۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۸
بحران خشکسالی در ۹۸.۸ درصد مساحت زنجان| کشت محصولات پرآب کاهش یافت
بازار گزارش می‌دهد؛

بحران خشکسالی در ۹۸.۸ درصد مساحت زنجان| کشت محصولات پرآب کاهش یافت

زنجان- ۹۸.۸ درصد مساحت استان زنجان درگیر خشکسالی خفیف، متوسط و بسیار زیاد است و تنها ۱.۲ درصد مساحت شهرستان طارم خشکسالی نرمال دارد و این استان وضعیت خوبی در حوزه منابع آبی ندارد.

زهرا مقدمی؛ بازار: همواره آب به عنوان یکی از نیازهای اساسی حیات بشریت است و زندگی بدون آب بی معنی است،متاسفانه طی چند سال اخیر و به تبع طی سالجاری شاهد خشکسالی شدید در سطح کشور بودیم که در این  میان می طلبد صرفه جویی در تمام بخش های کشاورزی،صنعتی و شرب به جد مورد توجه تمام آحاد جامعه قرار گیرد.

بدون آب چرخه صنعت نمی چرخد، کشاورزی انجام نمی شود و در کل زندگی بدون آب هیچ و پوچ است و همه مردم بر این امر اذعان داشته باشند که آب یک کالای اقتصادی بوده و بسیار گران بهاء است.

متاسفانه طی سالجاری شاهد کاهش بارندگی در سطح کشور و به تبع در استان زنجان بودیم که این مهم باعث کاهش ورودی آب به سدهای استان و کاهش منابع زیر زمینی شده است.

بحران خشکسالی در ۹۸.۸ درصد مساحت زنجان/ کشت محصولات کم آب کاهش یافت!

کاهش بارندگی ها باعث کاهش بیش از ۲۰ درصدی گندم در استان شده است و در این میان در بخش کشاورزی باید کشت محصولات کم آب‌بر بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بیماری کرونا باعث شده تا استفاده از آب افزایش پیدا کند، گفت: طی سه ماه سالجاری مصرف آب در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۱ درصد افزایش داشته چرا که به ازای هر یک درجه گرم شدن هوا مصرف آب هم بیش از سه درصد افزایش می یابد.

علیرضا جزءقاسمی با بیان اینکه وقتی مصرف آب بیشتر می شود باید مصرف و تقاضای آب مدیریت شود،ابراز داشت: روزانه بیش از ۴۰ میلیون لیتر آب مصرف می شود و در این میان از شهروندان درخواست می‌شود ضمن رعایت دستورالعمل‌ها و توصیه‌های بهداشتی تا حد امکان از هدر رفت آب جلوگیری کنند.

روزانه هر شهروند زنجانی بیش از دو لیتر آب مصرف می کند
وی افزود: روزانه هر شهروند زنجانی بیش از دو لیتر آب مصرف می کند و در این راستا برای عبور از خشکسالی شهروندان الگوی مصرف آب را مد نظر قرار دهند و امسال سال خشکسالی را تجربه می کنیم و یکی از خشک ترین سالها است که در ۵۰ سال اخیر اتفاق افتاده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب زنجان ادامه داد: تاکنون ۱۸۶ میلی متر بارش در استان زنجان ثبت شده  و  این میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۲ درصد کاهش و نسبت به دراز مدت هم ۳۹ درصد کاهش دارد.

جزءقاسمی گفت: عمده منابع آب شرب و بهداشت شهرها و روستاهای استان زنجان با ۷۵۰ هزار نفر جمعیت شهری و ۹۰۷ روستا با جمعیت ۳۴۰ هزار نفر از منابع زیر زمینی تامین می شود و ۷۵ درصد از آب شرب شهرها و روستاها از آبهای زیر زمینی تامین می شود.

۵۰ روستای زنجان مشکل آب دارند
وی افزود: طی سال گذشته ۱۷۴ روستای استان مشکل آب شرب و بهداشت داشتند و مشکلات برخی از این روستاها فصلی بود که با برنامه ریزی های انجام گرفته مشکل آب ۷۹ روستا حل شد و طی سالجاری مشکل آب شرب و بهداشت ۵۰ روستا هم حل می شود.

 الگوی مصرف تعریف شده در روستاها ۱۴۰ لیتر در هر شبانه روز و در شهرها ۱۸۰ لیتر در در شبانه روز است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب زنجان با بیان اینکه مشکلات آب شرب روستایی ناشی از عدم رعایت الگوی مصرف است و خشکسالی امسال هم مزید بر علت شده است،ابراز داشت: ایران یک سوم بارش جهانی را دارد و الگوی مصرف تعریف شده در روستاها ۱۴۰ لیتر در هر شبانه روز و در شهرها ۱۸۰ لیتر در در شبانه روز است.

مصرف  آب در روستاهای استان زنجان بیش از سه برابر سرانه است
جزءقاسمی بیان داشت: در روستاها مصرف آب ۲۵۰ لیتر تا ۴۰۰ لیتر در شبانه روز است و در روستاهای استان مصرف آب بیش از سه برابر سرانه است.

وی  با بیان اینکه طی سال گذشته آبرسانی سیار به روستاهای زنجان نداشتیم، ابراز داشت: به دلیل خشکسالی طی سال جاری به ۳۶ روستا آبرسانی سیار انجام می شود.

بحران خشکسالی در ۹۸.۸ درصد مساحت زنجان/ کشت محصولات کم آب کاهش یافت!

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب زنجان با بیان اینکه ۹۸.۸ درصد مساحت استان زنجان درگیر خشکسالی خفیف، متوسط و بسیار زیاد است، گفت: تنها ۱.۲ درصد مساحت شهرستان طارم خشکسالی نرمال دارد و استان زنجان وضعیت خوبی در حوزه منابع آبی ندارد و باید از منابعی که داریم به خوبی استفاده شود.

جزءقاسمی با بیان اینکه آب  کالای اقتصادی و گوهر گران بهایی است،گفت: باید مصرف بهینه درست آب مورد توجه مردم قرار گیرد تا دچار مشکل قطعی آب نشویم.

وی به مصارف آب شرب در استان زنجان اشاره کرد و ابراز داشت: در استان بیش از ۹۰ درصد مصرف آب در بخش کشاورزی بوده و ۶ درصد در بخش شرب و صنعت و مابقی در سایر مصارف است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب زنجان ادامه داد: متاسفانه مصرف آب در بخش کشاورزی بیشتر است و کشاورزان از آب شرب برای آبیاری و دام استفاده می کنند که این اصلا خوب نیست و در این وضعیت بحرانی و خشکسالی آب همه باید شرایط را درک کرده و همکاری لازم را داشته و صرفه جویی لازم را مد نظر قرار دهند و طی  تیرماه سالجاری شاهد افزایش دما در استان خواهیم بود و به تبع مصرف حامل های انرژی هم افزایش می یابد که در این میان شهروندان همکاری لازم را بکنند. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار از وجود ۹ هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان زنجان خبر داد و ادامه داد: از سال ۹۷ تا پایان سال گذشته یک هزار و ۴۳ چاه غیر مجاز در استان پلمب شده و طی سه ماه سال جاری هم ۵۱ چاه غیر مجاز مسدود شده است. 

اسماعیل افشاری با بیان اینکه با پلمب این تعداد چاه غیر مجاز  طی سال گذشته بیش از دو هزار و ۵۸۹ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شده است،گفت: باید مسدود شدن چاه‌های غیر مجاز در استان مدیریت و برنامه ریزی شود. 

میزان مصرف آب در بخش صنعتی زنجان از متوسط کشوری بالاتر است؛ پس مدیریت لازم را برای مصرف آب مد نظر قرار دهند و آب شرب را برای مصارف غیر ضروری استفاده نکنند

وی با بیان اینکه مصرف آب استان زنجان در بخش کشاورزی بیش از ۹۰ درصد است، افزود: میزان مصرف آب در بخش صنعتی زنجان از متوسط کشوری بالاتر است و مصرف آب مدیریت لازم را مد نظر قرار دهند و آب شرب را برای مصارف غیر ضروری استفاده نکنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با بیان اینکه وضعیت منابع آبی استان زنجان حال خوشی ندارد، گفت: بارش‌ها در استان نسبت به سال گذشته بیش از ۴۴ درصد کاهش دارد.

 افشاری با بیان اینکه به دلیل وارد شدن آب چاه‌های استان به مدار شرب و تامین آب مورد نیاز شهر زنجان، منابع آب زیرزمینی در این منطقه تحت الشعاع آن قرار گرفته و موجب افت متوسط ۷۱ سانتی متری آب شده است،ادامه داد: بخش عمده آب شرب از سدهای تهم و کینه ورس تامین می شود و بیش از ۵۲ درصد آب شرب شهر زنجان هم از سد تهم تامین می شود.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰۵ میلیون متر مکعب در سال مصرف آب استان زنجان است،ابراز داشت: مصرف آب هم در استان بیش از ۲۱ درصد افزایش یافته و این مهم باعث کاهش شدید منابع آبی می شود و شهروندان بر این امر اذعان داشته باشند که خشکسالی در استان شدید است. 

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه  شهرستان خدابنده به لحاظ منابع آبی وضعیت خوبی ندارد، گفت: آب مورد نیاز بخشی از شهرستان خدابنده از سد گلابر در دستور کار است و سهم شهرستان خدابنده باید از این سد داده شود.

سید البرز حسینی گفت: یک هزار و ۷۰۰ لیتر در ثانیه آب از چشمه‌های سهرورد جاری می‌شود که این می‌تواند آب شرب بخشی از شهرستان را به صورت پایدار تامین کند.

وی منابع آب را یکی از مباحث مهم و چالشی اعلام کرد و بیان داشت: مشکل بحران آب جدی است و زنگ خطر مشکل آب به صدا درآمده و امروزه بحران آب شبیه مسائل امنیتی شده است. 

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای عملیاتی شدن این موضوعات باید پروژه تعریف شود،گفت: امسال وضعیت و شرایط آبی استان به دلیل کمبود بارندگی شرایط خاصی است. 

حسینی افزود: کمیسیون عمران به منظور حل مشکل آب در سطح کشور بخشی از اعتبارات را به این حوزه اختصاص داده و از دستگاه‌های متولی حوزه آب استان درخواست می شود برای حل مشکلات آب شرب اقدامات عملیاتی را مد نظر قرار دهند.

وی ابراز داشت: تامین آب شرب شهرستان خدابنده از سفره‌های زیرزمینی است و در حالی که این شهرستان چهار منبع آبی خوبی دارد که متاسفانه از آنها استفاده نمی شود و  بعد از تلاش‌های بی‌وقفه تخصیص آب سد تالوار را از وزارت نیرو اخذ کردیم و این مهم تنها بر روی کاغذ انجام شده و برای عملیاتی شدن آن باید پروژه تعریف شود. 

انسداد چاه های غیر مجاز افراد گردن کلفت در اولویت باشد و شرکت آب منطقه ای زورش به افراد ضعیف نرسد

استاندار زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بارندگی ها در استان  زنجان کاهش دارد، گفت: در این میان باید مدیریت مصرف آب در استان مورد توجه همگان قرار گیرد.

فتح الله حقیقی بر لزوم تقویت انسداد چاههای غیر مجاز در استان تاکید کرد و ابراز داشت: باید جلوی فعالیت چاههای غیر مجاز در استان گرفته شود و در انسداد چاههای غیر مجاز افراد گردن کلفت در اولویت باشند و شرکت آب منطقه ای زورش به افراد ضعیف نرسد و کمیته مقابله با بحران آب و خشکسالی در استان تشکیل شود.

وی با بیان اینکه وضعیت بارندگی استان چندان خوشایند نیست،گفت:  ۵۰ درصد استان های کشور با کاهش شدید بارندگی مواجه هستند و مدیران دستگاههای متولی باید به صورت میدانی  و با طرح های پیشگیرانه برای مقابله با بحران آب وارد عرصه شوند و حضور میدانی مدیران در عرصه های مختلف نتایج عینی دارد.

استاندار زنجان با بیان اینکه نصب کنتور های هوشمند در استان مورد توجه قرار گیرد و سازمان جهاد کشاورزی استان نیز باید کشت های گلخانه ای محصولات و توسعه آبیاری نوین را بیشتر مورد توجه قرار دهد،افزود: همچنین سازمان جهاد کشاورزی استان از کشت محصولات پر آب در شرایط کنونی جلوگیری کند و جلوی اجاره زمین های زراعی را بگیرد. 

وضعیت منابع آبی استان زنجان حال خوشی ندارد
حقیقی با بیان اینکه ورودی آب به سدهای استان نیز ۲۲ میلیون مترمکعب کاهش یافته است، افزود: سد تهم شهر زنجان وضعیت مطلوبی ندارد چرا که آب ورودی به این سد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۷ درصد کاهش دارد.

وی با بیان اینکه آمارها نشان می دهد وضعیت خوبی در حوزه آب شرب مصرفی و دیگر بخش ها حاکم نیست،بیان داشت: برای مدیریت بهینه مصرف آب اطلاع رسانی لازم از سوی دستگاه‌های متولی در استان انجام شود.

زنجان جزو پنج استان برتر در بحث تغییر الگوی کشت است و از چند سال گذشته هم کشت محصول پسته جایگزین هندوانه شده است

رئیس جهاد کشاورزی زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در مزارع کشاورزی زنجان هزار کیلومتر کانال و لوله کشی اجرا شده است، گفت: این میزان ۱۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی را شامل می‌شود و اجرای طرح آبیاری تحت فشار و لوله کشی در اراضی کشاورزی استان، باعث صرفه جویی سالانه بیش از ۲۶۰ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی استان می‌شود و در این شرایط کم آبی جلوی کشت محصولات کشاورزی آب بر گرفته شده است.

جواد تاراسی با بیان اینکه امسال در زنجان با خشکسالی روبه رو هستیم، گفت: در استان کشت برنج ممنوع بوده و کشاورزان حق ندارند برنج کشت کنند.

وی با بیان اینکه ۴۰ محصول زراعی و ۲۱ محصول باغی در زنجان تولید می‌شود،ادامه داد: در راستای کاهش مصرف آب اقداماتی در خصوص اجرای الگوی کشت برای بهره وری آب انجام می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان با بیان اینکه امسال کشت برنج در استان انجام نمی شود و همچنین کاهش سطح زیر کشت محصولات علوفه‌ای پر توقع و جایگزین درختکاری پسته به جای صیفی جات از دیگر اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص اجرای الگوی کشت بهره‌وری آب است،افزود: اجرای طرح‌های کشاورزی حفاظتی، توسعه روش‌های آبیاری مدرن، توسعه کشت‌های نشایی، توسعه کشت گلخانه، توسعه کشت گیاهان دارویی، توسعه باغات در اراضی شیبدار هم  از دیگر اقدامات جهاد کشاورزی در خصوص اجرای الگوی کشت با بهره‌وری آب است.

تاراسی با بیان اینکه زنجان جزو پنج استان برتر در بحث تغییر الگوی کشت است،بیان داشت:  از چند سال گذشته هم کشت محصول پسته جایگزین هندوانه شده است و کشاورزان استقبال بسیار خوبی از کشت محصولات کم آب‌بر دارند و  هدف از اجرای طرح اصلاح الگوی کشت تولید محصولات کشاورزی بر اساس نیاز بازار و متناسب با شرایط اقلیمی و آب‌ و خاک است.

وی  با بیان اینکه کشت گوجه فرنگی در استان زنجان کاهش یافته است،گفت: امسال در بیش از ۵۰۰ هکتار از مزارع استان گوجه فرنگی به کشت می رسد و پیش بینی می شود امسال ۲۹ هزار تن گوجه فرنگی از مزارع استان زنجان برداشت شود.

بحران خشکسالی در ۹۸.۸ درصد مساحت زنجان/ کشت محصولات کم آب کاهش یافت!

رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان گفت: با توجه به کاهش بارندگی ها کشت نشایی گوجه فرنگی در استان انجام می شود چرا که مصرف آب به ۴۰ درصد کاهش می یابد و طی سال ۹۸ بیش از ۴۵۰ هزار تن گوجه فرنگی در زنجان تولید شد و سال گذشته با رعایت الگوی کشت تولید گوجه فرنگی به ۳۷۰ هزار تن رسید و  سال به سال به علت کاهش بارندگی ها کشت گوجه فرنگی در استان کاهش می یابد.

طی چند سال گذشته شاهد کاهش بارندگی در استان بودیم ولی امسال بارندگی کاهش شدیدی داشت و رژیم بارش ها هم از برف به باران بود که این اصلا خوب نیست که در این میان می طلبد همه مردم مدیریت مصرف آب را به عنوان یک اولویت اصلی در زندگی خود قرار دهند.

کد خبر: ۹۶٬۵۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha