۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳
نرخ رشد اقتصادی دنیا بازهم کمتر می شود

نرخ رشد اقتصادی دنیا بازهم کمتر می شود

طبق گزارش تازه بانک جهانی نرخ رشد اقتصادی دنیا در سال جاری با ۰.۲ درصد کاهش نسبت به برآورد ماه قبل به ۲.۴ درصد می رسد و در این سال ما شاهد انقباض اقتصادی ژاپن خواهیم بود. چین هم به دلیل همه گیری ویروس کرونا نمی تواند روند بازسازی اقتصادی خود را آغاز کند.

خبر گزاری بازار- با افزایش شیوع ویروس کرونا در دنیا و افت بیشتر شاخص های مالی در امریکا و اروپا، سازمان های بین المللی برای چندمین بار پیش بینی خود در مورد رشد اقتصادی دنیا در سال جاری را تغییر دادند. به گزارش بانک جهانی  که در روز ۱۶ ماه مارس ارایه شد، ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا در سال جاری به ۲.۴ درصد خواهد رسید. این در حالیست که پیشتر نرخ رشد اقتصادی سال جاری برابر با ۲.۶ درصد پیش بینی شده بود و در ماه انتهایی سال ۲۰۱۹ هم نرخ رشد اقتصادی دنیا برابر با ۳ درصد پیش بینی شده بود.

اما تنها تاثیر  انتشار ویروس کرونا نیست که باعث کاهش نرخ رشد اقتصادی جهان شده است بلکه تاثیر افزایش سطح بدهی های جهانی به خصوص در امریکا، تداوم روند کاهش تجارت در دنیا به دلیل سیاستهای وضع شده در امریکا و اجرایی نشدن فاز اول توافق تجاری امریکا و چین به دنبال شیوع کرونا و در نهایت چالشهایی که در بخش تولید دنیا ایجاد شد، همگی زمینه را برای کمتر شدن نرخ رشد اقتصادی در دنیا فراهم کرد.

بررسی ها نشان داد کاهش مبلغ سرمایه گذاری در صنایع کلیدی در دنیا و ضعف صنعت خودروسازی در جهان نیز از عوامل اصلی کاهش نرخ رشد اقتصادی در سال جاری خواهد بود.

احیای اقتصادی چین از نیمه دوم سال شروع می شود

اکونومیست در گزارش خود به وضعیت اقتصادی چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا اشاره کرد و نوشت:« به فصل اول سال جاری اقتصاد چین درگیر ویروس کرونا بود و این مساله باعث شد تا نرخ رشد اقتصادی این کشور کاهش یابد. با اینکه تصور می شد  اقتصاد این کشور از فصل دوم سال جاری دوباره احیا شود ولی با توجه به همه گیری جهانی کرونا و تعطیل شدن بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی در کشورهای مختلف به نظر نمی رسد این امر محقق شود. پیش بینی ها حکایت از این مساله دارد که اقتصاد این کشور در فصل دوم سال جاری هم در شرایط بحرانی خواهد بود و در خوش بینانه ترین حالت از نیمه دوم سال جاری اقتصاد روند بازسازی را آغاز کند. همچنین این بازسازی نیاز به حمایت مالی دولت دارد و به همین دلیل است که دولت چین خبر از تزریق های کلان به اقتصاد به منظور احیای مشکل داده است.»

این نشریه در ادامه گزارش خود از شیوع ویروس در دیگر کشورهای دنیا در زمانی که تقریبا در ووهان مشکل برطرف شده است نوشت. طبق این گزارش در فصل دوم سال جاری اقتصاد کشورهای اروپایی، امریکا، کشورهای آسیایی درگیر ویروس و در نهایت خاورمیانه آسیب خواهد دید و در این بازه زمانی کاهش نرخ رشد اقتصادی امری تایید شده در این کشورها است. در شرایطی که چین از ابتدای فصل سوم سال جاری می تواند وارد فاز بازسازی اقتصادی شود، دیگر کشورهای درگیر این بحران در خوش بینانه ترین حالت این وضعیت را از فصل چهارم شروع خواهند کرد. به همین دلیل است که سال جاری میلادی اقتصادی پویا در سطح دنیا مشاهده نخواهد شد.

برگزیت و تنشهای ژئوپولتیک 

موسسه بروکینگز هم در مطالعه ای دیگر به چالشهای غیر مرتبط با ویروس کرونا در اقتصاد دنیا اشاره کرده است. بر مبنای  این گزارش برگزیت یکی از اصلی ترین آنها است زیرا عامل بی ثباتی زیادی در قاره سبز خواهد شد. از طرف دیگر تنشهای ژیوپولتیک به خصوص در منطقه خاورمیانه و در نهایت چالشهای جدی مالی در شماری از کشورهای دنیا نیز می تواند به اقتصادی دنیا آسیب وارد کند.

بانک جهانی در پیش بینی تازه خود  متوسط نرخ رشد اقتصادی امریکا در سال جاری را برابر با ۱.۶ درصد اعلام کرد در حالیکه در برآورد ماه فوریه متوسط نرخ رشد اقتصادی این کشور برابر با ۱.۹ درصد پیش بینی شده بود. در برآورد تازه این سازمان ارزش تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا با ۰.۳ درصد کاهش نسبت به برآورد قبلی برابر با ۰.۶ درصد و نرخ رشد اقتصادی کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی با ۰.۳ درصد کاهش برابر با ۱.۲ درصد پیش بینی شد. در این سال اقتصاد ژاپن نه تنها رشد نخواهد کرد بلکه با نرخ ۰.۲ درصد منقبض می شود . در ماه فوریه سال جاری متوسط نرخ رشد اقتصادی ژاپن برابر با ۰.۶ درصد اعلام شده بود.

طبق برآورد اخیر نرخ رشد اقتصادی کشور هند در سال جاری با ۰.۶ درصد کاهش نسبت به برآورد ماه فوریه به ۵.۲ درصد می رسد که دلیل اصلی ان چالشهای اقتصادی داخلی این کشور و تضعیف فضای تجاری و اقتصادی بین المللی است. اقتصاد برزیل در این سال با تجربه کاهش ۰.۱ درصدی  نرخ رشد اقتصادی نسبت به برآورد ماه فوریه به ۱.۵ درصد و متوسط نرخ رشد اقتصادی روسیه با تجربه کاهش ۰.۷ درصدی نسبت به برآورد قبلی به ۰.۸ درصد خواهد رسید.

 اقتصاد روسیه نیز علاوه بر چالشهای اقتصادی دنیا، تحت تاثیر کاهش قیمت نفت هم قرار دارد. افت قیمت نفت در نتیجه شیوع ویروس کرونا و آغاز جنگ قیمتی توسط عربستان که از نظر روسیه سیاستی مطلوب برای از میدان به در کردن نفت شیل امریکا بود، باعث شد تا میزان درآمد نفتی روسیه کاهش پیدا کند و به دنبال آن نرخ رشد اقتصادی این کشور کاهش یابد.

کد خبر: ۹٬۷۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha