۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۷
ضرورت مداخله بانک‌ مرکزی برای کاهش ریسک رمز ارزها
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

ضرورت مداخله بانک‌ مرکزی برای کاهش ریسک رمز ارزها

غضنفری، کارشناس حوزه اقتصاد نسبت به رمزارزها هشدار داد و گفت: اسلام روندی را که موجب ثروتی بادآورده شود و به‌صورت توفان زده آن را از بین ببرد، حرام می‌داند.

به گزارش بازار، مهدی غضنفری در رابطه با الزامات قانونی و مالی حوزه رمز ارزها گفت: این پدیده ناشی از فناوری های نوین و دیجیتالی است که اخیرا به دست بشر خلق شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این پدیده پس از بورس مشکلاتی برای مردم پدید می آورد یا خیر، اظهار کرد: بورس شناخته شده است و دولت توان عملکرد سریع را دارد؛ رمز ارزها اما پدیده ای نوین است که به دلیل کمبود آن در بین مردم، ارزشمند است.

غضنفری یافتن کدهای این ارز را نیازمند صرف وقت و هزینه دانست که امروزه مبنای ارزش برخی تجارت ها قرار گرفته است؛ درست مانند سنتی دیرینه که طلا مبنای ارزش گذاری سهام بود.

در این میان رمز ارزها حاوی یک کد هستند که توسط هر کس و با توصل با ماینر کشف شود، دنیا برای آن ارزش قائل خواهد شد.

به گفته غضنفری بنیان و شالوده رمز ارزها را بر اعتبارات مجازی و نه واقعیت قابل تفسیر است. لذا بانک های مرکزی در دنیا قابل به پذیرش یا رد آن نیستند.

وی با بیان اینکه کشورها در فضای مجازی نسبت به خرید و فروش رمز ارز اقدام نموده است، تاکید کرد که بانک های مرکزی قادر به مهار این تجارت نیستند.

غضنفری ادامه داد: خالقان بیت کوین [یا دوج] بسیار جلوتر از بانک های مرکزی در دنیا هستند و لذا شخصا به سختی می توانم نسبت به آثار و پیامدهای آن در بازار داخلی اظهار نظر کنم!

وی افزود: مردم به صورت جمعی می توانند رمز ارز را خریداری کرده که موجب بالا رفتن شدید قیمت آن خواهند شد؛ همچنین با مقبولیت آن توسط یک شرکت معتبر امریکایی، ارزش ان به چندین برابر می رسد و بالعکس!

غضنفری معتقد است در اینجا بانک های مرکزی همچون تعیین قیمت ارز، در ارزش گذاری این قبیل ارزهای دیجیتال نقشی ندارند و در این بین، اختیار مالی مردم به دست یکسری شرکت اینترنشنال افتاده است که ریسک های وحشتناکی را درپی خواهد داشت.

وزیر اسبق صمت به رادیو گفت‌وگو، گفت: اگر ارزش سرمایه یک شخص فرو بریزد، نمی تواند دولت را مقصر بداند و او را سرزنش کند.

غضنفری رمز ارز را بسیار نزدیک به دنیا قمار عنوان کرد و افزود: حتی نسبت به توجیه شرعی چنین کسب و کاری شک دارم و نمی دانم مجتهدین ما نسبت به این نوع کسب سرمایه، چه نظری دارند.

وی خاطرنشان کرد: اسلام روندی را که موجب ثروتی بادآورده شود و به صورت توفان زده هم آن ثروت را از بین ببرد، حرام می داند و از این روست که اسلام قمار را حرام اعلام کرده است.

غضنفری تاکید کرد در این بحث قصد ارائه مطالب شرعی و آخرتی را ندارد؛ بلکه آسیب رمز ارزها را متوجه زندگی کنونی می داند چراکه ممکن است فرد یکباره از خواب بیدار و با فرو ریختن ارزش کلیه سرمایه ی رمز ارزی خود رو به رو شود.

این کارشناس حوزه اقتصادی همچنین لزوم هم افزایی بانک های مرکزی برای به کار بردن نوعی از رمز ارز که ریسک بالایی متوجه آن نباشد را متذکر شد.

کد خبر: ۹۷٬۴۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha