۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲
ازدحام در بازار میوه و تره‌بار مشهد/ ستاد تنظیم بازار قیمت میوه را افزایش داد
به دلیل تأخیر در توزیع میوه شب عید

ازدحام در بازار میوه و تره‌بار مشهد/ ستاد تنظیم بازار قیمت میوه را افزایش داد

مشهد- توزیع میوه طرح تنظیم بازار که همه‌ساله و هم‌زمان با روزهای پایانی سال در شهر مشهد به بازار رونق می‌بخشید و خیال خانواده‌ها را از بابت تهیه میوه راحت می‌کرد، امسال با شایعاتی مبنی بر جلوگیری از عرضه به بهانه کرونا و هم‌چنین اختلاف بر سر قیمت همراه شد.

به گزارش خبرنگار بازار، امسال با شیوع پدیده کرونا بازار برخی از محصولات مانند پرتقال، سیر، نارنج، لیمو و زنجبیل بسیاری داغ شد.

در این رابطه یکی از بارفروشان مشهد بابیان اینکه دو عامل کرونا و هم‌چنین نزدیکی به ایام تعطیلات نوروز موجب افزایش قیمت میوه شد، بیان کرد: سیب‌های درجه‌یک دماوند و هم‌چنین پرتقال‌های تامسون مازندران تا ماه گذشته در خرده‌فروشی‌ها به قیمت هر کیلو ۴۵ هزار ریال به فروش می‌رسید که با نزدیکی به پایان سال و با افزایش ۲۰ هزار ریالی به قیمت ۶۵ هزار ریال در هر کیلو رسیده است.

علی احسانی اظهار به بازار گفت: برخی محصولات مانند لیموشیرین و لیموترش و زنجبیل نیز بازارشان با ورود کرونا و برخی شایعات گرم شد و به نرخ‌هایی رسید که برای خرده‌فروشان نیز غیر باور بود.

وی بابیان اینکه لیموشیرین از نرخ ۵۰ هزار ریال به ازای هر کیلو در خرده‌فروشی‌ها به قیمت ۱۶۰ هزار ریال رسید بیان کرد: متأسفانه لیموترش نیز از کیلویی ۱۴۰ هزار ریال به دلیل شیوع کرونا و افزایش مصرف به قیمت ۴۰۰ هزار ریال  و سه برابر افزایش یافت.

میوه شب عید نرسید

وی بابیان اینکه بسیاری از مردم چشم به طرح تنظیم بازار و توزیع میوه شب عید با نرخ تعادلی داشتند، بیان کرد: متأسفانه باوجوداینکه قرار بود این میوه‌ها از روز شنبه ۲۴ اسفندماه در سطح شهر توزیع شود اما این اتفاق هم رخ نداد.

این فروشنده میوه و تره‌بار اظهار کرد: خبر لغو توزیع میوه شب عید در دو روز گذشته موجب شد تا حجم خرید شهروندان برای میوه و ذخیره‌سازی برای تعطیلات بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه شایعه محدودیت ترددها و کرونا ممکن است بسیاری از رانندگان و توزیع‌کنندگان را خانه‌نشین کند لذا مردم را بر آن داشته تا بیشتر و به مدت ۱۰ روز برای منزل میوه خریداری و ذخیره کنند.

اختلاف بر سر قیمت توزیع

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی مشهد اما در این زمینه در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: عرضه میوه طرح تنظیم بازار شب عید که قرار بود از روز شنبه توسط برخی واحدهای صنفی منتخب و فروشگاه‌های شهرداری انجام شود بنا به دلایلی به تعویق افتاد.

حسین مصدق به خبرنگار ما گفت: پیش‌ازاین در جلسه اتاق اصناف مشهد پیرامون قیمت میوه شب عید بحث و تبادل‌نظر شد و لذا پیشنهاد شد باقیمت مصوب هر کیلوگرم سیب با سبد ۵۰ هزار ریال و هر کیلوگرم پرتقال با سبد ۴۵ هزار ریال در اختیار مصرف‌کنندگان قرار بگیرد.

وی ادامه داد: این پیشنهاد و قیمت متأسفانه با مخالفت تهران روبرو شد و لذا نرسیدن به توافق بر سر قیمت موجب شد تا توزیع میوه در زمان مقرر به سرانجام نرسد.

وی با اشاره به این موضوع که ستاد تنظیم بازار کشور باقیمت پیشنهادی توسط کارگروه تنظیم بازار مشهد برای قیمت‌های پرتقال و سیب موافقت نکرد، ادامه داد: همین موضوع تاکنون موجب ایجاد وقفه در توزیع این محصول شده است.

مصدق بابیان اینکه میوه شب عید و طرح تنظیم بازار از امروز دوشنبه ۲۶ اسفندماه در تعداد ۱۶۷ واحد صنفی و هم‌چنین ۴۰ بازار شهرداری توزیع و در اختیار عموم شهروندان قرار خواهد رفت افزود: در همین راستا مقدار دو هزار تن پرتقال و یک هزار تن سیب‌درختی در این مراکز توزیع و عرضه می‌شود.

وی قیمت هر کیلو سیب و پرتقال طرح تنظیم بازار را ۶۰ هزار ریال عنوان کرد و افزود: شهروندان از این بابت هیچ  دغدغه‌ای نداشته باشند.

تعطیلی میدان بار شایعه است

وی هم‌چنین در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه گفته می‌شود تمام فعالیت‌های میادین میوه و تره‌بار و خرده‌فروشی‌ها تعطیل و تا پایان ایام نوروز متوقف خواهد شد با رد این شایعه اظهار کرد: این خبر صحت ندارد.

مصدق بیان کرد: میدان میوه و تره‌بار مشهد طبق روال گذشته و سال های قبل تنها در روز نخست عید تعطیل و در باقی ایام سال جدید به کار خود ادامه خواهد داد و مشکلی نیز برای تأمین و توزیع بار در میادین و یا خرده‌فروشی‌ها وجود ندارد.

خراسان رضوی تولیدکننده سیب و انار

گفتنی است بنا بر گفته مسئولان در استان خراسان رضوی سالانه یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین در خراسان رضوی زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود که ۲۰ هزار هکتار آن باغ‌های بارور انواع میوه‌ دانه‌دار است

این استان در تولید محصولاتی همچون سیب و انار رتبه برتر را در کشور دارد اما عمده پرتقال و نارنگی مصرفی این استان از خارج استان تأمین می‌شود.

۱۵ هزار و ۷۰۰ هکتار باغ سیب در استان وجود دارد که ۱۵ هزار هکتار آن بارور است و سالانه ۴۰ تا ۴۵ هزار تن سیب تولیدی این استان به خارج از کشور صادر می‌شود.

کد خبر: ۹٬۶۷۲

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha