۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۵
صنعت دام‌پروری زیر تیغ مشکلات ذبح می‌شود؛ گاوهای شیری در صف کشتارگاه
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

صنعت دام‌پروری زیر تیغ مشکلات ذبح می‌شود؛ گاوهای شیری در صف کشتارگاه

مشهد- اگرچه قیمت گوشت و لبنیات به‌اندازه‌ای افزایش داشته که بسیاری از مردم قادر به خرید آن نیستند اما واقعیت این است که تولیدکننده‌ها هم از این قیمت‌ها دل‌خوشی ندارند!

بازار؛ گروه استان‌ها: امسال خشک‌سالی‌ها تأثیرات نامطلوبی را بر روی تولیدات دامی داشت زیرا کمبود علوفه دامداران را مجبور کرد تا از همان ابتدای بهار و به دلیلی فقر مراتع به تعلیف دستی دام‌ها روی بیاورند و ازآنجاکه قیمت علوفه افزایش بسیاری داشته است لذا هزینه‌های جاری باقیمت تمام‌شده هم‌خوانی نداشته و موجب اعتراض بسیاری از دامداران شده است.

کلیپ‌های متعددی که روزانه از اعتراض و تجمع دامداران در اقصی نقاط کشور و در مقابل ادارات جهاد کشاورزی مشاهده می‌کنید ریشه در همین مشکلات تأمین نهاده دامی و افزایش هزینه‌های تولید دارد.

تولید گران تمام می‌شود
حسین خورشیدی یکی از دامداران چنارانی بابیان اینکه تولید شیر برای دامدار به‌هیچ‌وجه ممکن صرفه اقتصادی ندارد به ما می‌گوید: دولت در حالی سال گذشته قیمت شیر را ۴۵۰۰ تومان اعلام کرد که در طی ماه‌های گذشته افزون بر ۱۲۰ درصد قیمت علوفه افزایش داشته است.

وی بابیان اینکه هزینه‌های تولید مانند تأمین علوفه؛ واکسیناسیون و هزینه‌های کارگری و به‌ویژه حمل‌ونقل بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است به ما می‌گوید: این  وضعیت در حالی است که اخیراً در معاونت بازرگانی جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار مصوبه‌ای در حضور تمام تشکل‌ها تصویب کردند و قیمت پایه شیر ۶۴۰۰ تومان بر مبنای چربی ۲/۳ مصوب شد ولی با نطق سخنگوی انجمن صنایع لبنی، در شبکه خبر این مصوبه نقض شد و قیمت شیر ثابت باقی ماند.

صنعت دام‌پروری زیر تیغ مشکلات ذبح می‌شود؛ گاوهای شیری در صف کشتارگاه

این دامدار با تأکید بر اینکه قیمت شیر باید اصلاح شود اظهار می‌کند: قیمت نهاده و علوفه ازجمله کاه و ذرت علوفه‌ای  گران شده است. دامدار با هزینه بالا شیر را تولید می‌کند.

خورشیدی عنوان می‌کند: قیمت تمام‌شده شیر برای دامدار کیلویی هفت هزار تومان درمی‌آید، درحالی‌که دولت باقیمت ۴۵۰۰ تومان مصوب دولتی سال گذشته شیر را از ما خریداری می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: این در حالی است که از سال گذشته تا امروز قیمت جو ۲۴۰ درصد و یونجه و کاه ۱۲۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

این تولید کننده بابیان اینکه هزینه‌ها حداقل ۴ برابر شده است اما قیمت شیر فقط ۲۵ درصد افزایش داشته است می‌افزاید: لذا اعتراض بسیاری از دامداران بسیار به‌حق است.

وی اذعان می‌کند: سبوس گندم از پارسال تا امسال ۱۰۰ درصد گران شده است لذا چگونه می‌توان توقع داشت دامدار تنها به افزایش ۲۵ درصدی بر روی قیمت شیر راضی بماند و دام خود را راهی کشتارگاه نکند؟

وی به ما می‌گوید:  در حال حاضر تولیدکنندگان با این مشکل مواجه هستند که بهای تمام‌شده تولید شیر نسبت به سال گذشته هرروز افزایش پیدا می‌کند.

کمبود شیر و گوشت در آینده
ابراهیم کاخکی یکی دیگر از دامداران خراسانی بابیان اینکه قیمت شیر و گوشت را نمی‌توان دستوری تعیین کرد در این رابطه به ما می‌گوید:متأسفانه در حال حاضر دامداران باید شیر را به قیمتی بفروشند که برای آن‌ها بیش از این تمام می‌شود.

وی اظهار می‌کند: از سال گذشته تاکنون بسیاری از همکاران من دام‌هایشان را ذبح کردند زیرا توان سیر کردن شکم آن‌ها را نداشتند.

وی اذعان می‌کند: با توجه به گرانی نهاده که توسط دامدار خریداری می‌شود قیمت نهایی تولید نیز افزایش پیدا می‌کند ولی متأسفانه با عدم تصویب نرخ فروش جدید ادامه فعالیت به نفع دامدار نیست و به همین دلیل در چند روز گذشته شاهد کشتار گاوهای مولد از سوی دامدارها بودیم.

این تولیدکننده در این رابطه هشدار می‌دهد: اگر تا پایان سال در بازار با کمبود گوشت و شیر روبرو شدیم نباید تعجب کرد زیرا بخشی از دام‌ها در حال ارسال به کشتارگاه هستند.

کاخکی به ما می‌گوید: شاید کمبود گوشت سفید و مرغ را بتوان یک‌ماهه حل کرد اما وقتی دام سنگین حذف شود برای تأمین و جایگزینی گوشت قرمز باید سه سال زمان لحاظ کرد.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه دولت توان در اختیار گذاشتن نهاده دامی به قیمت یارانه‌ای را به دامدار ندارد بیان کرد: بااین‌وجود دولتی‌ها حاضر به افزایش قیمت هم نیستند و دامداران را تحت‌فشار قرار می‌دهند تا محصول خود را به قیمت ناعادلانه به بازار عرضه کنند.

صنعت دام‌پروری زیر تیغ مشکلات ذبح می‌شود؛ گاوهای شیری در صف کشتارگاه

کاخکی ابراز می‌کند: در حال حاضر قیمت هر کیلو شیر برای دامدار بیش از ۷ هزار تومان آب می‌خورد اما مشاهده می‌کنید که دولت حتی حاضر نیست آن را به قیمت ۶ هزار تومان خریداری کند.

کشتار دام مولد افزایش پیداکرده است
در همین راستا، رئیس اتحادیه گاو داران خراسان رضوی با تائید این‌که کشتار دام مولد در استان به‌شدت افزایش پیداکرده است این موضوع را یک هشدار جدی برای تهدید امنیت غذایی دانست.

فرشید صراف بابیان اینکه متأسفانه کشتار دام مولد  در فروردین امسال نسبت به فروردین پارسال حدود ۱۴۶ درصد افزایش داشته است به بازار گفت: هنگامی‌که افزایش قیمت در هزینه‌های جانبی رخ دهد دیگر تولید در این زمینه به‌صرفه نیست و لذا بسیاری از دامداران توان پرداخت هزینه و ضرر را نداشته و لذا ترجیح می‌دهند دام را از چرخه تولید حذف کنند.

وی با تأکید بر این امر که این حجم از کشتار دام مولد برخی از مناطق استان را با مشکل امنیت غذایی و اجتماعی مواجه خواهد کرد اذعان کرد: کشتار دام ازاین‌جهت که دامدار، هزینه دام دیگری را تولید می‌کند امری مدیریتی محسوب می‌شود ولی با این کار در آینده تولید به خطر می‌افتد.

صراف با اشاره به این موضوع که افزایش هزینه‌ها تولید را به خطر انداخته است ادامه داد: با این حجم از افزایش قیمت‌ها و تورم، دامدار دچار کمبود نقدینگی شده‌اند لذا برای جبران این کمبود ناچار به کشتار دام مولد می‌شود تا با درآمد آن برای سایر دام‌های خود هزینه کند.

قیمت آب از شیر گران‌تر است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با قبول این موضوع که متأسفانه قیمت محصول دامداران متناسب با هزینه‌های تمام‌شده و مخارج آن‌ها نیست به بازار گفت: دامداران در حال حاضر برای تأمین نهاده مصرفی در مضیقه هستند.

محمدرضا اورانی افزود: گرانی نهاده‌های دامی، کافی نبودن میزان تولید داخلی آن برای تأمین نیاز، کمبود نهاده‌های دامی وارداتی و دیگر عوامل مشابه ظرف سال‌های اخیر در حالی گریبان دامداری و دام‌پروری را گرفته که تداوم و تشدید پدیده خشک‌سالی و کاهش حجم علوفه مراتع در سال جاری نیز مزید بر علت شده است.  

وی در پاسخ به این سؤال که چه اقداماتی برای حل مشکل دامداران و تأمین علوفه و نهاده‌های دامی شده است اظهار کرد: تلاش بسیاری برای تأمین نهاده‌های دامی شده است اما متأسفانه نهاده‌های تأمین‌شده اما نتوانسته نیاز دامداران را تأمین کند و تنها بخشی از آن در دسترس آن‌ها قرار داده‌شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان هم‌چنین در پاسخ به این سؤال که ماهانه به چه میزان نهاده نیاز داریم و در حال حاضر چه مقدار از این نیاز تأمین می‌شود نیز گفت: ماهانه حدود ۶۱ هزار تن جو برای خوراک دام‌های خراسان رضوی نیاز است که با پی‌جویی استاندار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این استان، شاهد اختصاص ۱۶ هزار و ۷۰۰ تن جو در مرحله نخست برای توزیع در بین دام‌های سبک استان بودیم.

وی ادامه داد: در مرحله دوم بیش از ۹ میلیون تن و در مرحله‌ای دیگر هفت هزار و ۵۰۰ تن ذرت به‌عنوان سهمیه خشک‌سالی به استان خراسان رضوی تعلق گرفت و توزیع شد و اکنون نیز ۴۶ هزار تن جوی دیگر برای تأمین نیاز دام سبک خراسان رضوی در سامانه بازار گاه در حال توزیع است.

اورانی افزود: هزینه تولید بالا رفته است ولی متأسفانه قیمت تولید در مقایسه با سایر اقلام بالا نرفته است و امروز شاهد هستیم که قیمت یک بطری آب‌معدنی از شیر تولیدی دامدار بیشتر شده است.

کد خبر: ۹۶٬۴۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha