۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
معاملات الگوریتمی مکمل برداشته شدن دامنه نوسان؛ مانعی در برابر هیجان زدگی در بورس
کارشناس معاملات الگوریتمی در گفتگو با بازار؛

معاملات الگوریتمی مکمل برداشته شدن دامنه نوسان؛ مانعی در برابر هیجان زدگی در بورس

نجفی کارشناس معاملات الگوریتمی می‌گوید: معاملات الگوریتمی در کنار برداشته شدن دامنه نوسان می‌تواند جلوی نگرانی مسئولین سازمان بورس جهت افزایش یا کاهش ناگهانی قیمت سهم‌ها را بگیرد.

بازار؛ گروه بورس: دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفته است که به تدریج دامنه نوسان را گسترده‌تر و در نهایت آن را حذف می‌کنیم. او دامنه نامتقارن را تصمیمی بر اساس شرایط بازار عنوان کرد و می‌گوید که شورای عالی بورس مصوب کرده که دامنه بازار کم کم به سمت باز شدن حرکت کند.

در سال‌های گذشته هم تصمیماتی در مورد باز شدن دامنه نوسان بازار گرفته شده بود که هیچ زمانی به مرحله اجرا نرسید و دلیل آن هم مخالفت‌های بود که تیم اقتصاد دولت داشت.

توسعه معاملات الگوریتمی در قدم اول نیاز به معرفی کامل و جامع برای تمام فعالان بازار سرمایه دارد تا به آن برچسب یک پدیده ناشناخته، مبهم، ترسناک ومخرب نخورد

سعید نجفی کارشناس بازار سرمایه و معاملات الگوریتمی در گفتگو با بازار،   با اشاره به صحبت‌های رییس سازمان بورس مبنی بر حذف تدریجی دامنه نوسان به بررسی ابعاد مختلف این موضوع و به ویژه ارتباط آن با معاملات الگوریتمی پرداخت و گفت:  از مهمترین مزایای حذف دامنه نوسان می‌توان به از بین رفتن صفوف خرید و فروش، کمرنگ شدن رفتارهای توده‌ای سرمایه گذاران و جلوگیری از تصمیمات معاملاتی هیجانی ناشی ازصف شدن نمادها اشاره کرد.

او گفت: از دیگر فواید حذف دامنه نوسان افزایش حجم معاملات و نقدشوندگی، پر رنگ‌تر شدن نقش تحلیلی بازار و حرکت قیمت سهم به سمت ارزش واقعی آن اشاره کرد. به نظر می‌رسد یکی از مهمترین دلایلی که مانع حذف یا افزایش دامنه نوسان شده است بحث کم عمق بودن بازار است.

به گفته این کارشناس، بازاری عمیق اطلاق می‌شود که اولا مدت زمان انجام و اجرای سفارش‌های خرید و فروش حداقل بوده و ثانیا این سفارش به آسانی و بدون اثر قیمتی قابل ملاحظه‌ای انجام شود و به بیان دیگر برای تغییر قیمت معنادار سهم باید حجم بسیار بالایی از سفارشات روانه تابلوی معاملات شود.

نجفی به معاملات الگوریتمی به عنوان یک ابزار معاملاتی حرفه‌ای در دنیا اشاره کرد و افزود: از طرف دیگر معاملات الگوریتمی با توجه به ماهیت ذاتی خود، سرعت و دقتی که به عنوان یک ابزار در اختیار معامله گران حرفه‌ای بازار قرار می‌دهد می‌تواند به عمیق کردن بازار کمک بسیار بزرگ و راه گشایی کند.

یکی از نگرانی‌های مسئولان سازمان برای برداشته شدن دامنه نوسان تغییرات ناگهانی قیمت در سهم‌ها است اما تجربه بازارهای سرمایه‌ای دیگر و همچنین رمز ارزها که بخش زیادی از آن‌ها مبتنی بر معاملات الگوریتمی است می گوید چنین اتفاقی رخ نمی دهد

این کارشناس ادامه داد: ارکان بازار سرمایه و فعالان حرفه‌ای بازار شامل شرکت‌های تامین سرمایه، شرکت‌های سرمایه گذاری، شرکت های سبدگردان، کارگزاری‌ها و انواع مختلف صندوق های سرمایه گذاری بویژه صندوق های مشترک، سهامی و بازارگردانی باید توجه ویژه‌ای به استفاده از معاملات الگوریتمی داشته باشند.

او می‌گوید: توسعه معاملات الگوریتمی در قدم اول نیاز به معرفی کامل و جامع برای تمام فعالان بازار سرمایه دارد تا برچسب یک پدیده ناشناخته، مبهم، ترسناک ومخرب نخورد. معاملات الگوریتمی و به خصوص معاملات اتوماتیک که عملا درکشور ما انجام می شوند صرفا نقش یک ابزار قدرتمند معاملاتی را بازی می کنند که می‌توانند به افزایش نقش تحلیلی و توان اجرایی معاملاتی استفاده کنندگان از این ابزار کمک کند.

عدم فراهم بودن زیر ساخت‌های لازم برای توسعه معاملات الگوریتمی از دیگر مواردی بود که نجفی به آن اشاره کرد و در همین مورد گفت: توسعه معاملات الگوریتمی در کشور  نیازمند بهبود و توسعه زیرساخت های معاملاتی، توجه ویژه ارکان بازار، تسهیل در اعطای مجوزهای لازم برای شرکت های الگوریتمی  و کاهش هزینه های معاملاتی است. به نظر می‌رسد حذف یا افزایش دامنه نوسان به تنهایی راهگشای وضعیت بازار و بهبود مولفه ها و زیرساختهای  بازار سرمایه نباشد و اگر متولیان بازار سرمایه  میخواهند ساختار بازار سرمایه همانند بازارهای مالی پیشرفته دنیا باشد چاره ای جز توسعه معاملات الگوریتمی ندارند.

معاملات الگوریتمی جایگزین دامنه نوسان
او پیشنهادات خود را این گونه مطرح کرد: پیشنهاد می شود متولیان بازار سرمایه هزینه های معاملاتی شامل کارمزد و مالیات که در حال حاضر به صورت درصدی ثابت از ارزش معاملات هست را به صورت شناور از سرمایه گذاران دریافت کنند. در این حالت با افزایش میزان معاملات به صورت شناور و پلکانی هزینه های معاملاتی کاهش پیدا کند.

این کارشناس افزود: با توسعه معاملات الگوریتمی همراه با شناور شدن هزینه های معاملاتی در کنار اجرایی شدن افزایش دامنه نوسان، شاهد عمیق شدن بازار سرمایه، افزایش نقدشوندگی، از بین رفتن صفوف خرید و فروش طولانی مدت، جلوگیری از رفتار توده ای سرمایه گذاران و در نهایت پویایی بازار سرمایه و نزدیک شدن به استانداردهای بازارهای مالی پیشرفته دنیا خواهیم بود.

نجفی می‌گوید: سازمان بورس در قدم‌های اول بازار برتر را راه اندازی کند، این بازار باید با حضور تعداد محدودی از  شرکتهای  بازار سرمایه  که از منظر ارزش شرکت، حجم معاملاتی، شناوری سهم، روزهای باز بودن نماد و مشارکت فعالان بازار در معاملات سهم در رتبه های بالاتری نسبت به سایر شرکت ها قرار دارند، باشد.

این کارشناس گفت: در این بازار برتر دامنه نوسان افزایش پیدا کند و به صورت پویا باشد همچنین هزینه های معاملاتی دیگر به صورت درصد ثابتی از ارزش معامله نباشد بلکه به صورت شناور از معامله گران دریافت گردد زمان معاملاتی این تابلو افزایش پیدا کند همچنین مجوز استفاده از معاملات الگوریتمی در این بازار برتر به تمامی فعالان بازار سرمایه داده شود.

نجفی بخشی زیادی از معاملات بازار رمز ارزها را مبتنی بر معاملات الگوریتمی می‌داند و می‌گوید: یکی از نگرانی‌های مسئولان سازمان برای برداشته شدن دامنه نوسان تغییرات ناگهانی قیمت در سهم‌ها است اما تجربه بازارهای سرمایه‌ای دیگر و همچنین رمز ارزها که بخش زیادی از آن‌ها مبتنی بر معاملات الگوریتمی است چنین اتفاقاتی رخ نمی‌دهد، چرا که ربات یک حد ضرر و سود را در نظر می‌گیرد.

کد خبر: ۹۷٬۴۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha