۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱
بررسی درخواست اولیه ۱۱۷ متقاضی پتروپالایشگاه
معاون وزیر نفت خبر داد:

بررسی درخواست اولیه ۱۱۷ متقاضی پتروپالایشگاه

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت جزئیات درخواست متقاضیان برای احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه با استفاده از سرمایه مردمی را تشریح کرد و گفت: درخواست اولیه ۱۱۷ متقاضی برای احداث این پالایشگاه‌ها دریافت و بررسی شد.

به گزارش بازار به نقل از شانا، هوشنگ فلاحتیان با بیان اینکه تا پایان وقت اداری ۱۷ اسفندماه ۱۱۷ متقاضی، درخواست اولیه خود را مبنی بر احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه به معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت ارسال کردند، افزود: پس از بررسی درخواست‌ها، ۷۴ متقاضی واجد شرایط شناخته شدند.

وی دلیل رد درخواست ۴۳ متقاضی دیگر را مغایرت درخواست آنها با قانون احداث این پتروپالایشگاه‌ها دانست و توضیح داد: برخی از این متقاضیان خواستار خوراکی غیر از نفت خام و میعانات گازی برای این پتروپالایشگاه‌ها بودند و درخواست برخی دیگر نیز خارج از قالب آیین‌نامه اجرایی ساخت این پتروپالایشگاه‌ها و پالایشگاه‌ها بود.

معاون وزیر نفت یادآور شد: در قالب آیین‌نامه اجرایی مقرر شد این پتروپالایشگاه‌ها و پالایشگاه‌ها در سواحل و عمق ۲۰ کیلومتر احداث شود.

فلاحتیان مجموع درخواست متقاضیان ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاه را برای خوراک نفت خام و میعانات گازی ۷ میلیون و ۳۹۶ هزار بشکه عنوان کرد و درباره جزئیات آن گفت: از این میزان ۴۴  تقاضا برای خوراک نفت خام با ظرفیت ۵ میلیون و ۹۸۶ هزار بشکه، ۹ تقاضا برای خوراک ترکیبی (نفت‌ خام و میعانات گازی) با ظرفیت ۹۲۵ هزار بشکه و هفت تقاضا نیز برای خوراک میعانات گازی با ظرفیت ۴۸۵ هزار بشکه بوده است.

وی با یادآوری اینکه درخواست بیش از ۷ میلیون بشکه نفت خام و معیانات گازی چند برابر ظرفیت تولید فعلی کشور است، تصریح کرد: پس از بررسی درخواست متقاضیان در چارچوب آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت‌خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه مردمی، برترین طرح‌ها برگزیده می‌شوند.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با اشاره به اینکه متقاضیان سرمایه‌گذاری برای توسعه پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها تا ۲۸ اسفندماه فرصت دارند با مراجعه به شرکت ملی پالایش و پخش نسبت به دریافت کلمه عبور برای بارگذاری مدارک اقدام کنند، ‌ افزود: از ۲۹ اسفندماه تا ۲۹ اردیبهشت سال ۹۹ متقاضیانی که تقاضای کتبی ارسال و کد کاربری برای سامانه دریافت کرده‌اند، باید اطلاعات را در سامانه بارگذاری کنند.

فلاحتیان با بیان اینکه وزارت نفت بر اساس آنچه قانونگذار ابلاغ کرد پس از طی این مراحل (تا پایان اردیبهشت ۹۹) براساس آیین‌نامه اجرایی، ۶۰ روز کاری نسبت به بررسی مدارک زمان خواهد داشت، گفت: وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفت ایران پس از پایان این ۶۰ روز، مراتب پذیرش یا رد درخواست را به متقاضیان اعلام خواهند کرد.

مجلس شورای اسلامی در نیمه نخست امسال قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت‌خام و میعانات ‌گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی را تصویب کرد که بر اساس آن وزارت نفت مؤظف شد ظرف حداقل دو ماه آیین‌نامه اجرایی این ماده قانونی را به تصویب هیئت وزیران برساند و حداکثر یک ماه پس از آن برای جذب سرمایه‌گذار احداث پتروپالایشگاه‌ها فراخوان دهد.

آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت‌خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی ۲۹ دی‌ماه به تصویب هیئت وزیران رسید و پس از آن وزارت نفت ۱۳ بهمن‌ماه  فراخوان عمومی جذب سرمایه‌گذار ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاه را در در تارنمای وزارت نفت (MOP) قرار داد.

کد خبر: ۹٬۷۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha