۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۷
منازل روستایی ایلام نیازمند بهسازی و نوسازی| کمبود اعتبار مهمترین مانع
بازار گزارش می‌دهد؛

منازل روستایی ایلام نیازمند بهسازی و نوسازی| کمبود اعتبار مهمترین مانع

ایلام- روستاهای استان ایلام دارای مشکلات فراوانی بوده و علاوه بر نبود امکانات که در روستاهای استان مشاهده می شود، منازل روستایی استان نیازمند نوسازی و بهسازی هستند.

بازار؛ گروه استان ها: آمارها نشان می دهد بیش از ۵۶۳ روستای دارای سکنه در استان ایلام وجود دارد که بخش مهمی از اقتصاد استان در این روستاها وجود دارد.

امروز دامداری و کشاورزی در روستاهای استان عمدتا باعث امرار معاش مردم شده است، در روستاهای استان متاسفانه نبود امکانات مختلف زیرساختی مثل راه، مسکن، اجرای طرح هادی و... به خوبی قابل مشاهده است.

عوامل زیادی مثل بیکاری و نبود امکانات باعث خالی شدن جمعیت روستاهای استان شده است، بیشتر منازل روستایی در استان غیرقابل سکونت هستند و نیاز به بهسازی و نوسازی دارند.

بسیاری از روستاهای از راه های ارتباطی مناسب برخوردار نیستند، در حالی در بسیاری از روستاهای استان ظرفیت های متنوع گردشگری، کشاورزی و دامداری وجود دارد.

کمبود اعتبار برای اجرای ۱۰۰ درصدی طرح هادی در استان
مدیر کل بنیاد مسکن ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: بنیاد مسکن استان تا پایان سال ۹۹ بالغ بر ۳۰ هزار جلد سند مالکیت با همکاری ثبت اسناد و املاک استان و شهرستان ها برای روستائیان استان صادر کرده است.

حبیب الله محبی افزود: در بخش اجرای طرح های هادی در سال ۹۹ بالغ بر ۵۸ میلیارد تومان طرح اجرایی شده که این مبلغ برای اجرای طرح هادی ۱۳۵ روستا هزینه شده است.

شاخص اجرای تهیه طرح هادی استان ایلام در پایان سال ۹۹ به ۱۰۰ درصد رسیده، اما در بخش اجرا به علت کمبود اعتبارات نتوانستیم این شاخص را به ۱۰۰ درصد برسانیم

وی گفت: همچنین تهیه طرح هادی ۹۸ روستای استان نیز در دستور کار قرار گرفته که به طور ۱۰۰ درصد به اتمام رسیده است.

منازل روستایی ایلام نیازمند بهسازی و نوسازی/ کمبود اعتبار مهمترین مانع

محبی عنوان کرد: شاخص اجرای تهیه طرح هادی استان ایلام در پایان سال ۹۹ به ۱۰۰ درصد رسیده، اما در بخش اجرا به علت کمبود اعتبارات نتوانستیم این شاخص را به شاخص ۱۰۰ درصد برسانیم.

وی ادامه داد: کار بسیار شاخصی که در سال ۹۹ در دستور کار بنیاد مسکن استان قرار گرفت، آسفالت معابر روستاهای استان بوده است.

محبی با اشاره به اینکه فعالیت های دیگری برای توسعه روستاهای استان انجام شده است، تصریح کرد: برای اولین بار در طول تاریخ تاسیس بنیاد مسکن توانستیم ۲۵۰ هزار مترمربع آسفالت در سطح روستاهای استان انجام شده است.

نوسازی ۶ هزار واحد مسکونی در روستاهای استان ایلام
محبی عنوان کرد: در بخش مسکن محرومان نیز از سال ۹۷ توجه ویژه ای به روستاهای استان شده و در طول این سه سال  ۶ هزار واحد مسکونی در سطح روستاهای استان و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت به بهره برداری رسیده است.

وی گفت: در سال جاری نیز ساخت ۲ هزار واحد مسکونی دیگری در دست اقدام داریم که خوشبختانه استارت این طرح زده شده و متقاضیان می توانند به شعب بنیاد مسکن برای تشکیل پرونده و دریافت تسهیلات ثبت نام کنند.

منازل روستایی ایلام نیازمند بهسازی و نوسازی/ کمبود اعتبار مهمترین مانع

مدیر کل بنیاد مسکن ایلام بیان داشت: در سال ۹۸، ۲ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی و در سال ۹۹ نیز سه هزار واحد مسکونی در روستاهای استان نوسازی شده است.

وی گفت: به طور کامل تا پایان سال ۹۹ حدود ۶ هزار و ۱۰۰ واحد مسکن روستایی در استان نوسازی شده است.

ساخت ۲ هزار واحد مسکونی برای محرومان استان
محبی اضافه کرد: در سال ۹۹ توجه ویژه ای به ساخت مسکن محرومین در روستاهای استان انجام شد به طوری که ۲ هزار واحد مسکونی برای استان درنظرگرفته شده که این آمار با بسیاری از استان های پرجمعیت کشور برابری می کند.

مدیر کل بنیاد مسکن ایلام اضافه کرد: این تعداد واحد برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و افراد دیگری که فاقد مسکن بودند، عملیاتی شده است.

 شاخص برخورداری مسکن مقاوم در استان ایلام از ۴۵ درصد، ظرف سه سال گذشته و با احتساب ساخت دو هزار واحد مسکونی به ۶۰ درصد رسیده است

وی افزود: تا پایان خرداد ماه یک هزار و ۱۰۰ واحد از این ۲ هزار واحد به بهره برداری رسیده و مابقی واحدها نیز با پیشرفت بالای ۷۰ درصد در دست اقدام است.

وی بیان کرد: بر اساس پیش بینی ها تا پایان مرداد سال جاری ماه به طور ۱۰۰ درصد این میزان مسکن محرومان در روستاهای استان به بهره برداری برسند.

افزایش شاخص برخورداری مسکن مقاوم در استان ایلام
محبی افزود: امسال سقف تسهیلات در روستاها که به صورت قرض الحسنه است، از ۵۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان با کارمزد ۵ درصد و با بازپرداخت ۲۰ ساله افزایش پیدا کرده است.

مدیر کل بنیاد مسکن ایلام تصریح کرد: نظارت ها و سخت گیری ها در ساخت و سازهای روستایی باعث می شود واحدهای مسکن روستایی در مقابل حوادث طبیعی هم چون زلزله سیل مقاوم باشند.

وی افزود: شاخص برخورداری مسکن مقاوم در استان ایلام از ۴۵ درصد، ظرف سه سال گذشته و با احتساب ساخت دو هزار واحد مسکونی به ۶۰ درصد رسیده است.

محرومیت های ویژه ۲ روستا در استان ایلام
در بین محرومیت های روستاهای استان ایلام، ۲ روستای فرهادآباد در شهرستان دره شهر و روستای سرابکلان در شهرستان سیروان سال های سال است که مشکلات زیادی را تحمل می کند.

روستای سرابکلان به دلیل تاریخی بودن و قرار گرفتن در کنار شهر تاریخی سیروان، سال های زیادی است که باید جابجا شود ولی هنوز این مهم محقق نشده و تمامی خدمات در این روستاها محدود شده است.

به تازگی کار گازرسانی به روستا در حال انجام است، ولی منازل مردم قابل سکونت نیست و یا باید روستا جابجا شود و یا اینکه منازل مردم نوسازی شوند.

روستای فرهادآباد در شهرستان دره شهر به دلیل ساخت سد سیکان از امکانات محروم شده است، هم اکنون منازل این روستا بسیار فرسوده شده و نیاز به بازسازی دارند.

منازل روستایی ایلام نیازمند بهسازی و نوسازی/ کمبود اعتبار مهمترین مانع

یکی از اهالی روستای فرهادآباد در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: مسئولان می گویند این روستا باید جابجا شود، بیش از ۱۰ سال است هیچ گونه خدماتی به این روستا ارائه نمی شود.

سیدعباس کیانیان اظهار کرد: تمامی منازل مردم روستا از بین رفته است، این منازل قابل سکونت نیست و هر لحظه ممکن است ریزش کنند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای ایلام در مورد ساخت سد سیکان و ارائه امکانات به روستای فرهادآباد، بیان کرد: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده و اینکه ساخت سد و تملک منازل مردم به دلیل تنگناهای مالی طول خواهد کشید، در سنوات گذشته با استانداری ایلام و فرمانداری دره شهر مکاتبه شده که از خدمات رسانی در بخش‌های مختلف مثل ارائه تسهیلات برای ساخت و ساز، آسفالت جاده، گازکشی و… به مردم روستای فرهادآباد کوتاهی نشود.

علی پوراحمد اضافه کرد: برای تملک منازل مردم روستا نیازمند تخصیص اعتبار هستیم و در آینده به محض تأمین اعتبار این کار نیز با اولویت انجام خواهد شد.

کد خبر: ۹۷٬۵۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha