۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۵
مرغ بازهم در قزوین نایاب شد| دست دلالان در سفره‌های مردم
یک بام و دوهوای مرغداران؛

مرغ بازهم در قزوین نایاب شد| دست دلالان در سفره‌های مردم

قزوین- گرانی باز هم سبب شد تا مرغ در قزوین کم یاب و مردم برای تهیه آن با دشواری روبرو شوند برخی کارشناسان یکی از دلایل آن را دلال و برخی دیگر هم عدم مدیریت نهاده ها می دانند.

مریم کشاورز مسعودیان، بازار: اگرچه نمی‌توان سابقه‌ای نوشته‌شده برای قدمت استفاده از مرغ در آشپزی ایرانی پیدا کرد، اما شواهد نشان می‌دهد مرغ سالیان طولانی است که به یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه غذایی در کشور تبدیل‌شده است، تا جایی که حتی رد پای از این پرنده در ضرب‌المثل‌های ایرانی نیز یافت می‌شود.

سابقه حضور درخشان مرغ در پای سفره‌های ایرانی اما با افزایش جدی تورم در کشور و کاهش دسترسی مرغداران به نهاده‌های دامی دوام زیادی نداشت و حالا یکی دو سالی است که مرغ از پای ثابت سفره‌ها به یک چاشنی خوش‌رنگ و لعاب تبدیل‌شده، چاشنی که با کمیاب شدن گاه‌وبیگاهش ، گلایه‌های زیادی را در بین مردم ایجاد کرده است.

مرغ سواره و مردم پیاده‌اند
اگرچه افزایش قیمت در کالاهای اساسی در چند سال اخیر بسیار جدی و قابل‌توجه بوده است، اما افزایش قیمت کالای پرمصرفی مثل مرغ از یک‌سو و کمیاب شدن آن از سوی دیگر مردم را ناراضی کرده است، محسن رمضانی از شهروندان قزوینی است که مقابل یکی از فروشگاه‌های پروتئینی در قزوین با او گفت‌وگو می‌کنیم، وی که از کمیاب شدن مرغ در بازار گلایه‌منداست می‌گوید: انگار مسئولین فراموش کرده‌اند در شرایطی که قیمت گوشت قرمز بسیار بالاست ، مردم بیشتر از سابق مرغ مصرف می‌کنند، آن‌هم مرغی که هرروز با یک قیمت جدید به دست مردم می‌رسد.

اگرچه افزایش قیمت در کالاهای اساسی در چند سال اخیر بسیار جدی و قابل‌توجه بوده است، اما افزایش قیمت کالای پرمصرفی مثل مرغ از یک‌سو و کمیاب شدن آن از سوی دیگر مردم را ناراضی کرده است

وی افزود: در سال‌های گذشته مرغ سواره و مردم پیاده بوده‌اند، نه توان خرید مرغ گران‌قیمت را نداریم و نه وقتی پول‌داریم مرغ در بازار پیدا می‌شود، امروز من مهمان‌دارم و نصف شهر را برای خریدن یک عدد مرغ گشته‌ام، اما مرغ پیدا نمی‌شود. درست نیست که مردم را برای ساده‌ترین چیزها این‌قدر اذیت کنیم، این‌که حتی مرغ هم پیدا نشود، بیشتر از این‌که ناراحت‌کننده باشد، خنده‌دار است.

مردم به مرغ گران راضی شدند، همان هم نیست
اگرچه مسئولان جهاد کشاورزی افزایش ناگهانی قیمت مرغ را تا حد زیادی توجیه کرده‌اند و کاهش تولید نهاده‌های دامی، افزایش قیمت داروهای لازم برای پرورش طیور و افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل را علت این گرانی‌ها دانسته‌اند و با الزامات قانونی تلاش کردند تا بخشی از این افزایش قیمت کنترل شود، اما عرضه کمتر از تقاضای مرغ در بازارها و به عبارتی کمیاب شدن این کالای اساسی صدای نارضایتی مردم را درآورده است، خانم محمدی از بانوانی است که دراین‌بین با او هم‌کلام می‌شویم، او می‌گوید: سال گذشته گلایه مردم از نبودن مرغ در بازار بود، برای پیدا کردن مرغ چه سختی‌هایی که تحمل نمی‌کردیم، ولی امسال همان مرغ هم نیست و باوجود این‌که مردم حاضرند با همین قیمت هم خرید کنند اصلاً نمی‌شود در بازار مرغ پیدا کرد.

وی می‌گوید: من همیشه سعی می‌کردم مرغ و مواد اولیه لازم خانه را تازه‌تازه تهیه کنم ولی با این شرایط ایجادشده هیچ اطمینانی به بازار نیست، مشکل این است که گاهی مرغ هست، گاهی نیست و همین مردم را نگران کرده است. با این وضعیت همان روزهایی که مرغ هست هم مردم زیاده‌روی می‌کنند، این‌قدر که برای هفته‌ها خرید می‌کنند تا مبادا دوباره مرغ کمیاب شود و بازهم پیدا کردن مرغ سخت می‌شود.

تولید مرغ در استان قزوین بیش از نیاز استانی است
همه این نارضایتی‌ها در حالی  بین مردم به معمولی‌ترین محاورات روزمره تبدیل‌شده است  که مسئولان استانی میزان تولید مرغ در استان قزوین را بیش از نیاز استان اعلام کردند، حمیدرضا عزتی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در این خصوص به خبرنگار بازار در قزوین گفت: بر اساس آمارهای موجود نیاز مصرفی استان قزوین به مرغ روزانه چیزی حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار تن است که از ابتدای امسال به‌صورت میانگین در بیشتر روزهای هفته این میزان مرغ به بازار عرضه نمی‌شود.

وی بیان کرد:  بر اساس تأکید مدیریت استان بر نظارت جدی بر بازار مرغ حتی در برخی از روزها تا ۱۰۰ تن مرغ در استان قزوین توزیع‌شده است که کمبودی در بازار احساس نشود. همچنین به دلیل نگرانی از کمبود تولید مرغ در بازار امسال جوجه ریزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است و تلاش کردیم تا با مدیریت شرایط از مشکلاتی که سال قبل گریبان گیر بازار مرغ شد جلوگیری کنیم.

بر اساس آمارهای موجود نیاز مصرفی استان قزوین به مرغ روزانه چیزی حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار تن است که از ابتدای امسال به‌صورت میانگین در بیشتر روزهای هفته این میزان مرغ به بازار عرضه نمی‌شود

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه در تمام مدت در استان قزوین میزان تولید مرغ از نیاز استان فراتر بوده است و در برخی از روزها مازاد تولید به بازارهای استان‌های هم‌جوار ارسال‌شده است، بیان داشت:  در سه ماهه اول امسال ۷ هزار و ۹۳۶ تن گوشت مرغ وارد بازار قزوین شده که این روند در تیرماه نیز ادامه داشته است و تاکنون ۹۳۵ تن از طریق بازار به دست مردم رسیده است.

برخورد قضایی
استاندار قزوین نیز در این خصوص به خبرنگار بازار گفت:بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به نظر می‌رسد مشکلی در تولید مرغ در استان وجود نداشته باشد، و ازاین‌رو آشفتگی ایجادشده در بازار وابسته به فعالیت دلالان و برخی از کارشکنی‌هاست که در این خصوص برنامه‌ریزی جدی برای مقابله صورت گرفته است و دستگاه قضا نیز در این خصوص همراهی لازم را خواهد داشت.

هدایت الله جمالی پور گفت: پس‌ از این مرغدارانی که از تحویل مرغ زنده به کشتارگاه‌ها خودداری کنند با برخورد دستگاه قضا مواجه خواهند شد و اجازه ندارند با استفاده از نهاده دولتی مرغ تولیدشده را در بازار آزاد به فروش برسانند. پرونده مرغداران متخلف با هماهنگی جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی به دستگاه قضایی هدایت خواهد شد و مرغدارانی که در بازار آزاد فعالیت کنند از دریافت سهمیه نهاده‌های دامی برخوردار نخواهند بود.

وی اظهار داشت: همچنین کمیته عرضه مرغ استان باید در خصوص مدیریت تولید مازاد مرغ در استان قزوین تصمیم‌گیری کند و این جلسات هر ۲ روز یک‌بار برای بررسی وضعیت بازار مرغ استان قزوین تشکیل خواهد شد.

مرغ‌ها از قزوین پر می‌کشند
بررسی وضعیت تولید مرغ در استان قزوین و تلاش مجموعه مدیران استان برای کنترل بازار خبر از کارشکنی‌هایی در توزیع مرغ در قزوین دارد، چراکه به نظر می‌رسد از مجموع نزدیک به ۷۰ تن مرغی که روزانه وارد بازار قزوین می‌شود بخش قابل‌توجهی  توسط مراجع غیرقانونی از استان خارج‌شده است، به نظر می‌رسد مسئولان استانی نیز در این خصوص دغدغه مشترکی دارند، تا جایی که هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین در سخنان خود در هفته اخیر به فعالیت غیرقانونی برخی از کامیونت‌های یخچال دار برای خروج غیرقانونی مرغ از استان اشاره‌کرده و خواستار نظارت جدی بر این مسئله بوده است،

فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز طی هفته‌های گذشته از ممنوعیت خروج غیرقانونی مرغ از استان قزوین سخن گفته است ، وی به خبرنگار بازار گفت: بر اساس میانگین‌های موجود روزانه بیش از ۹۰ هزار تن مرغ کشتار روز وارد بازار قزوین می‌شود که از نیاز استان نیز بیشتر است.

کنترل بازار و عدم تامین نهاده
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهار داشت: در این مدت برای کنترل بازار مرغ در استان قزوین با مشکلاتی نظیر عدم تأمین مناسب نهاده‌های دامی مواجه بودیم که این مشکل رفع شده است و در حال حاضر با برخی از مرغداران مواجهیم که نهاده دولتی دریافت کرده‌اند ولی توزیع مرغ باقیمت مصوب را انجام نداده‌اند.

بررسی وضعیت تولید مرغ در استان قزوین و تلاش مجموعه مدیران استان برای کنترل بازار خبر از کارشکنی‌هایی در توزیع مرغ در قزوین دارد، چراکه به نظر می‌رسد از مجموع نزدیک به ۷۰ تن مرغی که روزانه وارد بازار قزوین می‌شود بخش قابل‌توجهی  توسط مراجع غیرقانونی از استان خارج‌شده است

خمسه عنوان کرد: این درحالی‌که است که بارها اعلام‌شده است که خروج خارج از شبکه مرغ در شرایط کنونی به‌هیچ‌عنوان پذیرفته‌شدنی نیست اما قیمت بالاتر مرغ در استان‌های هم‌جوار و کمیاب شدن آن در این استان‌ها موجب شده است تا تخلفاتی در این زمینه صورت گیرد.

وی همچنین بیان کرد: سالانه بین ۶۰ تا ۶۵ هزار تن مرغ در استان قزوین تولید می‌شود که بخش قابل‌توجهی از آن فراتر از نیاز استان بوده و در  استان‌های هم‌جوار عرضه می‌شود اما تصمیم‌گیری برای این‌که در چه روزهایی این عرضه صورت گیرد بر عهده کمیته مرغ استان قزوین و سازمان جهاد کشاورزی است و مرغداران اجازه ندارند مستقیماً نسبت به فروش خارج از شبکه اقدام کنند.

یک بام و دوهوای مرغداران
اگرچه سال گذشته روزهای سختی را برای فعالین در صنعت مرغ در استان ایجاد کرده است اما امروز به نظر می‌رسد افزایش قیمت مرغ و کمیاب شدن این محصول در استان‌های هم‌جوار یک بام و دوهوای عجیبی را برای مرغداران ایجاد کرده است، این در حالی است که همراهی مرغداران در ارائه مرغ باقیمت مصوب و نظارت بر عرضه مرغ در بازار قزوین نیز نتوانسته است شرایط را کنترل کند، چراکه این بار دست دلالان در سفره مردم دراز شده است.

این‌که دقیقا چه میزان مرغ و از چه طریقی از بازارهای استان خارج می‌شود، هنوز مشخص نیست اما چیزی که عیان است این‌که دلالان در این آشفته‌بازار سهم گسترده‌ای دارند و با وجود این‌که مرغ عرضه شده در بازار بیشتر از نیاز استان نیز بوده است مردم همچنان در تامین مرغ مصرفی خود دچار مشکل هستند.

کد خبر: ۹۷٬۳۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha