۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۷
تنش آبی در مازندران؛ قطع حقابه های کشاورزان
بازار گزارش می‌دهد؛

تنش آبی در مازندران؛ قطع حقابه های کشاورزان

بابلسر- درحالی در برخی مناطق مازندران برای کشت دوم برنج خیز برداشته شده که بسیاری از مزارع استان در عطش خشکی می سوزند.

بازار؛ گروه استان‌ها: مزارع و شالیزارهای استان مازندران درپی گرمای شدید و خشکسالی با تنش آبی روبرو شده اند و حقابه بسیاری از دشت‌ها و اراضی استان قطع شده است.

کمبود شدید آبی در مازندران در ماه جاری به اوج رسید و با این حال برخی از کشاورزان برای کشت دوم برنج در مزارع و برنج زارها، نقشه کشیدند. این وضعیت درحالی است که کارشناسان توصیه می‌کنند کشت دوم برنج در استان ممنوع است.

خشکسالی و کمبود منابع آب امسال در مازندران بیش از دیگر سال‌ها است و چند هفته ای آسمان و زمین در استان رنگ باران به خود ندیده است، خلیل حقیقی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه در سال جاری شاهد عدم بارندگی در استان هستیم، افزود: این مسئله سبب شده تا حجم آب ذخیره شده در پشت سدهای استان نیز کاهش یابد.

شرایط مازندران برای کشت دوم برنج مساعد نیست
وی با اظهار اینکه در حال حاضر در مراحل حساس رشد برنج هستیم، برخی از مناطق به دلیل عدم بارندگی و خشکسالی دچار تنش خشکی شدند، ادامه داد: باید از کشت دوم برنج بعد از برداشت محصول اول خودداری شود.

وی با عنوان اینکه شرایط امسال به هیچ وجه برای کشت دوم مناسب نیست، گفت: در جاهایی که در آب‌های سطحی مطمئن وجود دارد می‌توانند نسبت به کشت دوم اقدام کنند وگرنه باید اجتناب شود.

حقیقی یادآور شد: در صورت وجود ذخایر آبی باید آن را برای نجات مزارع و دشت‌های کم آب انتقال داد و در صورت عدم شرایط انتقال آب می‌توان از آن برای کشت دوم بهره گرفت.

تنش آبی در مازندران؛ قطع حقابه های کشاورزان

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران با اظهار اینکه معمولاً بعد از برداشت کشت اول، کشت دوم صورت می‌گیرد گفت: در اراضی خشکه کاری محدودیتی برای کشت دوم وجود ندارد زیرا نیاز آبی آن کم است.

وی بر لزوم کشت محصولات کم آب طلب مانند علوفه، سویا، باقلا و غیره تاکید کرد و گفت: هرچند تولید را نمی‌توان تعطیل کرد اما باید به مقررات توجه ویژه شود.

با آنکه برخی از کشاورزان برای کشت دوم محصول برنج در مناطق مختلف استان مازندران گام برداشته اند اما خلأ قانونی در برخورد با متخلفان، چرخه مقابله با این تخلف را در شرایط بحران و کم آبی دچار تردید می‌کند، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با اظهار اینکه متولی برخورد با متخلفان کشت دوم با جهاد کشاورزی است، گفت: جریمه‌هایی برای برخورد با متخلفان درنظر گرفته شده است.

جریمه‌هایی برای برداشت غیرمجاز آب در نظر گرفته شده است
عزیزاله شهیدی فر در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در قانون جریمه‌هایی برای تخلفات کشاورزی درنظر گرفته شده است، گفت: به عنوان نمونه اگر چاه کشاورزی مربوط به پنبه یا سویا بود و بیش از میزان پروانه مصرف شود، جریمه‌هایی در نظر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در برخی شهرستان‌ها به صورت مشترک با آب منطقه‌ای گشت‌هایی برای مقابله با برداشت غیرمجاز آب کشاورزی انجام می‌شود، گفت: همچنین نسبت به آموزش مردم برای استفاده صحیح از آب اقدام می‌شود.

وی از ابلاغ دستورالعمل‌های مقابله با کم آبی و خشکسالی و نحوه مدیریت مصرف منابع خبر داد و گفت: یکی از اقدامات استفاده از کودها و یا بذور مقاوم خشکسالی و کم آبی است، همچنین بهره گیری از آبیاری نوین و تناوبی از دیگر راهکارها است.

تنش آبی در مازندران؛ قطع حقابه های کشاورزان

محمد ابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به کاهش بارندگی‌ها طی سال جاری در استان اظهار داشت: از ابتدای فصل مهرماه سال قبل تاکنون شاهد کاهش بارندگی‌ها بودیم از این رو به دلیل محدودیت منابع آبی، کشت دوم برنج در استان ممنوع شده است.

کاهش ۱۳ درصدی منابع آبی
وی با اظهار اینکه ۱۳ درصد منابع آبی را به دلیل کاهش بارندگی‌ها از دست دادیم، ادامه داد: همچنین آورده‌ای رودخانه‌ای استان نیز در سال جاری به شدت کاهش یافته است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با عنوان اینکه خشکسالی در استان تشدید شده است، افزود: در ماه‌های آتی شدت خشکسالی در استان بیشتر نمایان می‌شود.

یخکشی به مصوبه شورای حفاظت منابع آب استان و شورای کشاورزی اشاره و اضافه کرد: با توجه به بروز خشکسالی و تداوم آن در ماه‌های آن، مقرر شد کشت دوم برنج در استان ممنوع شود زیرا احتمال افزایش آب از سفره‌های زیرزمینی وجود دارد.

وی از کشاورزان خواست تا از کشت دوم شالیزارها پرهیز کنند و گفت: برداشت بی رویه از مخازن زیرزمینی سبب کاهش و افت سطح منابع آب و شور شدن آب‌ها خواهد شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با عنوان اینکه مصوبه عدم کشت دوم برنج به مناطق مختلف مازندران ارسال شده است، خواستار همکاری کشاورزان در این بخش شد.

در حال حاضر ۲۱۵ هزار هکتار از مزارع مازندران به زیر کشت برنج رفته است و کم آبی و خشکسالی سبب شده تا مزارع برخی مناطق استان دچار تنش و استرس آبی شود و کم آبی سبب شده تا حقابه های کشاورزان بابلی از رودخانه هزار و دیگر منابع قطع شود.

کد خبر: ۹۶٬۹۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha