۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷
سکه گران شد؛ دلارثابت ماند| سیرنزولی قیمتها با شیب تند بعید است!
«بازار» گزارش می دهد

سکه گران شد؛ دلارثابت ماند| سیرنزولی قیمتها با شیب تند بعید است!

قیمت ها در بازار سکه و ارز درحالی با نوسان و البته رشد همراه است که کارشناسان پیش بینی می کنند با توجه به وجود تورم ۵۰ درصدی و احتمال رشد افزایش قیمت ها در این بازار دور از انتظار نیست.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: ارز و سکه در ماه گذشته جهش آنچنانی قیمت را تجربه نکرد طوری که نرخ دلار در کانال ۲۳ و ۲۴ هزار تومان قرار داشت و سکه و طلا هم با نوسان قیمت همراه بودند. اما این کالاها درماه جاری به یکباره رشد کردند آنگونه که طی حدود ۲ هفته اخیر دلار به کانال ۲۵ هزار تومان آمد و سکه و طلا نیز متاثر از افزایش قیمت ارز در بازار سیر صعودی به خود گرفتند.

انتظار برای ایجاد توافق برجام به سر رسید دلار و سکه گران شدند
نوسان قیمتها و حرکت رو به رشد طلا و ارز دربازار درحالی اتفاق افتاده است که خیلی ها به امید ایجاد توافقات برجامی و حذف تحریمهای بین المللی منتظر ریزش قیمتها در بازار این کالاها بودند اما این اتفاق نیفتاد. اتفاقی که رئیس جمهور اواخر اردیبهشت ماه به صراحت اعلام کرد توافق اصلی انجام شده و تمام تحریم های اصلی به زودی برداشته می شوند. وی البته قبلا نیز از رسیدن قیمت دلار در بازار به حدود ۱۵هزارتومان با رفع تحریم ها خبر داده بود.

باتوجه به روند طولانی و بی نتیجه مذاکرات هسته ای و انتشار اخباری مبنی بر راه دشوار انجام توافقات، قیمت ها در بازاز سکه و ارز گران شدند

کارشناسان می گویند؛ با توجه به روند طولانی و بی نتیجه مذاکرات هسته ای و انتشار اخباری مبنی بر راه دشوار انجام توافقات، بازار نیز به این موضوع واکنش نشان داد طوری که هم اکنون قیمت سکه و ارز بر مدار رشد قرار گرفته اند.

بازارهای سرمایه گذاری در ایران شرایط مناسبی ندارند
«پیمان مولوی» کارشناس بازار مالی در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره علل به هم ریختگی قیمتها در بازار گفت: بازارها شرایط خوبی ندارند و همچنان منتظر یک اتفاق هستند. اتفاقی که اگر توافقات هسته ای با رعایت اصول اتجام شود و نتیجه آن به رفع همه تحریم ها همچنین ارتباط تجاری و مالی با دنیا بدون محدودیت از سر گرفته شود می توان گفت اقتصاد کشور به خوبی رونق خواهد گرفت و سرمایه گذاریها در کشور ایجاد شود.

با انجام توافقات هسته ای قیمت ها دربازار سکه و ارز با سقوط شدید مواجه نمی شوند چرا که نرخ تورم در کشور بسیار بالاست و کاهش قیمت ها در بازار سکه و ارز حتی با اتجام توافقات خیلی کاهشی نخواهد بود

وی با بیان اینکه هنوز هم خیلی از سرمایه گذاران منتظر تحولی خاص در سیاست گذاری های خارجی با انجام مذاکرات برجام در وین هستند گفت:‌ البته اینکه با انجام توافقات قیمت ها در بازار سکه و ارز با سقوط شدید مواجه می شوند نیست چرا که نرخ تورم در کشور بسیار بالاست و کاهش قیمت ها در بازار سکه و ارز حتی با انجام توافقات خیلی کاهشی نخواهد بود.

چشم انداز نامناسب اقتصاد کشور 
این کارشناس بازار مالی ادامه داد: نوسان قیمت ها در بازار ارز همچنین آشفتگی بازارهای سرمایه گذاری در کشور بیانگر آن است که فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران چشم انداز خوبی را در اقتصاد کشور با توجه به توم بسیار بالاٰ، محدودیت ها و حجم زیاد نقدینگی نمی بینند.
‌بنا به این گزارش، امروز در بازار ارز،‌ قیمت دلار ۲۵ هزار و ۱۵۰ تومان و قیمت یورو ۲۹ هزار و ۸۰۰ اعلام شده است. این در حالی است که این رقم در روز گذشته نیز در همین محدوده قیمتی بود و تغییر چندانی نکرده است.

با وجودی که نرخ دلار امروز به نسبت دیروز در بازار ثابت بود اما در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافت

حال با وجودی که نرخ دلار امروز به نسبت دیروز در بازار ثابت بود اما در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار ۲۴ هزار و ۷۵۰ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۴ هزار و ۲۶۰ تومان تعیین شده است. همچنین قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۹ هزار و ۵۸۲ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸ هزار و ۹۹۷ تومان اعلام شده است.

افزایش قیمت سکه و طلا در بازار
اگرچه قیمت ارز امروز در بازار ثابت بود اما قیمت ها در بازار طلا و سکه دچار تغییر شدند طوری که هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۶۴ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان است.
همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۷۰۰هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.
در بازار امروز دادو ستد طلا و سکه قیمت طلای ۲۴عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۴۱۹ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.
گفتنی است نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.
به گزارش بازار، قیمتها در بازار سکه و ارز مدتی است نوسانی است این نوسان قیمت که ناشی از عوامل متعددی است نشان می دهد آینده قیمت ها در این بازار مبهم و نامشخص است و ورود به آن برای سرمایه گذاری پرریسک است.

کد خبر: ۹۷٬۵۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha