۱۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
واژگونی اتوبوس ها و دیوار کوتاه‌ لنت‌ترمز! | کیفیت را عامل فشار برای واردات کردند
پدر لنت ترمز ایران در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

واژگونی اتوبوس ها و دیوار کوتاه‌ لنت‌ترمز! | کیفیت را عامل فشار برای واردات کردند

لاجوردی، تولید کننده لنت‌ترمز گفت: متاسفانه زمانی که حوادثی مانند واژگونی اتوبوس‌ها رخ می‌دهد، دیواری کوتاه‌تر از لنت‌ترمز پیدا نمی‌کنند و به سرعت کیفیت را هدف قرار می‌دهند.

بازار؛ گروه خودرو: هفته گذشته حادثه ناگوار دو اتوبوس در کشور رخ داد که یکی حامل خبرنگاران بود و منتج به فوت دو نفر شد و دیگری فوت و مجروح شدن سربازان معلم بود. با این حادثه رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان اعلام کرد که برای تولید لنت‌ترمز از کاغذ و مقوا استفاده می‌شود. این خبر سبب واکنش بسیاری از تولیدکنندگان و صنعتگران شد. زیرا مطابق قوانین استانداردی محصول بی کیفیت در بنگاه‌های تولیدی داخل کشور اجازه ورود به بازار را نخواهد داشت. در حقیقت این اظهار نظر به عقیده تولیدکنندگان بسیار غیرکارشناسی و اشتباه بوده، برای بررسی این موضوع با «علی لاجوردی» پدر لنت‌ترمز ایران و مدیرعامل لنت‌پارس به گفتگو پرداختیم.

* هفته گذشته دو حادثه چپ شدن اتوبوس‌های حامل خبرنگاران و سربازان رخ داد، با بروز این رویداد برخی از مسولان اعلام کردند که عامل اصلی لنت‌های بی کیفیت بوده که در تولید آن از مواد اولیه کاغذی یا مقوای استفاده شده است، به نظر شما این موضوع چه مقدار صحت دارد؟
با تاثر فراوان در خصوص بروز حوادث، تسلیت خدمت خانواده‌های معزا عرض می‌کنم. شخصی که موضوع استفاده از کاغذ و مقوا  در تولید لنت ترمز را مطرح کرده است اطلاعات بسیار ضعیفی دارد. اطلاعات این شخص با چنین اظهار نظری نشان از عدم اطلاع و آگاهی در خصوص لنت‌ترمز است. کشوری که به عنوان قطب صنعت لنت‌ترمز در منطقه شناخته و کشورهای همجوار از این کشور ما تقاضای انتقال تکنولوژی دارند، چنین اظهار نظرهایی کمال بی انصافی را می‌رساند. متاسف و متاثر از بابت این مساله هستم، علت چنین اظهار نظرهای  کاملا مشخص است. عده‌ای به دنبال این هستند که بازار را بر علیه تولید کننده داخلی بشورانند و اعلام کنند تولید داخل پاسخگو نیازهای مصرف داخل نیست.

ضمن اینکه باید ذکر کنم عرضه بیش از تقاضا برای لنت در کشور وجود دارد، فشارهای برای واردات لنت ترمز از سوی وزارت صمت نیز انجام دادند. زمانی که این مساله با مخالفت از سوی تولید کنندگان داخلی مواجه شد، با چنین اقدامات و اظهاراتی مواجه می‌شویم. اگر در مقطعی زمان نتوانستند ضعف کمیت را ثابت کنند، امروز کیفیت را هدف قرار دادند. باتوجه به اینکه محصولات داخلی کیفیت بالای دارند، اینگونه اظهار نظر می‌کنند. محصولات داخلی به مراتب از کیفیت محصولات مشابه وارداتی بالاتر است.

گفتنی است علاوه بر اینکه محصولات داخلی مشمول استاندارد اجباری هستند، بعضی از تولیدکنندگان داخلی استانداردهای معتبر اروپایی را دریافت کردند. این مساله سبب صادرات محصول به کشورهای همجوار شده است.

امروز به انبار تولیدکنندگان داخلی اگر مراجعه کنید، ملاحضه خواهید کرد که تمام انبار آن‌ها مملو از محصولات آماده عرضه به بازار است. بنابراین دغدغه‌ای برای عرضه وجود ندارد

* این مساله همواره مطرح هست که تولید کنندگان داخلی چه میزان توانایی تولید برای لنت‌ترمز خودروهای موجود در کشور را دارند؟
همانطور که پیشتر عرض کردم، عرضه لنت‌ترمز بیشتر از تقاضا است، امروز به انبار تولیدکنندگان داخلی اگر مراجعه کنید، ملاحضه خواهید کرد که تمام انبار آن‌ها مملو از محصولات آماده عرضه به بازار است. بنابراین دغدغه‌ای در این مورد برای عرضه وجود ندارد. آن دسته از افرادی که به دنبال ایجاد مشکل هستند و از این نمد برای خودشان کلاهی بدوزند، اشتباه می‌کنند. نباید بهانه به رسانه‌های بیگانه و خارجی دهیم، حادثه‌ای دلخراشی که روی داده است، صدر اخبار رسانه‌های بیگانه شده است.

عمده مواداولیه لنت‌ترمز داخلی هستند که شامل ورق آهن، کائوچو و سایر مواد شیمیایی است متاسفانه از سال گذشته تا کنون قیمت این ماده بیش از دو برابر شده که در بورس نیز به سختی می‌توان آن را تامین کرد. اگر بخواهیم قیمت تولیدات داخل را با مشابه وارداتی مقایسه کنیم، قیمت بسیار مناسبی دارد

* با رویداد دو حادثه دلخراش، برخی از کارشناسان مطرح کردند که به دلیل بالا بودن قیمت لنت‌ترمز برخی از رانندگان اتوبوس توان خرید یک محصول با کیفیت را نداشته و این مساله سبب می‌شود ایمنی خودرو کاهش و دچار حادثه شود، این موضوع چه مقدار صحت دارد؟
لنت‌ترمز متشکل از ده‌ها نوع ماده اولیه بوده که ساختار آن قطعه را تشکیل می‌دهد، این مواد اولیه را می‌توانیم به دو دسته تقسیم کنیم. نخست اینکه، برخی از مواد اولیه باید اجبارا به کشور وارد شوند، از آن جایی که تامین این مواد با ارز آزاد صورت می‌گیرد، برای کاهش قیمت نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم. دوم اینکه، عمده مواداولیه لنت‌ترمز داخلی بوده و شامل ورق آهن، کائوچو و سایر مواد شیمیایی است. متاسفانه از سال گذشته تا کنون قیمت مواد مذکور بیش از دو برابر شده که در بورس نیز به سختی می‌توان آن را تامین کرد. اگر بخواهیم قیمت تولیدات داخل را با مشابه وارداتی قیاس کنیم، قیمت بسیار مناسبی دارد

* به نظر شما به عنوان پدر لنت‌ترمز ایران برای کاهش قیمت قطعه فوق ایمنی مانند لنت‌ترمز تولیدکنندگان باید چه اقدامی انجام دهند؟
امروز گذشته از این که مواداولیه را باید با ارز تهیه کنیم، مابقی مواداولیه داخلی را با چند برابر قیمت خریداری می‌کنیم. متاسفانه باید اشاره کنم تحریم آمریکا آنقدرها هم بر صنعت ما تاثیری نداشته، بلکه خود تحریمی بیشترین آسیب را وارد کرده است. مسلما زمانی که فولادسازان محصول خود را به دو یا سه برابر قیمت از ابتدای سال گذشته تا کنون به ما عرضه می‌کنند، سایر عرضه کنندگان داخلی این سیاست را پیشه می‌کنند. برای تولید لنت‌ترمز باتوجه به اینکه ده‌ها نوع مواداولیه باید ترکیب کنیم، جهت تهیه آن‌ها باید ده‌ها نوع ارزش افزوده ۹ درصد را بپردازیم، این موضوع توان مالی یک تولید کننده را کاهش می‌دهد.
همچنین چالش دیگر بانک‌ها هستند، بانک‌ها به طور اسمی ۱۸ درصد کارمزد می‌گیرند، اما در عمل بیش از ۳۰ درصد کارمزد می‌گیرند. اگر به طور مثال یک میلیون تومان تسهیلات به تولید کننده دهند، باید ۳۰ درصد را به طور سپرده برای خود محفوظ کنند. اگر بخواهیم محصول ارزان‌تری به مشتری ارائه دهیم باید دولت موارد مذکور را کنترل و مدیریت کند.

متاسفانه زمانی که حوادث این چنین  مانند واژگون شدن انوبوس رخ می‌دهد، دیواری کوتاه‌تر از لنت‌ترمز پیدا نمی‌کنند. درصورتی که سیستم ترمز منحصر به فقط لنت‌ترمز نیست

* آیا سیستمی برای شناسایی قطعات بی کیفیت در خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی مانند لنت‌ترمز وجود دارد؟
متاسفانه زمانی که حوادث این چنین مانند واژگون شدن اتوبوس رخ می‌دهد، دیواری کوتاه‌تر از لنت‌ترمز پیدا نمی‌کنند. درصورتی که سیستم ترمز منحصر به فقط لنت‌ترمز نیست. بلکه از چندین قطعه که شامل دیسک ترمز، کالیپر، پیستون ترمز و اتصالات، پمپ ترمز و لوازم پمپ ترمز و غیره تشکیل شده است. اگر هر یک از اجزای مذکور به درستی در زمان رانندگی عمل نکند، منجربه بروز حادثه می شود.
 موضوع دیگر اینکه چه خوب بود پیش از اظهار نظر در رسانه‌ها لنت ترمز اتوبوس واژگون شده را به موسسه استاندارد یا سایر آزمایشگاه‌های همکار استاندارد جهت تست و بررسی ارائه می کردند.
تولید لنت ترمز از استاندارد اجباری برخوردار است و از لحاظ کیفیت کاملا تحت پوشش و مدیریت موسسه استاندارد قرار دارد. بنابراین از نظر کیفیت به هیچ عنوان تولیدکنندگان مجاز داخلی نمی‌توانند قطعه‌ای را بدون کیفیت و استاندارد از کارخانه خارج کنند. برای قطعات تقلبی سیستمی برای شناسایی وجود ندارد، مگر اینکه افراد ذیربط که در این مساله می‌توانند کمک کنند، همکاری بیشتری برای شناسایی کارگاه‌های زیرپله‌ای انجام دهند. هرچند که بارها مشاهده شده کارگاه‌های زیرپله‌ای را پلمپ کردند، ولی این موضوع استمرار نداشته است. اگر یک تولید کننده را به عنوان تولیدکننده غیر مجاز توبیخ و محکوم کردند، جریمه حدود ۲ میلیون تومانی برای آن در نظر گرفته‌اند که متاسفانه همان افراد مجدد به تولید قطعات تقلبی خواهند پرداخت.

* به عنوان تولید کننده لنت‌ترمز، با چه چالش‌های در زمان تولید مواجه هستید؟
همانطور که پیشتر اشاره کردم، چالش‌های متعددی داریم که یکی از آن‌ها کارگاه‌های زیرپله‌ای است. محصولاتی بی کیفیت تولید و در بسته‌بندی‌های معتبر داخلی قرار و در بازار عرضه می‌کنند. این محصولات را به حدی از نظر شکل ظاهری مشابه تولید اصلی عرضه می‌کنند، خود ما نیز گاهی شک می‌کنیم. در این مورد دولت باید مقداری بیشتر همکاری کند یا حداقل یک اداره را اختصاص به این موضوع دهد که به عنوان تولید کننده به آن مراجعه و درخواست پگیری کرد. اگر من یا سایر تولید کنندگان چنین موضوعی را بخواهم انجام دهیم از کار تولید بازخواهم ماند.
مشکل دیگر تولید کنندگان سازمان تامین اجتماعی هست که به عنواین مختلف برای تولید کننده دردسر ایجاد می‌کند. به یک شرکت که محصول عرضه می‌کنیم، مقداری از بستانکاری را نگه می دارد و بیان می کند مفاصا حساب از تامین اجتماعی ارائه دهید. تا بخواهیم مفاصا حساب دریافت کنیم، روزها و ماه‌ها زمان می‌برد. زیرا نیاز به بررسی دفاتر ما است، متاسفانه در این رابطه مقداری قابل توجهی از نقدینگی تولید کننده دپو می‌شود.
همچنین باید به چالش گمرکات نیز در این میان اشاره کرد، گاهی برای تهیه یک ماده اولیه جهت تست با وزن حدود ۵۰۰ گرم، یک نفر باید چند روز پیگیر مساله باشد. اغلب اوقات مواداولیه یا قطعه را از خارج دریافت کردیم که به دلیل تشریفات گمرکی منصرف از پیگیری شدیم.

* برای افزایش ایمنی ناوگان حمل و نقل عمومی مسولان چه اقدامی را باید انجام دهند؟
تصور دارم باید از کشورهای که در این صنعت پیشرفته هستند، تکنولوژی آن‌ها را وارد کنیم، نه اینکه به سمت کپی کردن پیش برویم. زمانی که تکنولوژی یک محصول وارد شود، به سمت تولید یک محصول مشابه با همان کیفیت خواهیم رفت.

* باتوجه به اینکه دولت آینده به زودی آغاز به فعالیت خواهد داشت، فارغ از اینکه چه شخصی وزیر صمت خواهد بود، چه انتظاری از وزیر صمت و دولت آینده دارید؟
امیدوار هستم رئیس جمهور منتخب آقای رئیسی شخصی را برای وزارت صمت معرفی کند که از هر حیث تجربه و اطلاعات کامل و کافی در رابطه با صنعت داشته باشد. نه تنها برای وزارت صمت بلکه برای تمام کابینه اشخاص با تجربه و توانا را انتخاب کنند که یقینا هیمنگونه نیز خواهد بود.

کد خبر: ۹۶٬۵۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha