۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲
عیدانه کارگروه تنظیم بازار؛ افزایش نرخ پرتقال در مهد مرکبات
بازار بررسی می کند

عیدانه کارگروه تنظیم بازار؛ افزایش نرخ پرتقال در مهد مرکبات

ساری - کارگروه تنظیم بازار مازندران مصوبه پایان مهرماه خود را تغییر داد و قیمت پرتقال شب عید را گران‌تر از نرخ تعیین‌شده روانه بازار کرد.

گروه استان‌ها - مرکبات شب عید مازندران نیز اسیر تصمیمات کرونایی کارگروه تنظیم بازار شد و درحالی‌که قرار بود پرتقال شب عید در مهد مرکبات به قیمت ۴۵ هزار ریالی به ازای هر کیلوگرم عرضه شود، مقرر شد باقیمت ۵۰ هزار ریالی به دست مصرف‌کننده برسد.

در نشست ۳۰ مهرماه سال جاری کارگروه تنظیم بازار، تعیین نرخ ۴۵ هزار ریالی به ازای هر کیلوگرم پرتقال عیدانه را انقلابی برای کوتاه کردن دست دلال‌ها از این محصول قلمداد شد اما این کارگروه در آستانه عرضه میوه شب عید، نرخ قبلی را تغییر داد.

از امروز پرتقال با نرخ پنج هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در مراکز تعیین‌شده در شهرستان‌های مازندران عرضه می‌شود و این درحالی است که پرتقال باقیمت ۴۵ هزار ریالی به ازای هر کیلوگرم به مباشران دیگر استان‌ها فروخته‌شده است.

در حالی کارگروه تنظیم بازار در جلسه دیروز خود قیمت پنج هزار تومان بابت پرتقال و شش هزار تومان برای هر کیلوگرم سیب را تعیین کرده است که نرخ پرتقال در بازارهای مازندران نیز حوالی همین نرخ تعیین‌شده می‌چرخد.

اعلام قیمت پرتقال و سیب عیدانه

محمدرضا شعبانی رئیس اتحادیه باغداران که یکی از متولیان خرید پرتقال شب عید بوده است، به خبرنگار بازار می‌گوید: در جلسه روز یکشنبه قیمت پنج هزار تومان برای پرتقال و شش هزار تومان برای سیب درنظر گرفته شده است.

وی بابیان اینکه قیمت چهار هزار و ۵۰۰ تومان برای خرید پرتقال اعلام‌شده بود، درباره اینکه آیا این نرخ برای مباشر به‌صرفه است، گفت: با یارانه‌ای که دولت می‌دهد فروش محصول به‌صرفه است.

وی بابیان اینکه به مباشران خرید دیگر استان‌ها پرتقال ذخیره‌شده به ازای هر کیلوگرم چهار هزار و ۵۰۰ تومان فروخته‌شده است، افزود: قیمت پرتقال در استان‌های دیگر بیش از پنج هزار تومان خواهد بود.

وی هزینه‌های حمل، انبارداری، ضایعات و غیره را دلیل تغییر قیمت مرکبات در دیگر استان‌ها بیان کرد و گفت: پرتقال به قیمت ۵ هزار تومان به دست مصرف‌کننده خواهد رسید.

شعبانی بابیان اینکه هنوز مقادیر قابل‌توجهی از مرکبات باغداران در انبارهای مانده است، یادآور شد: باغداران چشم به بازار عید دوخته‌اند تا محصول انباری خود را به فروش برسانند.

درعین‌حال حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار درباره نرخ میوه شب عید می‌گوید: مباشر سر باسکول و انبار به نرخ هر کیلوگرم ۴۵۰۰ تومان پرتقال را می‌فروشد و به ازای هر کیلوگرم ۶۵۰ تومان نیز به‌عنوان سود برایش در نظر گرفته‌شده است.

مباشر سر باسکول و انبار به نرخ هر کیلوگرم ۴۵۰۰ تومان پرتقال را می‌فروشد و به ازای هر کیلوگرم ۶۵۰ تومان نیز به‌عنوان سود برایش در نظر گرفته‌شده است

وی با اشاره به اینکه نرخ واقعی پرتقال باید پنج هزار و ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم باشد، تصریح کرد: طبق مصوبه باید پرتقال باقیمت پنج‌هزارتومانی به ازای هر کیلوگرم به دست مصرف‌کننده برسد و مابقی هزینه‌های مباشران از طریق یارانه تأمین می‌شود.

وی باعنوان اینکه کار توزیع مرکبات شب عید از ۲۶ اسفندماه شروع‌شده است، تصریح کرد: مدت سه روز عرضه‌ محصول در مراکزی که با نظر فرمانداران تعیین می‌شود، ادامه خواهد یافت.

قوانلو درباره مصوبه مهرماه مبنی بر عرضه مرکبات شب عید باقیمت هر کیلوگرم ۴۵۰۰ تومانی نیز گفت: هزینه‌های مترتب سبب شده تا این نرخ تغییر یابد.

کارگروه تنظیم بازار مازندران که در مهرماه امسال تعیین نرخ ۴۵۰۰ تومانی را برای حمایت از تولیدکننده مصوب کرده بود، در روزهای پایانی اسفندماه و چند روز مانده به عید به جیب مباشران و فروشندگان نظر داشته است و مصرف‌کننده همچنان در این چرخه، مورد کم‌توجهی قرارگرفته است.

نرخ جدید با احتساب هزینه‌هایی که مباشران اعلام شد

احمد حسین زادگان استاندار مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه نرخ فروش و عرضه مرکبات توسط کارگروه تنظیم بازار تعیین‌شده است، افزود: این نرخ جدید با احتساب هزینه‌هایی که مباشران انجام داده‌اند و باید به آن توجه کرد، اعلام شده است.

وی درعین‌حال نرخ تعیین‌شده را منطقی دانست و افزود: امیدواریم با نرخ تعیین‌شده باغداران نیز بتوانند مرکبات موجود در انبارهای خود را با همین نرخ به فروش برسانند و دست دلالان کوتاه شود.

۱۱۲ هزار هکتار از باغات مازندران به مرکبات اختصاص دارد و طبق آمار ۳۰ هزار هکتاران ارقام مختلف نارنگی و ۸۰ هزار هکتار آن نیز به محصول پرتقال اختصاص دارد.

امسال بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول مرکبات در باغات مازندران تولید شد که به اعتقاد کارشناسان جهاد کشاورزی، این میزان سبب شکست رکورد تولید در استان شد و تاکنون بیش از دوسوم محصول تولید استان به دست مصرف‌کننده رسیده و تازه خوری شده است.

از مجموع مرکبات مازندران بیش از ۱۳۰ هزار تن آن بر اساس اعلام جهاد کشاورزی مازندران به ۱۰ کشور جهان صادر شد که نسبت به سال قبل رشد چشمگیری داشته است.

از مجموع مرکبات تولیدی مازندران ۳۰ هزار تن برای شب عید خرید تضمینی شد که ۲۵ هزار تن آن باقیمت هر کیلوگرم ۴۵۰۰ تومانی به استان‌های دیگر روانه شد و توزیع ۵۰۰ تن باقیمت ۵۰ هزارریالی در بازارهای مازندران آغازشده است.

کد خبر: ۹٬۶۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha