۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۲
خشک شدن تدریجی مزارع برنج ایلام| کشاورزان به کم آبی توجه نکردند
بازار گزارش می‌دهد؛

خشک شدن تدریجی مزارع برنج ایلام| کشاورزان به کم آبی توجه نکردند

ایلام- کشاورزان برنج کار استان ایلام در حالی از وضعیت حاد منابع آبی و خشکسالی در استان اطلاع داشتند که نسبت به کشت برنج اقدام کردند و حالا مزارع آنها به دلیل کم آبی و گرما در حال خشک شدن است.

 کبری ولیزاده؛ گروه استان‌ها: گرمای بی سابقه از یک طرف، خشکسالی و کم آبی از طرف دیگر در استان ایلام باعث خشک شدن تدریجی مزارع برنج در استان شده است.

موضوعی که بارها از سوی مسئولان جهاد کشاورزی و امور آب به برنج کاران هشدار داده شد ولی کشاورزان برنج کار بدون توجه به این هشدارها، نسبت به کشت برنج اقدام کردند و حالا با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند.

با توجه به خشکسالی‌های متوالی در کشور کشت برنج امسال در استان ممنوع شده بود، با وجود همه هشدارها، کشاورزان می‌گویند اگر مسئولان جهاد کشاورزی شرایط را برای کشت محصولات کم آب مهیا کنند و در تکمیل پروژه آبرسانی به دشت‌ها و اراضی کشاورزی جدیت بیشتری به خرج دهند قطعاً برنج کاری را با دیگر محصولات پربازده جایگزین خواهند کرد.

وضعیت نامناسب برنج کاری در چرداول و سیروان
شهرستان‌های چرداول و سیروان دو قطب اصلی کشت برنج در استان ایلام محسوب می‌شوند، امسال به دلیل مسئله کم آبی و خشکسالی با چالش‌های زیادی مواجه شده‌اند.

یکی از برنج کاران سیروان در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: برنج کاران از وضعیت موجود و خشک شدن مزارع نگران هستند.

احمد عباسی بیان کرد: کشاورزان شهرستان سیروان چشم امیدشان به تکمیل شدن طرح پمپاژ به دشت سیروان بود، طرحی که می‌توانست برای این روزها روزنه امید کشاورزان باشد.

خشک شدن تدریجی مزارع برنج ایلام/ کشاورزان به کم آبی توجه نکردند

وی گفت: متاسفانه پروژه ایستگاه پمپاژ آب به دشت سیروان بعد از سال‌های رها شده و حالا کشاورزان شهرستان که تنها راه امرار معاش آنها کشت برنج است، با مشکل کم آبی، خشکسالی و گرما مواجه شده‌اند.

عباسی افزود: در این خشکسالی‌های متوالی به سرانجام رسیدن طرح‌های آبرسانی و رعایت الگوی کشت از سوی کشاورزان می‌تواند بهترین راهکار برای برون رفت این این بحران کم آبی در استان باشد که باید به آن اهتمام ویژه ای داشت.

وی تصریح کرد: تنها مشکلات کمبود آب به مزارع برنج ختم نمی‌شود، کاهش شدید منابع آب در رودخانه‌ها باعث مشکلات زیادی برای کل کشاورزان شده است.

ممنوعیت کشت برنج در استان ایلام چاره کار نیست
یکی از کارشناسان حوزه اقتصادی در استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: ممنوعیت کشت برنج در شهرهای استان ایلم نظیر سیروان، چرداول، آبدانان و میمه به طور مستقیم و غیر مستقیم بیکاری بیش از سه هزار نفر را به دنبال خواهد داشت.

مهدی حیاتی اضافه کرد: همه می‌دانیم خشکسالی در کشور وجود دارد و از نظر بهره وری آب و مدیریت بهینه مصرف آب دارای مشکلاتی زیادی در کشور و استان هستیم، اما حذف کشت محصولات تابستانه نظیر برنج راهکار مدیریتی و مناسبی برای مدیریت و ذخیره منابع آبی نیست.

وی افزود: در طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادی مثل ممنوعیت کشت‌ها باید به معیشت مردم توجه کرد و راهکارهایی برای آن در نظر گرفت که کشاورزان دچار ضرر و زیان‌های کمتری شوند.

حیاتی با اشاره به اینکه کشاورزان به مصرف بهینه آب باید توجه کنند، افزود: مسئولان هم باید به منافع کشاورزان توجه کنند.

خشک شدن تدریجی مزارع برنج ایلام/ کشاورزان به کم آبی توجه نکردند

وی ادامه داد: وقتی قوانینی مبنی بر محدودیت برای کشاورزان ایجاد می‌شود، مسئولان باید برنامه‌ای در راستای پرداخت خسارت به کشاورزان را تدوین کنند.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: بیکاری کشاورزان عواقب وخیمی مثل حاشیه‌نشینی، فقر، کاهش تولیدات روستایی و… دارد.

کشت محصولات پرآب در ایلام ممنوع است
مدیرعامل آب منطقه استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: متاسفانه در سال زراعی جاری شاهد بیش از ۴۰ درصد بارش‌ها در استان کاهش یافته است.

علی پوراحمد بیان کرد: حجم منابع آبی، رودخانه‌ها، سدها، آب‌های زیرزمینی کاهش یافته و امسال کشت محصولات پرآب نظیر برنج در ایلام ممنوع است.

وی با اشاره به اینکه استان ایلام با پدیده خشکسالی مواجه است، افزود: همه مردم و دستگاه‌های اجرایی برای عبور از این بحران باید باهم همکاری کنند.

لزوم توجه به تکمیل ۱۸ ایستگاه پمپاژ آب در استان
استاندار ایلام نیز در دیدار با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: زیرساخت بیش از ۱۸۳ هزار هکتار زمین آبی در استان آماده شده که بر اساس پیش‌بینی‌ها نیازمند ۲ میلیارد مترمکعب آب است.

محمد نوذری عنوان کرد: از آنجا که برنامه سازگاری با کم‌آبی تا سال ۱۴۰۶ مشخص شده، لازم است در این زمینه متولیان امر در جهت تحقق سهمیه پیش‌بینی شده اراضی آبی استان به وعده‌های خود عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه ۱۸ ایستگاه پمپاژ آب در استان در حال ساخت است، افزود: تکمیل این تعداد پروژه نیازمند اعتبارات ویژه است و در صورت بهره برداری علاوه بر اشتغال و رونق تولید در استان، باعث افزایش تولیدات محصولات کشاورزی در استان می‌شود.

با توجه به اینکه خشکسالی در استان ایلام وجود دارد، قطعاً پروژه‌های تامین آب برای کشاورزان استان بسیار حایز اهمیت است تا ضربات خشکسالی بر آنها ملموس نباشد.

کد خبر: ۹۶٬۸۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha