۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۰
آپشن‌های «شاهین» تحویل داده شده با خودروی معرفی شده مغایرت دارد
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

آپشن‌های «شاهین» تحویل داده شده با خودروی معرفی شده مغایرت دارد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از بررسی نحوه فروش شاهین در هیات تحقیق و تفحص خودرو خبر داد و گفت: آپشن خودروهای شاهین تحویل داده شده با خودروی معرفی شده مغایرت بسیاری دارد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، روح الله ایزدخواه با بیان اینکه از سال گذشته که خودروی شاهین پیش فروش شد، جریانی اعتراضی میان خریداران آن شکل گرفت که تاکنون نیز ادامه داشته، در تشریح دلایل اعتراض خریداران این خودرو، گفت: هنگام پیش‌فروش شاهین حدود ۸۰ میلیون تومان به عنوان ۵۰ درصد قیمت این خودرو از خریداران دریافت شد به این معنا که بهای نهایی این خودرو باید حدود ۱۶۰ میلیون تومان می‌شد درحالیکه در زمان تحویل، قیمت خودرو ۲۶۰ میلیون تومان تعیین شد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: خودروساز تولیدکننده شاهین برای توجیه موضوع فوق بیان می‌کند که طبق ضوابط، مجاز است در زمان پیش فروش «تا ۵۰ درصد از قیمت نهایی» را دریافت کند بنابراین مبلغ دریافتی دقیقا برابر با ۵۰ درصد قیمت نهایی نیست اما خریداران معتقدند در زمان معرفی محصول گفته شده که مبلغ پرداختی برابر با۵۰ درصد بهای خودرو است.

وی اضافه کرد: خودروساز تولیدکننده شاهین بدون تنظیم قرار داد، ۸۰ میلیون تومان به ازای پیش فروش خودرو از خریداران دریافت کرده و پس از مدتی قرارداد را به خریداران تحویل داده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به یکی دیگر از دلایل اعتراض خریداران شاهین، ادامه داد: به زعم خریداران، آپشن خودروهای شاهین تحویل داده شده با خودروی معرفی شده مغایرت بسیاری دارد به این معنا که آپشن‌های بسیاری در محصول اولیه و کاتالوگ‌های این محصول وجود داشت اما پس از مدتی به طرز مشکوکی این کاتالوگ ۴۰ صفحه‌ای از روی سایت خودروساز مربوطه برداشته و کاتالوگی ۱۸ صفحه‌ای روی سایت قرار می‌گیرد که آپشن‌های اولیه در آن وجود ندارد، به گونه‌ای که در عمل آپشن‌های ارائه شده قبلی از شاهین حذف شده است.

به گفته ایزدخواه براساس ضوابط شورای رقابت اگر خریدار، قرارداد خود با خودروسازان را فسخ کند تا ۳ سال اجازه خرید مستقیم از کارخانه را نخواهد داشت که این امر اجحاف در حق خریداران شاهین است.

وی قیمت‌گذاری غیرشفاف، دریافت پیش پرداخت بدون انعقاد قرارداد و مشکلات موجود در جریان فسق قرار داد را از جمله دلایل اعتراضات خریداران شاهین دانست و تصریح کرد: در کمیسیون صنایع و معادن مجلس جلسه‌ای  با حضور نماینده سازمان بازرسی به منظور بررسی اعتراضات خریداران شاهین تشکیل و بر این نکته تاکید شد که اگر آئین نامه‌ی مربوطه ایراد دارد باید اصلاح شود و اگر تخلفی صورت گرفته باید با متخلفان برخورد کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم باغ بیان اینکه مردم در زمان خرید یک کالا باید از قیمت حدودی آن آگاه باشند، از سوی دیگر باید امکان فسق قرار داد وجود داشته باشد، تصریح کرد: نحوه فروش شاهین در هیات تحقیق و تفحص خودرو مورد بررسی قرار گرفته است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه اعتراضات خریداران شاهین در دست بررسی است، افزود: با دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده، سازمان بازرسی و دادستان کل کشور مکاتبه کردم تا اطلاعات به دست آمده در این زمینه را به هیات تحقیق و تفحص خودرو ارائه دهند.

کد خبر: ۹۷٬۵۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha