۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸
کاهش ۱۱ درصدی تقاضای سوخت جت در ۲۰۲۰ کرونایی
مرکز انرژی-تجاری ریستاد گزارش داد

کاهش ۱۱ درصدی تقاضای سوخت جت در ۲۰۲۰ کرونایی

بر اساس گزارشات مرکز تحقیقات انرژی مستقر در نروژ، شیوع گسترده و روز افزون بیماری کوید-۱۹ منجر به کاهش ۱۱ درصدی تقاضای سوخت جت در سال ۲۰۲۰ خواهد شد که با کاهش پروازهای تعلیق شده در سه ماهه دوم سال، این بخش متحمل سخت ترین ضربات خواهد شد.

به گزارش خبرنگار بازار به نقل از آناتولی، بر اساس گزارشات شرکت انرژی و تجاری- اطلاعاتی ریستاد پیش بینی می شود که تقاضای جهانی نفت با ۰.۶ درصد یا ۶۰۰ هزار بشکه نفت در روز در سال جاری به دلیل شیوع گسترده کرونا روبرو شود.

تقاضای کل نفت در سال ۲۰۱۹ تقریباً ۹۹.۸ میلیون بشکه در روز بود و اکنون پیش بینی می شود این میزان در سال ۲۰۲۰ به ۹۹.۲ میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

بر اساس اسن گزارش، قرنطینه در ایتالیا، لغو گسترده پروازها توسط خطوط هوایی، ممنوعیت سفر بین اروپا و آمریکا و شبیه سازیها از الگوهای رشد این ویروس در سال جاری نشانگرکاهش نزولی شدید در مقایسه با برآوردهای قبلی است.

این گزارش همچنین پیش بینی کرده است که برخلاف پیش بینی های رشد قبلی، تقاضای جهانی برای سوخت های جاده ای تا حد زیادی بدون تغییر و رشد باقی خواهند ماند.

تقاضای سوخت جاده ای در سال ۲۰۱۹ حدود ۴۹.۷ میلیون بشکه در روز تخمین زده می شود در حالی که قبل از همه گیری این ویروس،   ریستاد Ristad Energy انتظار داشت این تقاضا در سال ۲۰۲۰ به ۵۰.۳ میلیون بشکه در روز برسد.

بنا بر این گزارش، انتظار می رود تقاضای جهانی برای سوخت های جاده ای تنها به ۴۹.۸ میلیون بشکه در روز برسد.

ایجاد این روند نزولی به دلیل کاهش ترافیک جاده ای در نیمه اول سال ۲۰۲۰ بوده است. تقاضای بنزین و سوخت دیزلی در چین در ماه فوریه با حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. ترافیک و رفت و آمد های جاده ای  در این کشور اکنون به تدریج به سطح عادی تری باز خواهد گشت.

علاوه بر آن این گزارش حاکی از آن است که در اروپا، تعداد فزاینده ای از شهرها قرنطینه شده اند و محدودیت های بیشتری برای سفر نیز پیش بینی می شود. از این رو،  تأثیر حداکثر نیمی از آنچه در چین از نظر میزان کاهش تقاضا دیده می شود در اروپا مشاهده می شود. با این وجود، باید دید که آیا قرنطینه ها در اروپا بیشتر از آنچه در چین اجرا می شود، ماندگار خواهد بود یا نه.

ترافیک هوایی جهانی در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با میزان مشاهده شده در سال ۲۰۱۹ به هنگام برگزاری ۱۹۰ هزار پرواز، تقریباً ۱۶ درصد کاهش خواهد یافت.

در این گزارش آمده که بسیاری از خطوط هوایی اکنون با کاهش هزینه های سنگین روبرو هستند و احتمالا بسیاری از مسیرهای غیر ضروری بسته خواهند شد.  سفرهای هوایی معمولی به تابستان موکول خواهند شد.

برآورد این مرکز تحقیقاتی این است که تعداد پروازهای روزانه جهانی در سه ماهه اول سال جاری ۸۰۰۰ پرواز کمتر از پیش بینی های قبل از کرونا بوده است. برای سه ماهه دوم نیز پیش بینی می شود که ۵۰ هزار،  در سه ماهه سوم ۳۱ هزار و در سه ماهه چهارم ۱۳ هزار پرواز کاهش یابد.

کد خبر: ۹٬۶۶۰

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha