۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
عبور قیمت طلا از مرز ۱۵۰۰ دلار
بازار طلا در هفته ای که گذشت

عبور قیمت طلا از مرز ۱۵۰۰ دلار

به رغم خبرهایی که در هفته های اخیر در مورد توافق آمریکا و چین برای پایان دادن به اختلافات تجاری منتشر شده است، قیمت طلا روز پنجشنبه از مرز ۱۵۰۰ دلار گذشت و بالاترین بیش از ۵۰ روز گذشته یعنی ۱۵۱۲ دلار و ۳۰ سنت را به ثبت رساند.

بازار - رضا اسم خانی: به رغم خبرهایی که در هفته های اخیر در مورد توافق آمریکا و چین برای پایان دادن به اختلافات تجاری منتشر شده است، قیمت طلا روز پنجشنبه از مرز ۱۵۰۰ دلار گذشت و بالاترین قیمت ۵۰ روز گذشته یعنی ۱۵۱۲ دلار و ۳۰ سنت را به ثبت رساند.

قیمت فلز زرد در هفته جاری در مسیر ثبت افزایش ۲ درصدی قرار دارد که بالاترین جهش قیمت هفتگی از اوایل ماه اوت تاکنون به شمار می رود. قیمت طلا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون به دلیل جنگ تعرفه ای میان آمریکا و چین حدود ۱۸ درصد رشد داشته است. بسیاری انتظار داشتند با شنیده شدن زمزمه هایی مبنی بر پایان یافتن جنگ تجاری میان پکن و واشنگتن قیمت طلا سقوط آزاد را تجربه کند. اما تاکنون نه تنها این اتفاق رخ نداده، بلکه قیمت فلز زرد در روزهای اخیر روندی صعودی را در پیش گرفته است.

به گفته سرمایه گذاران در بازار طلا، تردیدها در مورد تکمیل فرآیند انعقاد توافق تجاری و نگرانی در مورد تبعات استیضاح ترامپ از جمله دلایل رشد قیمت فلز زرد در روزهای اخیر بوده است.

چینتان کارنانی، تحلیلگر ارشد بازار طلا در موسسه اینسیگنیا در این باره گفت: «طلا و نقره به دلیل نگرانی های موجود در خصوص توافق تجاری آمریکا و چین و فرایند استیضاح ترامپ در حال گران شدن است. تقاضای فیزیکی برای طلا همچنان پایین تر از میزان تقاضا برای سرمایه گذاری در بازار طلاست».

اس پی دی آر گلد تراست، بزرگترین صندوق سرمایه گذاری در بازار طلا دیروز اعلام کرد میزان دارایی هایش با ۰.۴ درصد رشد نسبت به روز سه شنبه به ۸۹۲.۳۷ تن رسیده است. این نشان دهنده تداوم سرمایه گذاری سرمایه گذاران در بازار طلا به دلیل نگرانی از وضعیت سایر بازارها و به ویژه بازارهای پرریسک است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفته، توافق تجاری با چین آماده امضا شدن در ماه ژانویه است. مقامات چینی هم تایید کرده اند که دو طرف در حال رایزنی نزدیک در مورد توافق تجاری هستند. اما ظاهرا تا روزی که توافق تجاری واقعا به امضا نرسد، سرمایه گذاران همچنان ترجیح می دهند پول های خود را در بازار طلا نگه دارند. کارنانی افزود: «مقامات آمریکایی و چینی هر دو می گویند توافق به زودی امضا خواهد شد. اما قیمت طلا و نقره تنها زمانی شروع به کاهش خواهد کرد که توافق امضا شده و جزئیات آن منتشر شده باشد.»

در همین حال، میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنای آمریکا همچنان در مورد فاز بعدی فرآیند استیضاح ترامپ با دموکرات ها اختلاف نظر دارد. هرچند بازارها تاکنون واکنش چندانی به استیضاح ترامپ نشان نداده اند اما به گفته تحلیلگران، طولانی تر شدن این فرآیند می تواند نگرانی ها و احساس عدم قطعیت موجود در بازارها را تشدید کند. به گفته تحلیلگران بانک گلدمن ساکس: «عدم قطعیت سیاسی ناشی از ادامه تنش های تجاری و نزدیک شدن انتخابات آمریکا نیز می تواند در سال ۲۰۲۰ به سود بازار طلا تمام شود.» ضمن اینکه نباید فراموش کرد که در هفته های پیش رو و با نزدیک شدن سال نوی چینی، معمولا باید منتظر افزایش اشتها برای خرید طلا از سوی خریداران سنتی در آسیا بود و این به رشد بیشتر قیمت طلا کمک خواهد کرد. طلا یکی از هدایای مرسوم در آسیا در هنگام مناسبت های مذهبی و فرهنگی به شمار می رود.

کد خبر: ۹۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha