۱۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲
نبود بازار مطمئن دغدغه اصلی کشاورزان کردستانی/واسطه‌ها عامل بی‌ثباتی بازار هستند
مدیرکل تعاون روستایی کردستان:

نبود بازار مطمئن دغدغه اصلی کشاورزان کردستانی/واسطه‌ها عامل بی‌ثباتی بازار هستند

سنندج- اسکندری، مدیرکل تعاون روستایی کردستان یکی از دغدغه‌های اصلی کشاورزان را مربوط به نداشتن بازار مطئمن عنوان کرد و گفت: این نبود بازار باعث شده تا کشاورزی در استان ریسک بالایی داشته باشد.

پیمان اسکندری در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه امروز بخش کشاورزی مهمترین عرصه برای تولید و همچنین ایجاد اشتغال در استان کردستان به شمار می رود، عنوان کرد: کردستان در زمینه کشاورزی استعدادهای خوبی در اختیار دارد و به همین دلیل باید سرمایه گذاری اصلی بر روی این موضوع متمرکز شود.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت ها و استعدادهای در اختیار در حال حاضر بار اصلی تولید و ایجاد اشتغال استان کردستان مربوط به بخش کشاورزی است و علیرغم تمامی اقدامات صورت گرفته ولی همچنان ما در بعضی از حوزه ها با مشکلات و چالش های به ویژه در بخش تامین بازار محصولات مواجه هستیم.

تدوین الگوی کشت محصولات کشاورزی ضروری است
مدیرکل تعاون روستایی استان کردستان افزود: مشکل اصلی بخش کشاورزی ما در استان کردستان مربوط به نبود بازار مطمئن است، به گونه ای که کشاورز از بازگشت سرمایه و همچنین تامین درآمد خود در بخش کشاورزی مطمئن نیست و به همین دلیل ریسک فعالیت های کشاورزی ما بالاست.

اسکندری با اشاره به قابل پیش بینی نبودن بخش بازار محصولات کشاورزی، یادآور شد: برای نمونه ما در دو محصول تولیدی استان کردستان شامل سیب زمینی و پیاز هر ساله با مشکل مواجه می شویم، هر سال یکی از محصولات به شکل گسترده و زیاد وارد بازار می شود و در نتیجه باعث کاهش قیمت آن می شود و سال دیگر آن محصول در بازار نایاب می شود.

وی با اشاره به نبود یک سیاستع واحد و مشخص در خصوص تنظیم قیمت ها در بازار، عنوان کرد: وقتی که یک محصول تولیدی به صورت گسترده و وسیع وارد بازار عرضه می شود قیمت آن نیز کاهش می یابد و این ضرر به جیب کشاورز باز می گردد و حتی مصرف کننده نیز از این وضعیت راضی نیست، چرا که باید سال آینده این محصول را با قیمت چند برابری خریداری نماید.

اجرای نظام تعرفه
مدیرکل تعاون روستایی استان کردستان ضمن تاکید بر تدوین و اجرایی کردن نظام تعرفه برای محصولات کشاورزی در استان کردستان، اظهار کرد: تدوین نظام جامع در خصوص تامین ثبات در بازار در کنار اجرایی کردن سیستم الگوی کشت مشخص یکی از نیازهای لازم و ضروری برای عبور از این وضعیت است.

اسکندری ضمن اشاره به ضعف جدی این استان در خصوص نبود صنایع تبدیلی بخش کشاورزی، بیان کرد: نبود صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در کنار دو مسئله بسیار مهم کمبود سردخانه های استاندارد و همچنین مسئله حمل و نقل از دیگر مشکلات جدی این بخش به شمار می رود.

وی به مشکل دیگر این بخش اشاره کرد و افزود: متاسفانه در حال حاضر اختلاف زیادی بین قیمت باغ و زمین و بازار مصرف کننده وجود دارد و به دلیل ورود افراد واسطه و دلال به این بخش، قیمت ها لحظه ای افزایش پیدا کرده و غیرواقعی شده است.

وجود افراد واسطه و بی ثباتی قیمت ها
مدیرکل تعاون روستایی کردستان وجود واسطه را باعث بی ثباتی قیمت ها در بازار محصولات کشاورزی و زمین های حاصلخیز عنوان کرد و گفت: عدم ورود جدی تشکل ها و اصناف بخش کشاورزی یکی از دلایل اصلی ورود این واسطه ها و افراد دلال است و متاسفانه این وضعیت و شرایط طی چند سال اخیر روند رو به رشدی داشته است.

اسکندری ضمن تاکید بر تقویت تشکل ها و اصناف بخش کشاورزی در استان کردستان، یادآور شد: تقویت این تشکل ها با حضور و مشارکت فعال کشاورزان باعث می شود تا بخش زیادی از مشکلات اشاره شده رفع شود و در کنار آن سود زیادی نیز به خود کشاورزان برسد.

وی با بیان اینکه باید زمینه برای حضور فعال اصناف و تشکل های بخش کشاورزی فراهم شود، عنوان کرد: این حضور فعال نیازمند تسهیل شرایط است و ما در سازمان تعاون روستایی به صورت تمام و کمال در خدمت کشاورزان برای شکل گیری اصناف مختلف از جمله تعاونی های روستایی هستیم.

مدیرکل تعاون روستایی کردستان با بیان اینکه باید از ظرفیت های در اختیار بخش کشاورزی در استان کردستان به شکل بهتری بهره برداری شود، اظهار کرد: بهره برداری از این ظرفیت ها و تلاش در راستای توسعه بخش کشاورزی یکی از بهترین راهکارها برای توسعه پایدار در استان کردستان است و در این مسیر سازمان تعاون روستایی از تمامی توان و ظرفیت های در اختیار خود بهره برداری خواهد کرد و ما محدودیتی در این حوزه نداریم.

کد خبر: ۹۶٬۵۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha