۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۴
خط جدید انتقال آب نهند به تبریز طی یک هفته آینده به بهره برداری می‌رسد
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی:

خط جدید انتقال آب نهند به تبریز طی یک هفته آینده به بهره برداری می‌رسد

تبریز- متفکرآزاد، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: خط جدید انتقال آب نهند به تبریز طی یک هفته آینده به بهره برداری می‌رسد و مشکل تنش آبی شهر تبریز تا حدودی برطرف می شود.

روح‌الله متفکرآزاد در حاشیه بازدید از طرح خط انتقال جدید آب نهند به تبریز و بازدید از سدهای نهند و ونیار در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به پیگیری جدی نمایندگان تبریز از سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت اعتبارات رفع تنش آبی تبریز، اظهار داشت: ۴۵ میلیارد تومان در اواخر خرداد پرداخت شد که ۲۵ میلیارد برای خط انتقال جدید نهند و ۲۰ میلیارد برای حفر چاه‌های جدید در تبریز اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه این اعتبار برای کاهش احتمال قطعی آب دیر پرداخت شد ولی تخصیص کامل یافت، افزود: امروز که پروژه جایگزینی خط لوله جدید به جای خط لوله فرسوده نهند بازدید داشتم و هفته آینده افتتاح می‌شود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس با اشاره به اینکه جابجایی خط لوله نهند، یکی از موانع آبگیری سد ونیار بود و باید به دنبال رفع سایر موانع آبگیری آن باشیم، گفت: ۲۵ میلیارد مختص این پروژه بود که می‌تواند با توجه به فرسوده بودن خط لوله قبلی، پرتی آب را هم کاهش دهد.

رینگ آب در دور تبریز نداریم
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، تنش آبی تبریز در سال گذشته را یادآور شد و خاطر نشان کرد: با همت مسئولین اجرایی و پیگیری نمایندگان برای امسال برنامه ریزی شد تا اقدامات کوتاه مدت را قبل از وقوع تنش آبی اجرا کنیم.

وی رفع تنش آبی تبریز را مربوط به دو حوزه مصرف و تامین آب دانست و افزود: رینگ آب در دور تبریز نداریم و باید از منابع مختلف تامین شود تا هرکدام بخشی از تبریز را تامین کند ولی چون رینگ آبی نداریم، آب توزیع متوازنی ندارد و قطعی و توزیع آب در همه جا به یک اندازه نیست.

برای بلندمدت، چاره ای جز انتقال آب ارس به تبریز نداریم
وی با اشاره به اینکه برای بلندمدت، چاره ای جز انتقال آب ارس به تبریز نداریم، تصریح کرد: این پروژه در یکسال گذشته توجه ویژه ای داشتیم، کنسرسیوم قبلی توان تامین مالی نداشت لذا با قیمت جدید پیمانکار جدید روی کار می آید و با مصوبه دولت و تامین اعتبار لازم، کار به سرعت آغاز شود.

متفکرآزاد با تاکید بر اینکه با آغاز اجرای پروژه، حداقل سه چهار سال زمان می‌برد تا آب ارس به تبریز برسد، گفت: باید روی منابع در دسترس برای این مدت استفاده کنیم و تنش آبی را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: این ۴۵ میلیارد می تواند بخش مهمی از نیاز رفع تنش آبی را پاسخگو شود. تا یک هفته آینده، خط جدید انتقال آب نهند وارد مدار شود و ۳۰۰ لیتر در ثانیه به ورودی آب تبریز اضافه شود.

کد خبر: ۹۶٬۹۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha