۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲
تولید نیروگاه‌های حرارتی ۱۶ درصد افزایش یافت| احداث 5 هزار مگاوات نیروگاه زغال سوز
مدیرعامل شرکت برق حرارتی خبر داد

تولید نیروگاه‌های حرارتی ۱۶ درصد افزایش یافت| احداث 5 هزار مگاوات نیروگاه زغال سوز

طرز طلب مدیرعامل شرکت برق حرارتی گفت: با وجود افزایش ۱۶ درصدی تولید برق نیروگاه‌های حرارتی شاهد بروز مشکلاتی در تامین برق مورد نیاز مشترکان هستیم که از این بابت از مردم عذر خواهی می کنم.

به گزارش خبرگزاری بازار، محسن طرز طلب در مراسم آغاز بهره‌ برداری از معدن نیروگاه زغال‌ سوز طبس با اشاره به اینکه حدود ۳۶ درصدی گاز تولیدی در کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی مصرف می‌شود، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته سوخت بیشتری در نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار گرفته و متناسب با آن نیز میزان تولید نیروگاه‌های حرارتی نسبت به سال قبل به همین میزان افزایش پیدا کرده است.

او ادامه داد: با وجود افزایش ۱۶ درصدی تولید برق نیروگاه‌های حرارتی که این میزان در ماه‌های ابتدایی امسال تا حدود ۲۵ درصد نیز افزایش یافته بود، ولی باز هم در این روزها شاهد بروز مشکلاتی در تامین برق مورد نیاز مشترکان هستیم که از این بابت به سهم خود از مردم کشور عذرخواهی می‌کنم.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی تاکید کرد: اگر با همین روش به مصرف سوخت در کشور ادامه دهیم مطمئنا دچار مشکل خواهیم شد؛ بدین منظور دولت و شورای عالی انرژی مصوبه‌ای را ابلاغ کرده است که براساس آن باید در افق ۱۴۲۰ در مدیریت سوخت تجدیدنظر کرده و حتما سبد انرژی کشور را متنوع کنیم؛ به طوری که براساس این سند بایستی پنج هزار مگاوات نیروگاه زغال‌سوز در کشور احداث شود.

از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته سوخت بیشتری در نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار گرفته و متناسب با آن نیز میزان تولید نیروگاه‌های حرارتی بیشتر شده است

نیروگاه طبس سال ۱۴۰۳ افتتاح می‌شود
طرزطلب با اشاره به اینکه نیروگاه ۶۵۰ مگاواتی طبس سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: با احداث این مجموعه و استفاده از زغال‌سنگ برای تولید برق سالانه حدود ۱.۲ میلیارد مترمکعب در مصرف گاز برای تولید انرژی صرفه‌جویی خواهد شد که این میزان صرفه‌جویی معادل ۲۶۰ میلیون یورو است.

این مقام مسئول اضافه کرد: کل هزینه احداث این نیروگاه حدود ۶۵۰ میلیون تا ۷۰۰ میلیون یورو است که تنها از محل مصرف زغال‌سنگ به جای گاز برای تولید برق، این امکان وجود دارد که بین ۳.۵ تا چهار سال تمامی سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این پروژه تنها از محل عدم مصرف سوخت گاز بازگشت داده شود.

صنایع بزرگ کشور برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید با استفاده از منابع مالی بخش خصوص اعلام آمادگی کرده اند 

مدیرعامل شرکت برق حرارتی با تاکید بر اینکه بهترین استاندارد و تکنولوژی‌های روز دنیا برای کاهش مصرف و آلایندگی در این نیروگاه مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: شرکت مپنا به عنوان پیمانکار اصلی تجهیزات نیروگاهی برای استفاده از توانمندی حداکثری دنیا در این بخش از مشاوران اروپایی برای طراحی نیروگاه استفاده کرده است.

وی با تاکید بر اینکه ظرف چهار سال آینده بایستی ۱۸ هزار میلیارد تومان در پروژه نیروگاه طبس سرمایه‌گذاری شود، گفت: براساس پیش‌بینی صورت گرفته باید امسال حدود سه هزار میلیارد تومان در این پروژه هزینه شود که امیدواریم با کمک استان بتوانیم این منابع را تامین کرده و با حرکت جدی فعالیت احداث نخستین نیروگاه زغال‌سوز کشور را به پیش ببریم.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه تا انتهای امسال بحث احداث پست و خط انتقال نیروگاه آغاز خواهد شد، اضافه کرد: تا پیش از راه‌اندازی نیروگاه منابعی از محل فروش زغال معدن نیروگاه طبس حاصل خواهد شد که درصددیم آن را برای توسعه آب و برق و رفع مشکلات موجود در این منطقه هزینه کنیم.

طرزطلب با اشاره به اعلام آمادگی صنایع بزرگ کشور برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید با استفاده از منابع مالی بخش خصوصی، گفت: بخش‌های صنعتی با توجه به اتفاقاتی که در قیمت برق و گاز در کشور رخ می‌دهد علاقه‌مند به احداث نیروگاه‌های هستند که گاز مصرف نمی‌کنند.

کد خبر: ۹۷٬۵۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha