بدن یک مرد بالغ! بیرون از جلد آدمی اما تحمل گرما زیر ماسک دشوار است کسبه بیرون ایستاده‌اند تا شاید نسیمی بوزد مقابل نانوایی لواش شلوغ است صدای داد و بیداد خباز، مردم را جمع کرده و به یاد معرکه‌گیری پهلوان‌های قدیمی می‌اندازد مردم نان می‌خواهند و نانوا می‌گوید چون برق نیست پختم را دو ساعت زودتر کرده‌ام مردم شاکی هستند که چرا نانوایی سر ساعت پخت نکرده است.

مشتری‌ها که می‌روند نانوا عرق خود را پاک می‌کند و به چند سوال پاسخ می‌دهد وی می‌گوید: چاره چیست؟ وقتی برق نباشد خمیر ترش می‌شود خراب می‌شود و ضرر کیسه کیسه آرد کمیاب و نایاب مرا چه کسی می‌دهد؟ هر روز که برق می‌رود ۲۰۰ هزار تومان فقط برای آرد ضرر می‌کنم بماند که در همان دو ساعت دست کم ۳۰۰ هزار تومان هم نان می‌توانستم بفروشم و نفروخته‌ام آن وقت آقایان می‌گویند که اگر مردم از قطعی برق متضرر شدند، جبران می‌شود.

شاطر عباس رحیمی با بیان اینکه هر روز خمیر را بیرون می‌ریختیم چرا که وقتی برای نان پهن می‌کردیم ریف ریف (اصطلاحی در شرق استان سمنان و خراسان شمالی و رضوی به معنای ریش ریش یا همان چاک چاک شدن) می‌شود نان ترش می‌شود نمی‌شود آن را دست مشتری داد. خمیر کم باز کنیم به چه کسی بگوییم؟ اتحادیه می‌تواند کاری کند؟ فرمانداری می‌تواند کاری کند؟ خدا شاهد است نجابت به خرج داده‌ایم اما هر چه ساکت شده‌ایم این بار میزان قطعی را بیشتر هم کرده‌اند.

هر روز که برق می‌رود ۲۰۰ هزار تومان فقط برای آرد ضرر می‌کنم بماند که در همان دو ساعت دست کم ۳۰۰ هزار تومان هم نان می‌توانستم بفروشم و نفروخته‌ام آن وقت آقایان می‌گویند که اگر مردم از قطعی برق متضرر شدند، جبران می‌شود

وی با بیان اینکه نانوایی کاری نیست که بشود آن را تعطیل کرد مردم شاکی می‌شوند و نان می‌خواهند، تاکید داشت: مشکل قطعی برق فقط تعطیلی نیست بلکه کیفیت خمیر و نان برای ساعاتی که برق می‌آید هم کاهش پیدا خواهد کرد زیر دستگاهی که خمیر را مخلوط می‌کند و ورز می‌دهد خاموش می‌شود.

موج عصبیت
در صحبت با شاطر عباس به این فکر می‌کنیم که مردم با این عصبیت و اعصاب خرد وقتی با نانوایی بسته و نان بی کیفیت یا حتی عدم ترتیب پخت روبرو شوند می‌توان انتظار چه درگیری‌های حتی فیزیکی را داشت چرا که همه دنبال مجالی برای تخلیه عصبیت فروخفته شأن هستند. اوضاع مردم هم بهتر نیست یکی از شهروندان می‌گوید: برق استان سمنان را قطع می‌کنند که تهرانی‌ها برق داشته باشند چرا که مسئولان از تهرانی‌ها می‌ترسند اما ما شهرستانی‌ها اگر همزمان با برق آب و گاز را هم قطع کنند هیچ وقت اعتراض نکرده‌ایم.

زهره پیشدادیان با بیان اینکه آپارتمان‌های جدید به دلیل داشتن پمپ زمانی که برق ندارند، آب هم ندارند، بیان کرد: من مطمئن هستم که خانه مسئولان اداره برق، فرماندار و استاندار و… هرگز و هرگز آب و برق همزمان در ساعات و نوبت‌های طولانی نمی‌رود تا درک کنند که مردم چه می‌گویند و چه می‌کشند. انقلاب کردیم که عده‌ای با برق مردم ماینر بخرند و پول در بیاورند و مسئولان ما هم بگویند به ما چه ربطی دارد.

زندگی گره خورده به مصرف برق، شرایط را برای همه مردم و کسبه دشوار کرده است از سوی دیگر به نظر می‌رسد برخورد مسئولان به خصوص اداره برق با مردم است که عصبانیت را در بین مردم بیشتر می‌کند آنطور که یک شهروند دیگر می‌گوید: اگر اداره برق بیاید و صادقانه بگوید که برق تولیدی نیروگاه‌های سمنان و شاهرود را برای مصرف چه کسی صادر می‌کند و از همین بابت مردم دو ساعت آن هم در این برنامه‌ریزی برق ندارند، ما مشکلی نداریم مشکل ما این است که مسئولان مردم را گروهی کج فهم می‌پندارند که نمی‌دانند چه در جامعه می‌گذرد. چه معنی دارد که اداره برق تلفن خود را روی پاسخگوی رایانه‌ای بگذارد.

شرکت برق خیانت می‌کند
این نکته آنقدر اهمیت دارد که با علیرضا معصومی کارشناس شهری گفتگو کنیم وی معتقد است: مسئولان اداره برق استان سمنان در واقع به مردم خیانت می‌کنند نه از بابت قطعی برق بلکه از بابت عدم پاسخگویی؛ مسئول موظف است که بنشیند و به تلفن‌ها و مراجعات مردم پاسخگو باشد آن هم با زبان خوش؛ اینکه شما یک نوار ضبط شده بگذارید برای مردمی که از شرایط کلافه هستند آیا پاسخگویی است؟ آیا شأن مردم رعایت شده است؟

آپارتمان‌های جدید به دلیل داشتن پمپ زمانی که برق ندارند، آب هم ندارند

معصومی با بیان اینکه اگر مسئولان نمی‌توانند در برابر خشم و عصبانیت ناشی از کمبودها و نارسایی‌ها عکس العمل سازمانی درست و بجایی داشته و مشکل را رفع کنند، دست کم باید با سعه‌صدر به حرف‌های مردم گوش داده و پاسخ درخور بدهند. مردم ما انقلاب نکرده‌اند که یک مسئول رده میانی در حد اداره برق یک شهرستان اصلاً حضور نداشته باشد و برای صحبت با او باید دو هفته تمام دوندگی کرد.

وی افزود: مردم اینها را که می‌بینند یک نوع دل‌زدگی در بین شأن به وجود می‌آید. من معتقد هستم که اگر این دل‌زدگی به جامعه سرایت کند، با سرعت نور تکثیر و بر طبق قانون تصاعد می‌شود یعنی نانوایی تعطیل می‌شود، عصبیت آن به سوپر مارکتی که نان بسته‌ای می‌فروشد سوق پیدا می‌کند، سوپر مارکت ضرر می‌بیند عصبیت را به مردم و مردم دوباره به یکدیگر و این سیکل پر ریسک و پر از خشونت و خشم می‌چرخد و هر آن ممکن است بحران ایجاد کند و عجیب‌تر اینکه مسئولان ما می‌دانند که این شرایط امروز بر جامعه ما حاکم است اما باز هم تلفن شأن را روی پیغام گیر می‌گذارند.

ضررهای مالی قطعی برق به مردم استان سمنان| مدیران؛ همه چیز تقصیر تهران است

مردم خسارت دیدند گزارش کنند
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سمنان با بیان اینکه مصرف برق در استان سمنان اکنون ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که یک عامل آن تأمین برق ماینرها است، گفت: برنامه‌ریزی برای خاموشی‌ها در واقع یک برنامه کشوری است و در دست مدیران استانی نیست.

سید محمد موسوی زاده با بیان اینکه از در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ مصرف برق در استان سمنان افزایش بی‌سابقه ای داشته به نحوی که حدود ۵۰۰ مگاوات برق فقط در مجموعه مشترکان شرکت توزیع برق استان مصرف شده است، گفت: تابستان زودرس و گرمای شدید که در پی آن استفاده از وسایل سرمایشی و برودتی نیاز خواهد بود در کنار استفاده از چاه‌های کشاورزی و همچنین دستگاه‌های غیر مجاز تولید ارز دیجیتال در تأمین برق پایدار مشترکان در زمان اوج مصرف اختلال ایجاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۸۶ مزرعه سال گذشته و از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون ۶۲ مرکز غیرمجاز استخراج رمزارز دیجیتال در استان کشف شده است، تاکید کرد: مشترکان تجاری و خانگی که به دلیل قطعی برق دچار خسارت می‌شوند می‌توانند با تماس با شماره ۱۲۱ مرکز فوریت برق موضوع را برای بررسی گزارش کنند.

میزان مصرف افزایش یافته است
از سوی دیگر روابط عمومی شرکت توزیع برق استان سمنان نیز در پی خاموشی‌های گسترده استان سمنان اطلاعیه‌ای را در کانال تلگرامی خود قرار داده که به این شرح است: با توجه به محدودیت‌های بخش تولید برق، همه روزه از سوی مرکز کنترل شبکه، سقف مجاز مصرف به استان اعلام و بر اساس آن جدول خاموشی‌ها تنظیم و هر لحظه که از سوی آن مرکز به این شرکت اعلام شود، خاموشی با توجه به جدول انجام می‌شود.

اگر میزان مصرف برق استان سمنان از سقف مجاز تعیین‌شده بیشتر شود، برای جلوگیری از فروپاشی شبکه برق، کارشناسان به ناچار به قطع برق خارج از برنامه برای حفظ تعادل شبکه برق اقدام می‌کنند. به طور مثال در روز یکشنبه سیزدهم تیرماه مصرف برق استان از میزان مصرف برق تعیین شده مجاز در استان بیشتر شد و به ناچار برق برخی مناطق دو بار قطع شد همچنین برنامه‌ریزی قطع برق اعلام شده برای استان سمنان در سیزدهم تیرماه با صرفه‌جویی برق بین ۶۰ تا ۸۰ مگاوات آماده شده بود، اما با افزایش مصرف، ۱۵۰ مگاوات خاموشی به استان برای پایداری شبکه اعمال شد.

اگر افت فرکانس شبکه با خاموشی برق کنترل نشود، موجب فروپاشی شبکه شده و در این حالت، چنانچه وضعیت بخواهد به حالت عادی برگردد، بیش از ۴۸ ساعت زمان لازم دارد. خاموشی به منظور حفظ شبکه برق فقط مربوط به استان سمنان نیست و در دیگر استان‌ها نیز اعمال می‌شود در صورتی که خاموشی برق اعمال نشود، از مرکز کنترل شبکه، پست‌های ۶۳ کیلوولت از مدار خارج می‌شود. صرفه‌جویی تنها راهکار حفظ پایداری شبکه توزیع برق و جلوگیری از خاموشی‌های خارج از برنامه است و مشترکان با صرفه‌جویی در مصرف برق به تداوم جریان توزیع برق به شکل عادلانه و با هدف حفظ شبکه کمک کنند.

سهم دو نیروگاه استان سمنان
ابتدا باید گفت در استان سمنان دو نیروگاه برق شهید شاطری و شهید بسطامی در سمنان و شاهرود وجود دارد که نیاز استان که هیچ بلکه بسیار فراتر از آن را تولید و برق آن به شبکه توزیع کشوری متصل می‌شود اما به این آمار دقت کنید: ۷۶.۱۹ درصد مشترکان استان سمنان مربوط به تعرفه خانگی، ۵.۹۹ درصد عمومی، ۱.۷۵ درصد کشاورزی، ۱.۴۲ درصد صنعتی، ۱۴ درصد تجاری و بقیه هم مربوط به روشنایی معابر است و در مجموع حدود ۴۰۰ هزار مشترک برق از خدمات شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان بهره‌مند هستند.

اگر افت فرکانس شبکه با خاموشی برق کنترل نشود، موجب فروپاشی شبکه شده و در این حالت، چنانچه وضعیت بخواهد به حالت عادی برگردد، بیش از ۴۸ ساعت زمان لازم دارد. خاموشی به منظور حفظ شبکه برق فقط مربوط به استان سمنان نیست و در دیگر استان‌ها نیز اعمال می‌شود

در واقع اگر قرار باشد که شرکت برق بهانه مصرف بالا را داشته باشد و چاه‌های کشاورزی و صنعت را مقصر قطعی و کمبود برق استان سمنان بداند باید گفت این ادعا چندان درست به نظر نمی‌رسد زیرا اولاً مصرف کل چاه‌های برق کشاورزی بنا به همین آمار که شرکت برق منتشر کرده به دو درصد هم نمی‌رسد ثانیاً برق شهرک‌های صنعتی استان سمنان که در این روزها یک بار در روز اما چهار الی شش ساعت قطع می‌شود یک و نیم درصد برق استان سمنان را هم مصرف نمی‌کنند!

دو نیروگاه تأمین برق از گاز و گازوئیل در سمنان و شاهرود وجود دارد که ظرفیت تولید نیروگاه سمنان نیروگاه سمنان ۳۲۴ مگاوات و نیروگاه شاهرود مگاوات و نیروگاه شاهرود ۳۲۰ مگاوات برآورد اما برق تولیدی دو نیروگاه به شبکه متصل می‌شود.

برق استان چه می‌شود؟
از سوی دیگر یک کنشگر مسائل اقتصادی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه محدودیت در تولید برق در سطح استان سمنان نیست بلکه به نظر می‌رسد مشکل دو عامل اصلی باشد نخست مشکلات تأمین سوخت نیروگاه‌ها و مسائلی که در زمینه اعتصاب‌های شرکت نفت و… رخ داد که نتوانست سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها را تأمین کند و سپس تصمیم‌گیری برق تولیدی استان سمنان در تهران است که نمی‌گذارد برق در همین نقطه مصرف شود.

حمید رضا عرب عامری با بیان اینکه مردم حق دارند در این شرایط بپرسند که آیا ایران هنوز هم برق صادر می‌کند؟ آیا مشکل تأمین برق کشور مشکل تأمین سوخت نیروگاه‌ها است؟ چه کسی سهمیه مصرف استان‌ها را برنامه‌ریزی می‌کند؟ و از همه مهم‌تر چرا خاموشی‌ها طبق برنامه پیش نرفته و ضررهای هنگفت اصناف و مردم را چه کسی تقبل می‌کند؟، می‌گوید: بیمارستان‌ها وقتی دچار قطعی برق می‌شوند حتی در تأمین اکسیژن بیمار کرونایی و دستگاه‌های کاهش تب و اندازه‌گیری علائم حیاتی هم دچار مشکل می‌شوند بعد چطور می‌شود که مدیرعامل شرکت برق سمنان می‌گوید مردم بگویند خسارات را جبران می‌کنیم؟ مگر آقای موسوی زاده جان یک آدم را هم می‌تواند جبران کند؟

وی می‌افزاید: خسارت واحدهای تولیدی و اصناف، آرایشگرها، نانوایی‌ها که روزانه صدها کیلوگرم خمیر را بیرون می‌ریزند تا خوراک جانوران شوند، تصادف‌هایی از که بابت خاموشی چراغ راهنمایی می‌شود، کارخانه‌ای که در هر ساعت ۲۰ میلیون تومان تا ۱۰۰ میلیون تومان ضرر می‌کند آیا تمام اینها را شرکت برق جبران می‌کند؟ شرکت برق صادقانه اعلام کند که چقدر برق در استان تولید و چه میزان آن مصرف می‌شود و علت آن چیست؟

حال باید دید اداره برق که این مقدار پول دارد که مدیرعاملش مدام اعلام می‌کند خسارات مردم را می‌دهیم آیا می‌تواند زیان مکاسب و مشاغل یا جان بیمار بستری در آی سی یو را نیز جبران کند؟

کد خبر: ۹۷٬۶۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha