دستگاه کنترل خونریزی زخم های عمیق طراحی شد
«بازار» گزارش می دهد

دستگاه کنترل خونریزی زخم های عمیق طراحی شد

جوزف بنتلی دانشجوی دانشگاه لافبورو از طرح دستگاه کنترل خونریزی خبر داد؛ این فناوری سیلیکونی قادر است در کمتر از ۱۵ دقیقه خونریزی یک زخم عمیق را کنترل کند.

سیران خانعلی زاده؛ بازارهر ساله تعداد افراد زیادی قربانی جرایم ضرب و جرح می شوند که در موارد بسیار شدید منجر به مرگ شخص خواهد شد؛ عمق زخم و نبود اقدامات به موقع از جمله موارد عمده در مرگ افراد آسیب دیده است. بسیاری از بیماران پس از ضربات چاقو در عرض تنها چند دقیقه و به علت خونریزی شدید جان خود را از دست می دهند. به همین دلیل توقف خونریزی می تواند یک اقدام ضروری برای نجات جان این‌ گونه بیماران باشد.

 فشار به موقع و موثر از جمله روش های پیشگیری از زخم های بسیار حاد است که از طریق چاقو ایجاد شده اند و در این راستا یک دانشجوی رشته فناوری در دانشگاه لافبورو دستگاهی را اختراع کرده که قادر است  با فشار آوردن به محل  زخم خونریزی را متوقف کند و جان شخص آسیب دیده را تا رسیدن به فوریت های پزشکی نجات دهد.

این فناوری از یک دسته سیلیکونی  و یک تامپوناد تشکیل می شود که به یک اکچویتر متصل شده است؛ پس از اینکه محل اصلی زخم توسط اکچویتر شناسایی شد دستگاه با اعمال فشار خونریزی داخلی را کنترل خواهد کرد.

دستگاه کنترل خونریزی زخم های عمیق طراحی شد

سازنده این فناوری پزشکی، جوزف بنتلی نام دارد و اکنون در رشته فناوری و طراحی دانشگاه لافبورو مشغول به تحصیل است؛ وی فناوری خود را REACT می نامد و معتقد است این دستگاه به راحتی به بخشی از قسمت های مهم بدن مانند زیر بغل، کشاله ران و شکم و غیر  وصل شده و پس از اتمام خونریزی نیز به راحتی از آن جدا می‌شود.   وی می گوید: دستگاه ساخته شده بسیار کارآمد بوده و می تواند پیش از رسیدن امدادگر ها باعث توقف صد درصدی خونریزی گردد.

بنتلی افزود : در حال حاضر توقف خونریزی از طریق فشار نوعی پانسمان پزشکی به محل زخم انجام می گیرد و حتی گاهی این پانسمان را درون محل زخم نیز قرار می دهند و از طرفی برداشتن آن در بیمارستان بروز خونریزی مجدد را باعث می‌ شود که از جمله مراحل چالش بر انگیز  اقدامات انجام شده در  بیمارستان است. اما  دستگاه ساخته شده می تواند بدون هیچ گونه مشکل از محل زخم جدا شده و مهم تر از اینکه  لخته خون ایجاد شده را از بین نخواهد برد.

در واقع REACT  مانند  یک بالون در داخل یک پاپیه ماشه عمل می کند و هیچ گونه آسیب ثانوی در زخم ایجاد نمی کند؛ قسمت تامپوناد فشار کافی را به منطقه وارد می کند و برای تمامی زخم های عمیق و سطحی نیز مناسب خواهد بود.

گفتنی است ، دانشگاه لافبورو و جوزف بنتلی سعی دارند این نمونه را تا سال آینده به تولید انبوه برسانند و در اختیار تمامی مراکز درمانی و امدادی قرار دهند.

کد خبر: ۹۶٬۹۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha