۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
تفویض اختیار دولت به وزیر نیرو برای ساماندهی مشکل برق
معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد

تفویض اختیار دولت به وزیر نیرو برای ساماندهی مشکل برق

جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور از تفویض اختیارت دولت طبق اصول ۱۲۷ و ۱۳۸ قانون اساسی به وزیر نیرو به منظور فرماندهی مدیریت تامین برق در کشور خبر داد.

به گزارش بازار، اسحاق جهانگیری در حاشیه بازدید از مرکز ملی راهبری شبکه برق کشور (دیسپاچینگ) تاکید کرد:‌ طبق تصمیمی که عصر امروز گرفته شد دستورات وزیر نیرو در این خصوص برای دیگر دستگاه‌های دولت لازم الاجراست.

جهانگیری گفت: کشورمان ازنظر ظرفیت نیروگاهی در دنیا در ردیف چهاردهم قرار دارد که این ظرفیت بالایی محسوب می‌شود.
وی افزود:‌ از این ظرفیت بر میزانی که می‌شود از نظر عملیاتی استفاده کرد با احتساب نیروگاه‌های آبی میزان تولید ما حدود ۵۳ هزار مگاوات برق در مقطع کنونی است.

معاون اول رئیس جمهور گفت:‌ نیروگاه‌های آبی کشورمان نیز حدود ۱۲ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده در کشورمان دارند، اما به علت شرایط خشکسالی، وضع سدها و پیش بینی که برای تامین آب شرب استان‌های مختلفی که از آب سدها استفاده می‌کنند به جای ۱۲ هزار مگاوات، این میزان اکنون در حد دو تا سه هزار مگاوات، متناسب با شرایط کنونی استفاده می‌شود.

جهانگیری افزود:‌ به همین علت محدودیت بسیار بالایی در نیروگاه‌های آبی کشور داریم و به علت افزایش دمای هوا در کره زمین به ویژه درمنطقه ما و نیز بروز خشکسالی، میزان مصرف برق در کشورمان افزایش یافته است.

وی گفت: طبق آمار میزان مصرف کنونی برق در کشورمان حدود ۶۴ هزار مگاوات، اما میزان تولید برق در کشورمان حدود ۵۳ هزار مگاوات که با فاصله‌ای حدود ۱۱ تا ۱۲ هزار مگاوات، کسری وجود دارد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: طبق مصوبه اخیر دولت و رویه وزارت نیرو در سال‌های قبل، این وزارتخانه همواره برای مدیریت مصرف برق با واحدهای پرمصرف به ویژه بخش صنعت توافق می‌کرد که مصرفشان را از ساعات پیک به ساعات دیگری منتقل کنند.

جهانگیری گفت: هدف از این اقدام این بوده است که بتوانند زمان پیک را از ساعات ۹ تا ۱۰ صبح تا غروب که بیشترین مصرف را در بخش‌های خانگی، واحدهای تولیدی، سیستم اداری، تجاری و خدماتی داریم این پیک مصرف در ساعات دیگر تقسیم شود.

وی افزود: این بار نیز وزارت نیرو همین کار را کرد بر طبق مصوبه دولت که خرداد صادر شد به وزارت نیرو و دستگاه‌های دیگر اجازه داده شد که بتوانند اقدامات لازم را انجام دهند تا ساعات اداری در استان‌های مختلف تغییر کند.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد:‌ طبق این مصوبه دستگاه‌های مختلف مکلف شدند که میزان دما در ادارات کمتر از ۲۵ درجه نباشد و سامانه‌های سرمایشی در ساعات تعطیلی ادارات خاموش باشد که مسئولیت این موضوع متوجه روسای ادارات است و اگر به آن عمل نکنند با آنان برخورد می‌شود.

جهانگیری گفت: به رغم همه این تصمیمات با کسری دیگری در تامین برق مواجه شدیم که نتیجه اش خاموشی‌های اخیر به ویژه در مصارف خانگی شد و مردم به شدت اذیت شدند.

وی تصریح کرد: به همین علت آقای رئیس جمهور با همه تواضع و خلوص نیت از مردم عذر خواهی کرد و ما متوجه شدیم که آنان به علت این خاموشی‌ها اذیت شدند و فشارهای سختی به زندگی آنان وارد شد.

معاون اول رئیس جمهور پیش بینی کرد: مشکلات برق کشور حداکثر تا دو سه هفته آینده یعنی تا ابتدای مرداد باشد.

جهانگیری افزود: طبق تصمیماتی که عصر امروز گرفته شد مقرر کردیم که اختیارات دولت طبق اصول ۱۲۷ و ۱۳۸ قانون اساسی به وزیر نیرو داده شود تا در نقش فرماندهی باشد و دستوراتش برای نهادهای دیگر لازم الاجرا شود که بتواند برای مدیریت این مشکلات ایفای نقش کند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد:‌ اطمینانی که وزیر نیرو به مردم می‌دهد این است که در مراکز ضروری مانند بیمارستان‌ها خاموشی برق ندادند و نخواهند داد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: همچنین بنابر اعلام وزیر بهداشت همه بیمارستان ها، ‌ برق اضطراری دارند و وزارت نیرو نیز در این مراکز خاموشی نداده است و نمی‌دهد.

جهانگیری همچنین با اشاره به مشکلات ناشی از فعالیت دستگاه‌های تولید کننده رمز ارزها (ماینر) تاکید کرد:‌ بخشی از این دستگاه‌ها با مجوز فعالیت می‌کنند با این حال طبق مصوبه دولت فعالیت این دستگاه‌ها باید متوقف شود و در هیچ ساعتی از شبانه روز نباید فعالیت کنند.

وی افزود:‌ مقرر شده است که دستگاه‌هایی که فعالیت کنند مجوزشان لغو شود.

اسحاق جهانگیری گفت: تمامی استانداران به عنوان عالی‌ترین مقام استان‌ها از طرف دولت مکلف به همکاری با وزیر نیرو در این زمینه هستند و در همکاری استانداران همچون دیگر مقاطع بحرانی نقش تعیین کننده‌ای در اعمال سیاست‌های اتخاض شده خواهند داشت.

وی افزود: با هماهنگی به عمل امده میان وزارت نیرو و وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی به هیچ یک از مراکز درمانی خاموشی داده نخواهد ضمن اینکه تمامی بیمارستان‌های دولتی و غیر دولتی مجهز به برق اضطراری هستند.

جهانگیری از ممنوعیت فعالیت ماینرها اعم از مجاز و غیر مجاز خبرداد و افزود: فعالیت تمامی استخراج کنندگان رمز ارز که از وزارت نیرو مجوز اخذ کرده ا ند ممنوع است و در صورت تخطی از این امر مجوز ان‌ها لغو خواهد شد ضمن اینکه وزاتخانه‌های نیرو و ارتباطات به اضافه شورای تامین استانداری‌ها موظف به شناسایی واحدهای غیر مجاز و برخورد با ان‌ها شده اند و دولت در جلسه فردا مصوبه قاطعی در این زمینه خواهد داشت.

جهانگیری از اعمال محدودیت‌های جدید برای بخش صنعت و پرهیز از اعمال محدودیت در بخش خانگی خبرداد و افزود: مقرر شده تا با همکاری وزارت صمت واحدهای صنعتی به منظور کمک به مشکل تامین برق اقدامات تعمیر و نگهداری و یا تعطیلات تابستانی خود را در دو سه هفته پیش رو منتقل کنند و محدودیت‌های بخش صنعت از امشب اعمال خواهد شد

معاون اول رئیس جمهور افزود: براساس تصمیم گیری اعمال شده مقرر شد تا در به بخش خانگی حداقل خاموشی داده شود و یا اصلا خاموشی اعمال نشود و در صورت اعمال خاموشی حداقل از ۴۸ ساعت قبل اطلاع رسانی شود.

جهانگیری از تلاش همه جانبه تمامی بخش‌های دولت برای مدیریت شرایط پیش رو خبرداد و تاکید کرد: تمامی تلاش دولت براین اصل متمرکز شده است تا خانواده‌های محترم در شرایطی که فشارهای شدیدی را متحمل شده اند در ارامش این شرایط را سپری کنند.

معاون اول رئیس جمهور بر ضرورت اطلاع رسانی دقیق و به هنگام مسئولان وزارت نیرو به مردم در ارتباط با شرایط ایجاد شده در صنعت برق تاکید کرد و گفت: تجربه نشان داده است که هرگاه با مردم صادقانه صحبت شده است مردم با همراهی خود ما را در عبور از مشکلات یاری رسان بوده اند و در شرایط کنونی واقعیت این است که ضعف در اطلاع رسانی و ارتباط با جامعه و نخبگان وشهروندان یکی از عوامل تشدید کننده مشکل بوده است.

وی افزود: بر این اساس مقرر شد تا مسئولان وزارت نیرو با حضور در رسانه ملی شرایط موجود را به صورت شفاف برای مردم تشریح کنند تا مردم به کمک وزارت نیرو بیایند، چراکه در شرایط کنونی کاستن از یک وسیله سرمایشی یا خاموش کردن یک لامپ اضافی کمک بسیار مهمی در رفع دغدغه‌های موجود در تامین برق شهروندان خواهد داشت.

کد خبر: ۹۷٬۶۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha