۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
کشتار دامهای آبستن در اصفهان/ کمبود علوفه داریم
معاون امور بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی اصفهان:

کشتار دامهای آبستن در اصفهان/ کمبود علوفه داریم

اصفهان- معاون امور بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی اصفهان گفت: تمام تلاش ما برای تامین نهاده‌های دامی است اما مشکل در تامین این نهاده ها و علوفه موجب شده که دامداران حتی مجبور به کشتار دام آبستن شوند.

حسین ایراندوست با اعلام وضعیت آمار دام های سبک و سنگین در استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در استان اصفهان بالغ بر سه میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک اعم از گوسفند و بز وجود دارد و ۵۶۹ هزار راس دام سنگین، گاو و گوساله به ثبت رسیده اند. یک هزار و ۱۷۳ باب دامداری صنعتی شیری و گوشتی و ۲۲ هزار و ۶۸۷ باب دامداری نیمه صنعتی در این استان دایر است و در سال گذشته ۷۱ هزار تن گوشت قرمز و ۱۴۸ هزار و ۵۰۰ تن شیر خام در این استان تولید شده است.

وی علت کمبود علوفه در کشور را ناشی از خشکسالی دانسته و تصریح کرد: از آنجا که استان اصفهان قطب تولید شیر خام در کشور است، کمبود علوفه فشار مضاعفی را بر فعالان این حوزه وارد کرده است و نیاز است به طور ویژه این مساله بررسی شود.

هیچ استانی نمی تواند مانع از جابه جایی بین استانی علوفه شود
معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به اینکه گزارش رسمی از اینکه چرا علوفه از سایر استانها به اصفهان می رسد در دست نیست، تاکید کرد: هیچ ممنوعیتی از جابه جایی علوفه از استانهای همدان، کرمانشاه و شیراز به اصفهان وجود ندارد و طبق قانون و مقررات هیچ استانی نمی تواند مانع از جابه جایی بین استانی علوفه شود.

وی ادامه می دهد: از آنجا که استان اصفهان در مرکز کشور قرار دارد هیچ گونه قاچاق علوفه هم از این استان انجام نمی شود و گزارش رسمی هم از قاچاق علوفه از استانهای مرزی کشور در دست نیست.

ایراندوست تصریح کرد: کمبود نهاده های دامی در کندی روند انتقال از جنوب کشور به استان اصفهان است چراکه با بارگیری چغندرقند، گندم و محصولات مورد نیاز صنایع همراه شده است و بارگیری نهاده های دامی سخت شده است.

اقدامات تسریع بخش در روند توزیع نهاده های دامی در استان اصفهان
وی با اشاره به اقدامات تسریع بخش در روند توزیع نهاده های دامی در استان اصفهان، ادامه داد: در روز گذشته بارگیری نهاده های دامی آغاز شده است؛ اما از آنجا که حجم بسیاری از نهاده های دامی در جنوب کشور رسوب کرده این فرایند زمان بر است. امیدواریم با بهره گیری از خطوط ریلی و همکاری اداره راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اصفهان در اولویت بخشی کامیونهای حمل بار نهاده های دامی روند توزیع نهاده های دامی تسریع شود.

معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به کشتار دام های آبستن در اصفهان علت آن را در همین کمبود علوفه و نهاده های دامی دانست و تاکید کرد: این مسئله دلیلی می شود که دامدار چاره ای جز این نداشته باشد که علی رغم میلش دام آبستن را به کشتارگاه بفرستد که مطلوب ما نیست و تلاش ما بر تامین نهاده های خام و خوراک دام است.

کد خبر: ۹۶٬۵۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha