۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
بازار آهن غرق در رکود

بازار آهن غرق در رکود

روز گذشته نرخ ارز به کانال ۲۴ هزار تومان بازگشت، در این بین خبرها از بازار آهن نشان دهنده آن است که گویا بازار آهن نه تنها تب و تاب خود را از دست داده بلکه سرگردان شده است.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، روز دوشنبه کاهش نرخ ارز را شاهد بودیم، نرخ ارز به کانال ۲۴ هزار تومان بازگشت و روی نرخ ۲۴ و ۹۹۰ تومان نشست. در این بین خبرها از بازار آهن نشان دهنده آن است که گویا بازار آهن نه تنها تب و تاب خود را از دست داده؛ بلکه سرگردان شده است.

شایان ذکر است نرخ ارز تنها ملاک بازار نیست؛ بلکه متاسفانه آنچه که رویت شد؛ قیمت پایه شمش نسبت به قیمت کشف شده هفته گذشته برای آن عرضه هایی که به معامله انجامید؛ حدود ۱/۸ درصد افزایش نرخ داشته است. دقیقا این همان سیگنالی است که فعالان بازار را با سردرگمی مواجه می کند.

دو مسئله در راه بازار آهن است؛ اول اینکه فولادسازان معتقدند فاصله ی نرخ دلار نیمایی با دلار در بازار آزاد حدود چهار هزار تومان است به همین دلیل شمش های خریداری شده در بورس کالا سر از کشورهای همسایه در می آورند. حال آنکه از سوی دیگر نیز در مقایسه با نرخ صادراتی شمش و دلار نیما قیمت پایه بورس بالا می باشد. همین موضوع موجب کاهش حاشیه سود نوردکاران به دو درصد شد و معاون دادستان کل نیز در روز دوشنبه در پی نامه ای از وزیر صمت تقاضای تجدید نظر و بازبینی مجدد کرد.

با این شرایط بازار آهن گرفتار بلاتکلیفی و رکود است. چرا که مصرف کننده چشم انتظار کاهش قیمت هاست. از سوی دیگر بازار ساز مداوما آتش قیمت ها را شعله ور می کند در نتیجه سایه رکود از بازار آهن افکنده نخواهد شد.

روز گذشته بر اساس قیمت های اعلامی از سوی تولیدکننگان انواع مقاطع  با ثبات قیمت میلگرد مواجه بودیم، در این میان برخی شرکت ها افزایش قیمت های حدود ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی را لحاظ کردند. یک شرکت نیز قیمت خود را ۲۰ تومان کاهش داد. سقف قیمتی در کارخانه راد همدان روی ۱۶ هزار و ۹۵ تومان لحاظ شد و کف قیمتی نیز روی ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام گشت.

در بازار نبشی و ناودانی تلاطم و سرگردانی بیشتر بود. اینچنین که قیمت نبشی و قیمت ناودانی از سوی برخی کارخانه ها ثابت و  از سوی برخی دیگر  با افزایش اعلام و روانه بازار شد. قیمت تیرآهن نیز به جز چند شاخه که افزایش ۱۰ هزار و ۲۰ هزار تومانی را اعلام داشتند؛ در سایر شاخه ها ثبات قیمتی را در پیش گرفتند. قیمت پروفیل نیز از سوی مبادی فروش این محصول با ثبات اعلام شد و به طور کلی فروشندگان این بازار تغییری را لحاظ نکردند.

کد خبر: ۹۷٬۴۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha