۱۰ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
۹۰ درصد حق بیمه ها غیر واقعی است! | تک نرخی شدن تنها راه درمان حق بیمه
« بازار » گزارش می دهد

۹۰ درصد حق بیمه ها غیر واقعی است! | تک نرخی شدن تنها راه درمان حق بیمه

کارشناسان می گویند؛ تا زمانی که اصلاح ساختاری در صنعت بیمه ایجاد نشود و بیمه ها به سمت تک نرخی شدن نروند حقوق خیلی از بیمه گذاران تضییع می شود و این صنعت در کشور رو به وخامت خواهد رفت.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: با وجودی که بیمه گذاران برای آسایش و امنیت زندگی حال و آینده خود طی ۳۰ سال حق بیمه خود را بدون کم و کاست پرداخت می کنند اما خیلی از شرکت های بیمه ای بخصوص بیمه تامین اجتماعی چه در حین کار و چه پس از بازنشستگی نیاز قانونی هزینه درمان و... بیمه گذاران را به خوبی تامین نکرده و به تعهدادشان عمل نمی کنند.
به طور مثال فردی که در یک شرکت و یا ارگان خاصی مشغول خدمت است قبل از اینکه حقوق ماهانه خود را دریافت کند، سهم بیمه آن بصورت خودکار کم می شود و به حساب شرکت بیمه واریز خواهد شد اما متاسفانه شرکت بیمه در زمانی که بیمه گذار نیاز به تامین هزینه های خود در بخش درمان و... دارد با مشکل روبه رو شده چرا که خیلی از بیمه ها بخصوص بیمه تامین اجتماعی به تعهدات خود در این زمینه عمل نمی کنند.

۴۰ شرکت بیمه ای که بعضا حداقل خدمات را به بیمه گذاران ارایه می کنند
این درحالی است که حدود ۴۰ شرکت بیمه ای خصوصی و دولتی در کشور مشغول خدمات رسانی بوده اما این شرکت ها معمولا یاریگر تولید و یا تامین کننده هزینه های پوشش بیمه ای بیمه گذاران نیستند طوری که آنها با منابع هنگفتی که دارند اکثرا با پول بیمه گذاران به بنگاهداری روی آورده و بعضا خدمات لازم را به بیمه گذاران نمی دهند.

یبمه ها به عنوان چتر حمایتی باید بیمه گذاران را در ارایه همه خدمات تحت پوشش قرار دهند اما این شرکت ها اکنون محلی برای درآمدزایی شده اند و حتی در اقتصاد کشور هم آن طوری که باید باشد سهیم نیستند

البته یبمه ها به عنوان چتر حمایتی باید بیمه گذاران را در ارایه همه خدمات تحت پوشش قرار دهند اما این شرکت هااکنون محلی برای درآمدزایی شده اند و حتی در اقتصاد کشور هم آن طوری که باید باشد سهیم نیستند در حالی که بیمه ها باید نقش اساسی را در بازارهای مالی، توسعه و رشد اقتصادی در کنار خدمات رسانی رضایت بخش به مردم  داشته باشند. به همین خاطر است که ضریب نفوذ بیمه به عنوان یکی از مهمترین شاخص های ارزیابی عملکرد این صنعت در کشور به نسبت کشورهای دنیا کم است. طوری که ضریب‌نفوذ بیمه در جهان بیش از ۷ درصد است اما در ایران این رقم حدود یک سوم یعنی ۲.۵ درصد است. از طرفی نیز فقط یک سوم شرکت های بیمه ای در بازار سرمایه حضور دارند و سهم بیمه در پرتفوی بورس کمتر از ۵ درصد است.
بیمه ها بخصوص بیمه های تامین اجتماعی در بحث خدمات رسانی مطلوب و رضایت بخش به بیمه گذاران از ارایه برخی خدمات بیمه ای پرهزینه چون درمان، دندانپزشکی، هزینه عینک و... طفره رفته و هزینه سنگین درمان را بهانه ای برای عدم پوشش آن عنوان می کنند آن گونه که اکنون خیلی از اقلام دارویی نیز در سبد پوشش بیمه ای قرار ندارد.

ساختار نظام بیمه کشور بیمار است
«قاسم نظری» کارشناس بیمه در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره آشفتگی صنعت بیمه در ایران گفت: ساختار نظام بیمه کشور بیمار است و این بخش مهم نیازمند درمان و اصلاح است چرا که صنعت بیمه کشور تاکنون نتوانسته است به اقتصاد کشور کمک کند و نه اینکه رضایت بیمه گذاران را جلب کند.

سازمان تامین اجتماعی حتی پرسنل خود را در تامین هزینه های درمان به خوبی همراهی نمی کند. این در حالی است که حدود یک سوم حقوق کسانی که بیمه این سازمان هستند به بیمه تعلق می گیرد اما در شرایط بیماری شخص بیمه شده و یا اعضای خانواده وی خدمات بیمه ای نزدیک به بازار آزاد را دریافت می کنند

وی به بحث بیمه درمان در کشور اشاره کرد و افزود: از آنجایی که هزینه های درمان بالاست، بنابراین سازمان تامین اجتماعی حتی پرسنل خود را در این بخش همراهی نمی کند. این در حالی است که حدود یک سوم حقوق کسانی که بیمه این سازمان هستند به بیمه تعلق می گیرد اما در شرایط بیماری شخص بیمه شده و یا اعضای خانواده وی خدمات بیمه ای نزدیک به بازار آزاد را دریافت می کنند.
این کارشناس بیمه تصریح کرد: صنعت بیمه در کشور به قدری ضعیف و نگران کننده است که حتی فردی که کل هزینه صفر تا صد بیمه را بدون حمایت دولت و یا ارگان و دستگاه خاصی پرداخت می کند در زمان نیاز به حمایت بیمه و یا حقوق بازنشستگی و... به دلیلی حقوق آن به نسبت برخی ها که حق بیمه غیر واقعی پرداخت می کنند یکسان و یا حتی کمتر است. چرا که برخی ها با نفوذ و یا ترفندهایی ۲ سال پایان سال خدمت خود را طوری بالا می برند که در زمان بازنشستگی حقوق قابل توجهی دریافت کنند اما اکثر بیمه گذاران تامین اجتماعی و یا برخی شرکت های بیمه ای معمولا حقوقی ۴ میلیونی می گیرند در حالی که برخی ها دیگر بیش از ۱۰ میلیون تومان در ماه حقوق بارنشستگی دریافت می کنند.

۹۰ درصد حق بیمه ها غیر واقعی است! | تک نرخی شدن تنها راه درمان حق بیمه

زد و بند در بیمه بیکاری با کارفرمایان و خلاء های نظارتی در صنعت بیمه
نظری به بحث بیمه بیکاری و خلاء های قانونی آن اشاره کرد و گفت: در بخش بیمه بیکاری معمولا زد و بندهای با کارفرمایان وجود دارد. به طور مثال برخی ها واقعا بیکار واقعی نیستند و سازمان هم نظارت دقیقی روی این موضوع ندارد اما بیمه بیکاری دریافت می کند.

تنها درمان درد بیمه در کشور تک نرخی شدن حق بیمه است چرا که اکنون ۱۰ تا ۱۵ مدل حق بیمه در کشور وجود دارد و سهم هر کدام از این بیمه ها متفاوت است اما به جرات می توان گفت که ۹۰ درصد حق بیمه های غیر واقعی و غیر کارشناسی است

وی خاطرنشان کرد: تنها درمان درد بیمه در کشور تک نرخی شدن حق بیمه است چرا که اکنون ۱۰ تا ۱۵ مدل حق بیمه در کشور وجود دارد و سهم هر کدام از این بیمه ها متفاوت است اما به جرات می توان گفت که ۹۰ درصد حق بیمه های غیر واقعی و غیر کارشناسی است.
این کارشناس بیمه اظهار داشت: به نظر می رسد در دریافت حق بیمه ها باید یک تجدید نظر صورت گیرد چرا که در برخی کارگاهها یا کارخانه ها چون کارگاههای ریخته گری، فرش بافی، رانندگان حمل و نقل، کارگران ساختمانی و...خود بیمه گذار ۱۰ یا ۱۳ درصد حق بیمه پرداخت می کند و حدود ۲۰ درصد مابقی آن را دولت باید بپردازد اما دولت در پرداخت سهم بیمه به شرکت های بیمه ای متاسفانه کم کاری می کند و یا این پول را به حساب تامین اجتماعی نمی پردازد. در چنین شرایطی است که برخی بیمارستانها و یا داروخانه ها نمی توانند به درستی خدمات لازم را به بیمه گذاران ارایه کنند.

ضرورت تک نرخی شدن حق بیمه ها
وی افزود: چنانچه حق بیمه تک نرخی شود و دولت به جایی اینکه خودش حق بیمه را بپردازد همان پول را به کارفرما بدهد تا حق بیمه تک نرخی شود هم آن صنعت رونق خواهد گرفت و هم اینکه بیمه ها به تعهدات خود به خوبی عمل می کنند چرا که حق بیمه کامل پرداخت می شود.
«کامران ندری» کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با « خبرگزاری بازار» درباره وضعیت صنعت بیمه کشور، گفت: بیمه ها معمولا در دو حوزه به شهروندان کمک می کنند، یکی اطمینان خاطری که بیمه گذار از سرمایه گذاری که بر روی بیمه باز کرده است می کند تا در زمان وقوع احتمالی حادثه، بیماری یا دریافت حقوق بازنشسیگی درآمدی بی منت داشته باشد و دیگری منابعی است شرکت های بیمه ای باید آن منابع به بخش تولید هدایت کنند تا اقتصاد کشور رونق گیرد و رفاه نسبی ایجاد شود.
وی با بیان اینکه نظام بیمه ای کشور اکنون در مسیری قرار ندارد که به تعهدات خود به خوبی عمل کند افزود: بیمه ها شرکت های قوی هستند و معمولا هر بانکی یک شرکت بیمه را نیز دارد در چنین شرایطی است که بیمه ها به خوبی می توانند سهم خوبی در پیشرفت اقتصاد و تولید کشور داشته باشند اما متاسفانه خیلی از شرکت ای بیمه ای در این مسیر حرکت نمی کنند.

قشر بازنشسته کشور به دلیل بی توجهی سازمان تامین اجتماعی در پرداخت سهم بیمه ای بیمه گذاران، ضعیف ترین افراد جامعه محسوب می شوند و حقوقی که از تامین اجتماعی دریافت می کنند کفاف گذران زندگی آنها را نمی کند

ندری ادامه داد: از طرفی نیز شرکت های بیمه به عنوان پشتوانه قوی در زمان بازنشستگی محسوب شده اما همانطور که مشاهده می شود قشر بازنشسته کشور به دلیل بی توجهی سازمان تامین اجتماعی در پرداخت سهم بیمه ای بیمه گذاران ضعیف ترین افراد جامعه محسوب می شوند و حقوقی که از تامین اجتماعی دریافت می کنند کفاف گذران زندگی آنها را نمی کند.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی اکنون محلی برای تامین نیازهای ضروری دولت شده است و از طرفی دولت سهم بیمه ای بیمه گذاران این سازمان را به درستی پرداخت نمی کند.
بنا به این گزارش، بیمه ها اگر چه به عنوان پشتوانه قوی برای بیمه گذاران محسوب شده تا آنها با پرداخت حق بیمه ۳۰ ساله خود از بذری که طی این سالها کاشته اند در زمان بازنشستگی و یا در حین کار محصولی دشت نشانده خود را درو کنند، اما متاسفانه خیلی از افراد تحت پوشش بیمه بخصوص بیمه تامین اجتماعی حداقل استفاده را از خدمات بیمه دریافت می کنند. از طرفی بیمه ها حتی در پیشبرد اقتصاد کشور نیز سهم آنچنانی ندارند. به گفته کارشناسان؛ اصلاح ساختاری بیمه باید پس از اصلاح ساختار نظام بانکی انجام شود تا با تجدید نظر در قوانین و حمایت از بیمه گذاران همچنین سهم بیمه در تولید ناخالص داخلی به درستی دیده شود.

کد خبر: ۹۶٬۴۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha