۱۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
خروج از وضع شکنندگی اقتصاد؛ اولویت دولت سیزدهم
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد

خروج از وضع شکنندگی اقتصاد؛ اولویت دولت سیزدهم

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در پایان یک دهه ناکام اقتصادی، باید خروج از وضع شکنندگی اقتصاد، مهمترین اولویت دولت سیزدهم باشد.

به گزارش بازار، سید احسان خاندوزی درباره اولویت‌های اصلی اقتصادی دولت آینده افزود: دولت ماهانه حدود ۴۵ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کند کمتر از نصف این عدد به عنوان وصولی مالیاتی وارد خزانه می‌شود.

او ادامه داد: در کشورهای با اقتصاد پایدار، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه‌های دولت، فقط از طریق مالیات تأمین می‌شود.

خاندوزی با بیان اینکه رشد نقدینگی، کسری تراز تجاری و کاهش درآمدهای نفتی موجب افزایش تورم می‌شود، اضافه کرد: این وضعیت قابل تداوم نیست و شکننده و آسیب پذیر است.

وی افزود: تجربه ۱۰ سال گذشته و رفت و آمد آدم‌های مختلف و سیاست‌های متفاوت، نشان می‌دهد نیازمند تغییر ریل هستیم و اگر ساختارهای معیوب اصلاح شود می‌توانیم درباره اهداف بعدی اقتصاد، گفتگو کنیم.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاح ساختارهای نظام پولی و بانکی، ساختارهای بودجه‌ای معیوب، ساختارهای تجاری و ارزی کاملاً وابسته کننده و غیر مقاومتی ما و ساختارهای محیط کسب و کار و فعالان اقتصادی، مهمترین دستورهای کار دولت سیزدهم می‌تواند باشد.

خاندوزی افزود: دوراندیشی و نگاه سیستمی به اداره اقتصاد، اقتضاء می‌کند از اکنون که زاویه مجلس و دولت آینده کمتر خواهد بود و امیدواریم وارد فضای همکاری بیشتر و تنش و مخالفت‌های کمتری شویم، شروع کننده این همکاری باشیم.

وی ادامه داد: هفته گذشته در کمیسیون اقتصادی مجلس تصمیم گرفتیم که خلاصه‌ای از کلیات طرح بانک مرکزی را که جزو اصلاح ساختار است آماده کنیم و از آیت الله رئیسی وقت بخواهیم و وارد تعامل شویم تا از همین ابتدا نظر و پیشنهادات دولت آینده را داشته باشیم.

خاندوزی افزود: بسیاری از ضربه‌های این چند سال اخیر، به علت این بود که وزراء نمی‌توانستند در اتاق هماهنگی دولت، مسائل خود را حل کنند.

کد خبر: ۹۶٬۵۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha