۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹
اصناف کاسبی را از دولت بیاموزند

اصناف کاسبی را از دولت بیاموزند

اصناف در شرایطی که به علت شیوع کرونا در آستانه ورشکستگی هستند، باید از دولت و ستاد تنظیم بازار، کاسبی و نحوه قیمت گذاری بر میوه شب عید را یاد بگیرند. این، موضوع یادداشت حجت پیری، روزنامه نگار برای خبرگزاری بازار است.

حجت پیری_ روزی نیست که صدای گلایه اصناف و کسبه از وضعیت بازار شب عید امسال بلند نباشد و از بانک ها و اداره اقتصاد و دارایی و .... تقاضای همراهی و معافیت نداشته باشند.حال ستاد تنظیم بازار در این اوضاع مردم اقدام به قیمت گذاری بر روی میوه شب عید بسیار بالاتر از قیمت میوه در بازار کرده است.

دولت هر ساله برای اینکه مردم دغدغه تامین میوه شب عید را نداشته باشند، غرفه هایی را در سطح شهر ایجاد کرده و اقدام به توزیع میوه با تخصیص مبلغی یارانه به این میوه ها می کرد و هر گاه برخی دلالان سعی در برهم زدن معادلات بازار داشتند، دولت با عرضه میوه در این غرفه ها از به هم خوردن تعادل بازار جلوگیری می کرد.

امسال اما دولت با تعیین قیمت ۶ هزار تومان برای سیب و پرتقال خود عاملی برای گرانی میوه شب عید شده و در حالی که مغازه دران سطح شهر میوه را با قیمت هایی به مراتب خیلی پائین تر از این به مردم عرضه می کنند، دولت خود عامل برهم زدن معادلات بازار میوه شده است.

آنچه که از اخبار ذکر شده بود، متولیان خرید میوه شب عید قیمت های خریداری شده را برای پرتقال 4 هزار و پانصد تومان و سیب را حدود 5 هزار تومان اعلام کردند، حال سوال اینجاست که دولت با دادن یارانه به این میوه ها در بازارهای عرضه میوه عید چطورقیمت سیب و پرتقال را 6 هزار تومن تعیین کرده اند.

جالب اینکه حتی فروشندگان سطح شهر هم از این بابت دلخورند و معتقدند که با تعیین قیمت ۶ هزار تومن برای سیب و پرتقال در واقع دولت پایه ای را گذاشته است که از یک سو قیمت از آن پایه شروع شده و قطعا با هزینه حمل و نقل و کسب و کار بالاتر خواهد رفت و از سوی دیگر با شرایط عید امسال که مردم به دلیل شیوع کرونا کمتر دید و بازدید خواهند داشت، تقاضا به شدت کاهش داشته و محصولات کشاورزی روی دست دست اندرکاران خواهد ماند.

در این میان آنچه که مشخص است اینکه دولت گویا هنوز به شرایط فوق العاده کشور واقف نبوده و در حالی که مردم دغدغه سلامت داشته و هنوز هم دولت نتوانسته است نیاز های اولیه مردم از جمله ملزومات بهداشتی مثل ماسک را تامین کند، به سراغ چالش آفرینی دیگر رفته و در شاهکاری دیگر قیمت های تورم ساز به بازار تکلیف می کند.

با این شرایط باید به کسبه توصیه کرد برای رهایی از کسادی بازار شب عید و جلوگیری از ورشکستگی دست به دامان بانک ها و ادارات اقتصاد و داریی نشوند و بهتر است در محضر دولت یک دوره روش های کسب کار را بیاموزند شاید این روش برایشان موثر تر و کارآمد تر باشد.

کد خبر: ۹٬۷۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha