۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۸
سراب تزریق واکسن رایگان کرونا در ارمنستان| میزان واکسیناسیون ارمنی‌ها، فقط نیم درصد!
فریب تبلیغات دروغین را نخورید

سراب تزریق واکسن رایگان کرونا در ارمنستان| میزان واکسیناسیون ارمنی‌ها، فقط نیم درصد!

تب «سفر به ارمنستان برای دریافت رایگان واکسن کرونا» در روزهای اخیر توسط رسانه های بیگانه دامن زده می شود تا ضمن تلاش برای سیاه نمایی واکسیناسیون در ایران، افرادی را به سفر به کشور همسایه ترغیب کنند.

به گزارش بازار، سفر به ارمنستان برای تزریق رایگان واکسن کرونا، این روزها از جمله بحث های داغ فضای مجازی است که برخی از شهروندان ایرانی را دچار هزینه‌های گزاف و کمرشکن هفت تا ۲۰ میلیون تومانی و خطرات سفر به یک کشور بیگانه می‌کند.

تب «سفر به ارمنستان برای دریافت رایگان واکسن کرونا» در روزهای اخیر توسط رسانه های بیگانه همچون «بی بی سی فارسی» و بخش فارسی خبرگزاری آلمانی «دویچه وله»، دامن زده می شود تا آنان ضمن تلاش برای سیاه نمایی فرآیند واکسیناسیون در ایران، به صورت تلویحی، افراد ساده لوح را نیز به سفر به کشور همسایه ما ترغیب و تشویق کنند.

فراگیر شدن بحث سفر به ارمنستان برای دریافت رایگان واکسن کرونا و داغ شدن تنور آن در سایه بازنمایی رسانه ای، موجب شده است که قیمت تورهای گردشگری به این کشور چهار میلیون نفری که در شرایط عادی و غیرکرونایی از چهار میلیون تومان فراتر نمی رود، سه تا پنج برابر شود.

در این میان برخی افراد فرصت طلب نیز با سوء استفاده از شرایط ناشی از «سرایت روانی» سفر به ارمنستان برای دریافت رایگان واکنس کرونا، می کوشند تا با تبلیغات گسترده در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مبنی بر ارایه هر گونه خدمات جانبی به متقاضیان این نوع سفر، آنان را سرکیسه و در آن سوی خاک ارمنستان بلاتکلیف رها کنند.

گزارش ایرنا از گمرک نوردوز در مرز ایران و ارمنستان در ۱۶۰ کیلومتری شمال غرب تبریز، حاکی است که اولاً سفر به ارمنستان برای دریافت واکسن رایگان در استان های همجوار آن در خاک ایران اسلامی، به دلیل اشراف مردم به منطقه و شرایط اقتصادی ارمنی ها، طرفدار چندانی ندارد؛ دوم اینکه بخش عمده متقاضیان این نوع سفر را شهروندانی از تهران و دیگر استان های مرکزی ایران تشکیل می دهند که به دلیل بعد مسافت و نداشتن آشنایی کافی از ارمنستان، فریب افراد فرصت طلب را خورده و برای برآورده شدن آرزوی دریافت واکسن رایگان خیالی به ازای هر نفر میلیون ها تومان، متحمل هزینه اضافی می شوند.

علی حسن پور، راننده اتوبوس که به گفته خودش این روزها در خط تهران – جلفا فعالیت می کند، در این باره به ایرنا می گوید: بسیاری از کسانی که در دام تبلیغات دریافت واکسن رایگان کرونا در ارمنستان گرفتار می شوند، دور از مرزها در تهران و دیگر استان های همجوار آن ساکن هستند و هیچ اطلاعی از چگونگی سفر به ارمنستان و دشواری های بعدی آن ندارند.

حسن پور اضافه می کند: بیش از ۹۰ درصد کسانی که با قصد دریافت واکسن کرونای رایگان در ارمنستان راهی سفر می شوند، حتی نمی دانند که به دلیل شیوع کرونا، تردد زمینی بین ایران و ارمنستان با محدودیت های اساسی مواجه است و آنان باید پس از پیاده شدن در گمرک نوردوز، ساعت ها برای عبور از مرز و رسیدن به ایروان و دیگر شهرهای ارمنستان، معطل و متحمل هزینه های گزاف شوند.

وی یادآوری می کند: اغلب کسانی که پس از سفر به ارمنستان با اتوبوس به تهران بازگشته اند، از اینکه فریب تبلیغات دروغین فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را خورده و چندین برابر قیمت های اعلام شده در آنها، متحمل هزینه برای سفر به یک کشور همسایه شده اند، پشیمان بوده اند.

کاظم علمداری نیز که به گفته خودش در جلفا مغازه دار بوده و این روزها در گمرک و پایانه مرزی «نوردوز»، مستقر شده است، به ایرنا می گوید: این هم تبی گذرا مثل سایر موارد مشابه است که در اثر یک شایعه، پا گرفته و موج برداشته است و پیش می رود.

علمداری که امورات گمرکی و کمک به جابجایی مسافران ایرانی در مرز نورودوز را رتق و فتق می کند، تاکید دارد: اگر شما به ترکیب جمعیتی متقاضیان ورود به خاک ارمنستان دقت کنید، افراد بومی و ساکنان استان های مرزی را در بین آنان نمی بینید، زیرا این عده از کیفیت زندگی در ارمنستان اطلاع دارند و می دانند که سفر برای واکسن، می تواند هزار جور تبعات و مشکلات دیگر برای آنان در خاک یک کشور بیگانه به دنبال داشته باشد.

یک شهروندان ۵۰ ساله ساکن تهران نیز که فاصله ۷۶۰ کیلومتری تهران تا گمرک نوروز را با اتوبوس پیموده است، تشریح می کند: من تنها از روی تبلیغات در فضای مجازی و خبرهای رسانه ها به سفر ترغیب شدم و چون هیچ شناختی از ارمنستان ندارم، خیلی هیجان و استرس دارم و در گروه نیز اطلاعات دقیق درباره محل و چگونگی دریافت واکسن به ما ارایه نداده اند.

وی که نخواست نامش در خبر برده شود، در پاسخ به این سوال که آیا سفر به یک کشور بیگانه برای دریافت واکسن با تحمل هزینه های چند میلیون تومانی، دوری از خانواده و خطرهای رایج سفر، می ارزد، با خنده می گوید: بالاخره وقتی موجی در میان مردم می افتد، خیلی ها درگیرش می شوند و من نیز یکی از آنها هستم که شاید به دلیل ترس از کرونا و به شکل ناخواسته دل به این راه سپرده ام.

واکسن های کرونا در ارمنستان روی دست دولت مانده است
هر چند خبرهای مربوط به سفر به ارمنستان برای دریافت واکسن کرونا، به گونه ای بازنمایی می شود که ممکن است انگاره نیت انسان دوستانه دولت این کشور را به متقاضیان دریافت واکسن القا کند، اما واقعیت این است که این کشور تاکنون موفق به واکسینه کردن کمتر از نیم درصد از جمعیت چهار میلیون نفری خود شده است.

شبکه تلویزیونی «یورو نیوز» در گزارشی از وضعیت واکسیناسیون علیه کرونا در ارمنستان اعلام کرد که تاکنون بیش از ۲۲۵ هزار نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و چهار هزار و ۵۲۱ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس گزارش این شبکه تلویزیونی، مقام های بهداشتی ارمنستان تاکنون موفق شده اند تنها بیش از ۷۴ هزار دُز واکسن کرونا تزریق کنند که از این تعداد نیز تنها ۱۶ هزار نفر به طور کامل واکسینه شده‌اند که نیم درصد جمعیت این کشور هم نمی شود.

بنا بر این گزارش، واکسیناسیون علیه کرونا در ارمنستان از ماه آوریل گذشته با سه واکسن آسترازنکا، اسپوتنیک وی و سینوواک چین شروع شده است؛ واکسن‌های آسترازنکا و سینوواک در دسترس همه قرار دارد اما واکسن روسی اسپوتنیک به افراد ۱۸ تا ۵۴ سال آسیب‌پذیر تزریق می‌شود.

در همین حال رسانه‌های ارمنستان نیز در گزارش های متعدد اعلام کرده اند که «در این کشور ترس از واکسن وجود دارد و به این دلیل روند کار کند است. کارزارهای ضد واکسن نیز در ارمنستان بسیار فعال هستند. بخشی از واکسن این کشور از سبد کوواکس تهیه شده است».

تردد هفت هزار و ۸۰۰ مسافر از مرز نوردوز در خرداد ماه
در همین حال مدیرکل حمل و پایانه های مسافری آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با ایرنا از افزایش نامحسوس تردد مسافر از مرز نوردوز در بین ایران و ارمنستان سخن می گوید و اضافه می کند: خرداد ماه امسال هفت هزار و ۸۰۰ مسافر به صورت رفت و برگشت از این پایانه مرزی تردد کردند.

علیزاده تشریح می کند: به عبارت دیگر نصف این رقم، یعنی سه هزار و ۹۰۰ مسافر ایرانی و ارمنی در طول خرداد ماه سال جاری به یکی از دو کشور سفر کرده اند.

وی یادآوری می کند: آمار تردد مسافر از پایانه مرزی نوردوز در مرز ایران و ارمنستان در محدوده آذربایجان شرقی در ۱۳ روز سپری شده از تیر ماه امسال نیز چهار هزار و ۴۱۳ نفر بوده است؛ به عبارت دیگر در این مدت ۲ هزار و ۲۰۶ نفر به یکی از دو کشور ایران یا ارمنستان سفر کرده اند.

سفر به کشور خارجی برای دریافت واکسن کرونا به صلاح نیست
معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی تبریز نیز به ایرنا می گوید: سفر به یک‌کشور بیگانه برای دریافت واکسن‌کرونا با هزار اما و اگر به هیچ وجه به صلاح نیست.

دکتر عباسعلی درستی اضافه می کند: هر چند تحویل واکسن کرونا در کشور تاکنون با کندی مواجه بود، اما قرار است ماه های مرداد و شهریور امسال ۱۰ میلیون دوز واکسن “کوو برکت” تحویل جامعه داده شود که با این ترتیب واکسیناسیون افراد پرخطر سرعت می گیرد.

وی ادامه می دهد: با لحاظ این‌ موارد، تحمل سفر دشوار به یک کشور بیگانه و تقبل هزینه گزاف بی مورد برای دریافت واکسن منطقی نیست.

در نهایت باید گفت که به نظر می رسد رسانه های بیگانه با اهداف مغرضانه و سیاسی کاری، سفر رایج هموطنان مان به ارمنستان را در بوق و کرنا می کنند

بدیهی است که دولت ارمنستان نیز به دلیل منافع اقتصادی این اقدام رسانه های بیگانه، سکوت را بر هر گونه اظهار نظر در این باره ترجیح می دهد.

برخی از کارشناسان نیز با اشاره به راه اندازی پرواز تبریز – ایروان و بالعکس و نیز افزایش پروازها در مسیر تهران – ایروان و بالعکس در روزهای اخیر، این قبیل اقدامات را نیز در ترغیب مردم برای سفر به کشورهای خارجی تاثیرگذار می دانند.

کد خبر: ۹۷٬۳۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha