۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
تلاش برای کاهش سهم بانک ها در تامین مالی تولید با استفاده از روش های نوین
معاون طرح و برنامه وزارت صمت تاکید کرد

تلاش برای کاهش سهم بانک ها در تامین مالی تولید با استفاده از روش های نوین

زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صمت ضمن توضیح روش‌های مختلف تامین مالی تولید از اجرای روش‌های نوین در کنار روش‌های سنتی در کشور خبر داد.

به‌ گزارش بازار به نقل از شاتا، سعید زرندی روش‌هایی تامین مالی برای واحدهای تولیدی را در دو قالب پرداخت تسهیلات به روش سنتی و روش‌هایی نوین دسته‌بندی کرد و گفت: از سال ۹۵، در کنار روش‌هایی سنتی پرداخت تسهیلات، با توجه به تفاهم‌هایی که با شبکه بانکی داشتیم، بر اساس درخواست بانک‌ها و دسته‌ بندی که وزارت صمت مشخص کرده است، واحدهای متقاضی از طریق سامانه بهین یاب درخواست خود را ثبت می‌کنند و بعد از بررسی در کارگروه‌های استانی ستاد تسهیل، اولویت‌ها مشخص و واحدها به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت، اعتبار تخصیص یافته به این طرح را بین ۳۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرد و با بیان اینکه شفافیت در فرآیند پرداخت تسهیلات از مهم‌ترین ویژگی این طرح است، تصریح کرد: در سال گذشته به ۶ هزار و ۲۰۰ بنگاه حدود ۳۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد که اطلاعات مربوط به هر واحد، شعبه پرداخت تسهیلات و مبلغ آن کاملا مشخص است.

بر اساس توضیحات زرندی این روش که برای حمایت از واحدهای خرد و متوسط اجرا می‌شود، با توجه به تعامل ایجاد شده بین بانک مرکزی و وزارت صمت، بیش از ۲۴ هزار شعبه به سامانه وصل هستند و تمام فرآیند به صورت الکترونیکی و کاملا شفاف انجام می‌شود.

توجه ورات صمت به بهره‌وری و احیا سرمایه
وی در ادامه از رونق تولید، روش تام، تبصره ۱۸ و تسهیلات صادراتی به عنوان دیگر روش‌های تامین مالی واحدهای تولیدی نام برد و اظهار داشت: از سال گذشته سیاست بهره‌وری و احیا سرمایه به صورت جدی در وزارت صمت پیگیری شد و در کنار روش‌هایی سنتی که وجود داشت روش‌هایی جدید و ابتکاری تامین منابع مالی نیز مورد بررسی قرار گرفت.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت در ادامه صحبت‌های خود، با اشاره به پرداخت سالانه حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در قالب طرح‌های مختلف به واحدهای تولیدی، اولویت پرداخت را واحدهای راکد، واحدهای با ظرفیت پایین، طرح‌های نیمه‌تمام و پروژه‌های مناطق محروم عنوان کرد و بیان داشت: یکی دیگر از اقدامات وزارت صمت برای حمایت از تولید و تامین منابع برای واحدهای خرد، استفاده از ظرفیت واحدهای بزرگ بوده است؛ و با تفاهم‌نامه‌هایی که بانک تجارت و صنعت و معدن داریم با استفاده از سپرده واحدهای بزرگ، حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای واحدهای کوچک و متوسط تولیدی تعریف کردیم.

طبق توضیحات زرندی در سال ۹۹، از حدود ۹ هزار واحد متقاضی، ۶ هزار ۲۰۰ واحد تسهیلات دریافت کردند و میزان اعتبار تسهیلات برای این طرح، در سال جاری حدود پنج هزار میلیارد تومان است.

پرداخت ۵۸۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در سال گذشته
وی همچنین با استناد به آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی، میزان تسهیلات پرداختی به واحدهای تولیدی در سال گذشته را حدود ۵۸۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد که ۷۵ درصد آن تمدیدی بوده است در حالیکه نگاه وزارت صمت در طرح‌های جدید، تامین سرمایه و تزریق پول جدید است.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت میزان تسهیلات درنظر گرفته شده برای تبصره ۱۸ را ۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: از سال ۹۷ تا ۹۹ به هزار و ۷۸۵ بنگاه تولیدی از محل تبصره ۱۸ تسهیلات پرداخت شده است، همچنین برای ۲۶۰ واحد مبلغی به ارزش چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات صادراتی پرداخت شده است و در طرح تام نیز حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کردیم که تقریبا سه هزار میلیارد تومان آن در فرآیند پرداخت قرار گرفته است.

زرندی در بخش دیگر این گفت‌وگو با اشاره به بررسی‌ها و آسیب شناسی که بر روی ۱۰ هزار واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی کشور انجام گرفته است، ۵۷ درصد مشکلات این واحدها را مربوط به تامین منابع مالی دانست و مابقی را اختلاف شرکاء، تامین مواد اولیه، فقدان بازار فروش و دیگر عوامل اعلام کرد.

کاهش سهم تامین مالی تولید از طریق بانک‌ها
معاون طرح و برنامه وزارت صمت کاهش سهم تامین مالی از طریق بانک‌ها از ۹۲ درصد به ۸۰ درصد را از برنامه‌های جدی وزارت صمت خواند و با استناد به انجام فرآیند پذیرش ۶۵ شرکت در بازار سرمایه، تحقق این هدف را از طریق بازار سرمایه امکان پذیر و اجرایی دانست.

وی در ادامه به روش‌های موفق جذب سرمایه در دنیا اشاره کرد و اداره اقتصاد کشور از طریق شرکت‌های بزرگ را یک تجربه موفق در دنیا توصیف کرد که در آن شرکت‌های برتر به عنوان لوکوموتیو نه تنها موجب توسعه اقتصادی که با حمایت شرکت‌های کوچک و متوسط موجب ایجاد تحول در اقتصاد کشور خواهد شد.

بر اساس توضیحات زرندی، در این طرح حدود هزار و ۲۰۰ شرکت برتر بر اساس شاخص‌هایی چون میزان تولید، اشتغالزایی، ارزش افزوده، صادرات و ... رتبه بندی شدند که تا امروز با ۱۰ شرکت برتر در ۱۶۲ موضوع پروژه‌هایی به ارزش ۴۶۲ هزار میلیارد تومان تعریف شده است.

وی تقویت سرمایه‌گذاران داخلی و حمایت همه ارکان حاکمیتی از این شرکت‌ها که در این طرح به آن اشاره شده است را راه مناسبی برای جبران محدودیت‌های جذب سرمایه‌ خارجی دانست که در کنار طرح‌هایی چون هدایت سرمایه‌های خرد مردمی و منابع جمعی به حوزه تولید می‌تواند فرصت‌ خوبی را برای رونق و جهش تولید در کشور ایجاد کند.

کد خبر: ۹۶٬۹۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha