۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹
استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی در مبارزه با کرونا/ افزایش تولید ماسک در استان سمنان
بازار گزارش می‌دهد؛

استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی در مبارزه با کرونا/ افزایش تولید ماسک در استان سمنان

سمنان - این روزها جای جای مختلف استان سمنان، گروه‌های جهادی هستند که به کمک تولید کنندگان ماسک در سطح استان آمده اند تا نیاز مردم، واحدهای درمانی و همچنین پرسنل بیمارستان‌ها را تامین کنند.

به گزارش خبرنگار بازار، یک واحد بزرگ تولید ماسک در شهرستان گرمسار این روزها بخش اعظمی از تأمین ماسک موردنیاز استان سمنان و حتی تهران را بر عهده دارد طبق قانون این کارخانه باید ۲۰ درصد تولید خود را به استان اختصاص و مابقی را به تهران ارسال کند.

این امر سبب شده تا بازهم علی‌رغم تمام اقدامات صورت گرفته همچنان کمبود ماسک در سطح استان سمنان به‌خصوص در مراکز درمانی مشهود باشد.

گروه‌های مردمی بیکار ننشسته‌اند

در شهرستان‌های استان گروه‌های جهادی و بسیجی به‌خصوص بسیج جامعه خیاطان و دوزندگان و بسیج جامعه پزشکی بیکار ننشسته‌اند و این روزها با همراهی کارگاه‌های خانگی و نیمه‌صنعتی و کوچک به تولید ماسک می‌پردازند. آمار دقیقی از این کارگاه‌ها در سطح استان سمنان نیست اما تقریباً در همه شهرستان‌های استان ازجمله میامی، شاهرود، دامغان، سمنان و ... این فعالیت‌ها دیده می‌شود.

از سوی دیگر گروه‌های جهادی نیز به دنبال تأمین ماسک برای روستاها هستند تا مشکل مردم را در تأمین ماسک و دستکش تا حد زیادی برطرف کنند، همچنین روی دیگر سکه مراکز درمانی هستند که گروه‌های مردمی اعلام داشته‌اند بخشی از نیازهای آن‌ها را می‌توانند در سطح استان تأمین کنند این در حالی است که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی سمنان گویا معتقد به این امر نیستند و بهتر است گروه‌های جهادی گروه‌های هدف خود را به سمت مردم تغییر دهند!

آن‌طور که حسین رستم زاده معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی سمنان در گفتگو با بازار از توزیع روزانه ۱۲ هزار ماسک در سطح مراکز درمانی و بیمارستان‌ها استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: تاکنون شش پروانه جدید تولید مواد ضدعفونی‌کننده برای کارخانه‌ها استان صادرشده تا بتوانیم کمبود ها در زمینه ماسک را تامین کنیم.

تامین کش و پارچه

یکی از اعضای همین کارگاه‌ها به خبرنگار بازار می‌گوید: یکی از مشکلات ما امروز تأمین پارچه است ما با ۱۰ میلیون تومان می‌توانستیم شش طاقه پارچه بخریم که هرکدام ۱۲۰ تا ۲۰۰ هزار ماسک بسته به نوع آن کاپ دار یا ساده می‌شد اما امروز یک طاقه پارچه آن‌هم با هزار گیرودار از سنندج یافته‌ایم که برایمان گران‌ هم تمام شد درنتیجه تأمین مواد اولیه یک مشکل عمده ما است.

معصومه اشرفی می‌گوید: مشکل دوم تأمین کش است، کش کیلویی ۳۵ الی ۶۰ هزار تومان بود اما امروز اولاً کش در شهرها وجود ندارد ثانیاً اگر هم وجود داشته باشد کیلویی ۱۵۰ هزار تومان شده است لذا از مسئولان می‌خواهیم به ما کمک کنند.

وی اشاره‌ای به بی انصافی برخی افراد و سوء استفاده از مشکلات مردم و وقوع بحران داشت و می‌افزاید: ما از مسئولان حمایت می‌خواهیم، یک طاقه ۵۰ متری بزرگ پارچه مخصوص ماسک زمانی یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود امروز اما پنج میلیون تومان است آن‌هم به‌زور گیر می‌آید.

کار جهادی نامه نمی‌خواهد

دیگر عضو این کارگاه‌ها می‌گوید: ما می‌خواهیم به ما کمک کنند، این کار جهادی است درنتیجه نباید به نامه و ... وابسته باشد اما هر جا می‌رویم از فرمانداری و اصناف و ... به ما می‌گویند که نامه بیاورید و تعهدنامه امضا کنید که ماسک‌هایتان کسی را نکشد!

علی‌رضا کریمیان بیان می‌کند: دیگر مشکل ما در دوخت ماسک این است که یک‌لایه چسب مانند رزین شکل به درون ماسک‌ها می‌چسبد که مانع خوبی برای ورود ویروس‌ها است که امروز این لایه را هم نداریم همچنین قطعه فلز کوچکی که روی دماغه ماسک قرار می‌گیرد را هم تمام کرده‌ایم.

تحقیقات خبرنگار بازار نشان می‌دهد حداقل هفت کارگاه جهادی تولید ماسک در استان سمنان وجود دارد که هرکدامشان از روزی دو هزارتا ۱۰ هزار ماسک می‌دوزند و آن کارگاهی که دارای قیچی برقی و چرخ‌های صنعتی هستند حتی توان تولید روزانه ۱۷ هزار ماسک رادارند.

استفاده از ظرفیت تولید خانگی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان نیز درباره تولید ماسک و حمایت از تولیدکنندگان به خبرنگار بازار گفت: تأمین مواد اولیه برای تولید ماسک در دستور کار قرار دارد از سوی دیگر ظرفیت مشاغل خانگی برای تولید ماسک نیز به کار گرفته می‌شود.

حشمت‌الله عسگری بابیان اینکه تا آغاز سومین هفته اسفندماه چهار واحد جدید تولید ماسک در استان ایجاد شد که بتوانیم افزایش ظرفیت تولید ماسک را داشته باشیم، ابراز کرد: برای تأمین نیاز عمومی به دستکش و ماسک و ... تمهیداتی صورت گرفته و بخشی از نیاز مردم و داروخانه‌ها نیز تأمین‌شده است.

ماسک مورد نیاز استان تولید می شود

علی‌رضا آشناگر استاندار سمنان نیز درباره تأمین و تهیه ماسک ابراز کرد: در وهله اول که‌موج نخست کرونا وارد استان شد باید گفت برای تأمین اقلام مشکل جدی داشتیم و لذا سعی کردیم ابتدا مراکز درمانی و دانشگاه های را تحت پوشش قرار دهیم.

وی افزود: چهار واحد جدید تولید ماسک و یک واحد تولید دستکش‌های لاتکس راه‌اندازی شده که هم‌اکنون نیاز استان را به‌خصوص تأمین می‌کنند اما از مردم نیز تشکر می کنیم که به کمک واحد های تولیدی آمده اند.

مجوز دوخت ماسک

این امر می‌تواند کمک خوبی به بحث تولید ماسک در سطح استان باشد مضافاً بر اینکه این ماسک‌ها به‌صورت رایگان توزیع می‌شوند و می‌توانند کمک‌حال خوبی برای مشاغل درخطر مانند نانوایی، قصابی و پروتئینی‌ها، رفتگران شهرداری و حتی کادر درمانی و بهداشتی و ... باشد.

اتاق اصناف که این روزها چندان هم تمایل به مصاحبه ندارد در مقابل پرسش خبرنگار بازار درباره روند اعطای مجوز دوخت ماسک مصاحبه را متوسل به نامه‌نگاری کرد اما بیان داشت که ما به‌هیچ‌وجه مجوز دوخت ماسک درجایی صادر نمی‌کنیم مگر تعهد بدهند و یا مجوزش را بگیرند.

اینکه منظور از اخذ مجوز برای تولید ماسک به‌صورت جهادی برای گروه‌های بسیجی چیست چندان مشخص نیست اما باید گفت در برابر گروه‌های جهادی که اقدام به تولید ماسک و دستکش و ... می‌کنند این روزها مقاومت‌هایی نیز دیده می‌شود.

کد خبر: ۹٬۶۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha