۹ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
موفقیت دانش بنیان‌ها در سوریه؛ برندهای ایرانی پا به پای زیمنس و هوآوی| منتظر دعوتنامه کشورها نباشید
عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه:

موفقیت دانش بنیان‌ها در سوریه؛ برندهای ایرانی پا به پای زیمنس و هوآوی| منتظر دعوتنامه کشورها نباشید

«مجید مهتدی» می گوید: حضور شرکتهای موفق دانش بنیان ایرانی در سوریه می تواند الگویی برای شرکتهای دیگر باشد تا با شگردی خاص خود را ثابت و ارائه نمایند، نه اینکه منتظر دریافت دعوتنامه برای حضور باشند.

تهمینه غمخوار؛ بازارپیشرفت‌ های تکنولوژیک کشورهای منطقه، ضرورت شتاب‌ بخشی به بازسازی زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی همزمان با افزایش بهره‌ وری و رقابت پذیری، موجب تقویت اراده ایران و سوریه در جهت افزایش همکاری های بیشتر در حوزه فناوری های نوین شده است. 

در این میان، جمهوری اسلامی ایران که با تکیه بر توانایی های علمی و منابع انسانی متخصص در حال تلاش برای ایجاد روابط و همکاری‌های سازنده و پویا در سطح منطقه و کشورهای هم‌ پیمان و همسایه خود است، با حضور روز افزون خود در حوزه فناوری در کشوری مانند سوریه به دنبال آن است که از طریق توسعه سرمایه گذاری‌های مشترک، ایجاد شرکت‌های بزرگ تولیدی و نوآور و تولید و فروش این محصولات به بازارهای رو به رشد منطقه، زمینه توسعه رشد اقتصادی بیش از پیش فراهم شود.

در همین راستا و بر اساس اهمیت روابط موجود، خبرنگار بازار گفتگویی را با «مجید مهتدی» عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه و رئیس کمیسیون صنعت فناوری در رابطه با آخرین وضعیت روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور در حوزه فناوری و مهمترین پروژه های انجام شده از سوی شرکتهای ایرانی ترتیب داده که در ادامه می خوانیم: 

عملکرد موفق دانش بنیانها در سوریه؛ برند ایرانی در کنار هوآوی| اقتصاد سوریه همپای خواست ایران نیست

* تولید فرآورده‌های ایران‌ ساخت در حوزه تولیدات نانو یکی از بسترهای صادراتی و تعامل تجاری و فناورانه با دیگر کشورها است. بر این اساس، تا چه میزان امکان حضور شرکتهای فناور محور و دانش بنیان ایرانی در جهت گسترش روابط تجاری ایران و سوریه فراهم گردیده است؟

شما به شرکتهای دانش بنیان اشاره کردید. حضور این شرکتها می تواند در سوریه بسیار موثر باشد چرا که این کشور هم به این شرکتها نیازمند است. البته خود سوریه در حوزه نانو نیز فعال است اما در سطح پایین تر از ایران فعالیت می کنند و به پای شرکتهای ایرانی نمی رسند.

به طور کلی سوری ها به این حوزه علاقه مند هستند، برای مثال در خصوص خطوط شبکه انتقال و تقویت اینترنت بین استانها تلاش کرده اند. پیش از آن از طریق هوآوی اینترنت آنها تامین می شد که به علت تحریم این شرکت رابطه خود را قطع نمود.

این قطع ارتباط شرکت چینی برای ایران فرصتی بوده و هست. در همین راستا، یکی از شرکت های ایرانی ورود کرد و خود را با روش خاصی مطرح نمود، یعنی راهکاری پیدا کرد و رویکرد خود را به وزارت مخابرات سوریه ارائه نمود، به گونه ای که اگر آن شرکت بهتر از هوآوی عمل نکند، حداقل مانند شرکت چینی به فعالیت خواهد پرداخت و حتی هزینه کمتری را دریافت خواهد کرد. 

بنابراین، آن شرکت ایرانی هزینه کرد و دو دستگاه را به صورت رایگان به وزارتخانه سوریه هدیه داد و از وزارت مخابرات خواست که آن محصول را مورد آزمایش قرار دهند. پس از تستهای لازم، آن دستگاهها عملکرد بهتری از هوآوی داشتند. لذا، همین موضوع موجب شد که قراردادهای زیادی میان شرکتهای ایرانی و وزارت مخابرات سوریه منعقد شود و در سطح کلان فعالیت هایی صورت گیرد.

مهم تر از آن، نام این شرکت ایرانی در کنار برند هوآوی آورده شد، یعنی سطح برند ایرانی بالا رفت و قانونمند شد. علاوه بر آن، می توان گفت که نام آن شرکت در اوراق مناقصه سوری ها به عنوان برند مقبولی که دیگران می توانند با آن کار و فعالیت کنند، آورده شد. 

بنابراین،حضور شرکت ایرانی در حوزه فناوری در سوریه می تواند نماد و الگویی برای دیگران باشد و این موضوع را نشان دهد که شرکتهای نانو، دانش بنیان و دیگر شرکتها نباید منتظر فرستادن دعوتنامه از سوی دیگر کشورها باشند، بلکه باید خود را با شگردهای خاصی ثابت کرده و رویکرد خود را ارائه نماید. 

حضور شرکت ایرانی در حوزه فناوری در سوریه می تواند نماد و الگویی برای دیگران باشد و این موضوع را نشان دهد که شرکتهای نانو ، دانش بنیان و دیگر شرکتها نباید منتظر فرستادن دعوتنامه از سوی دیگر کشورها باشند، بلکه باید خود را با شگردهای خاصی ثابت کرده و رویکرد خود را ارائه نماید

شرکت های دانش بنیان با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان اخیرا به سوریه رفتند و پیش از آن یک ساختمان را برای این شرکتهای ایرانی در نظر گرفتند. به نظر من اقدام و حرکت بسیار خوبی بود. در آن قسمت نماینده ای را قرار دادند و سفرها و مذاکراتی از سوی هیئت هایی در حوزه های مختلف از جمله تکنولوژی مخابرات و اپراتور نسل سوم، کشاورزی، دارویی و گیاهان دارویی صورت گرفت و در حال انجام است. 

این شرکتها با مذاکرات و نشستهای خود به دنبال پیدا کردن طرف مقابل خود هستند و در تلاشند تا کار را با جدیت آغاز نمایند، هر چند که ممکن است زمانی طی شود تا به موفقیت دست یابند، زیرا سطح اقتصادی سوریه ممکن است در آن حد نباشد که همپای خواسته های طرف ایرانی به طرف جلو حرکت کنند، اما زیر ساخت ها در سطح عالی در حال انجام شدن است.

* کرونا و تجارت آنلاین تا چه اندازه بر مراودات تجاری ایران و سوریه تاثیر گذار بوده است؟
خوب طبیعی است که ملاقات های حضوری و رو در رو بسیار موثرتر است. اما با وجود این که بیشتر مذاکرات در زمان کرونا به صورت آنلاین و مجازی صورت گرفته و گاهی موجب پراکندگی مطالب و عدم دستیابی به نتیجه مطلوب شده، اما شرکت ها و تجار ایرانی در حال رفت و آمد به سوریه هستند تا حضور خود را نشان داده و به اثبات رسانند. ما هم در تلاشیم که این ملاقات ها و مذاکرات به صورت حضوری صورت گیرد.

بله،کرونا بر مراودات تجاری دو کشور نسبت به ملاقاتهای حضوری اثر گذار بوده است و تا حد کم و درصدی موجب کاهش این فعالیتها و تجارت دوجانبه شده است. 

* مهم ترین پروژه هایی که تا کنون شرکتهای ایرانی در سوریه انجام داده اند چیست؟
ما در این خصوص باید حوزه ها را تفکیک کنیم. در این حوزه ها که عبارتند از  صنعت برق، مخابرات، اپراتور نسل سوم، صنایع و کشاورزی، سوریه به ایران نیازمند است. 

در صنعت برق یکی از کارخانه هایی که در سوریه موفق عمل کرده است، شرکت ایران ترانسفو بوده که هم اکنون در کنار زیمنس آلمان برند است و مقبولیت دارد. این شرکت عملکرد خوبی داشته و قراردادهای زیادی را منعقد کرده که برخی از آنها به خصوص پیش از جنگ سوریه اجرایی شده است. شرکتهای دیگری مانند پارس تابلو و پارس سوئیچ در خصوص خطوط انتقال و تامین قطعات فعالیت کرده اند.

وزرات برق سوریه علاوه بر تامین مایحتاج خود، پروژه هایی را با فاینانس عرضه کرده است، مثلا از شرکتهای ایرانی که در زمینه انرژی های نو و خورشیدی فعالیت می کنند، دعوت کرده تا وارد قراردادهای فاینانس شوند، یعنی در حقیقت تسهیلاتی را برای سوریه قائل شوند. بخش خصوصی از این تسهیلات برخوردار است اما دولت و بانکها هم باید در این زمینه کمک نمایند زیرا پروژه های زیادی در این زمینه وجود دارد.

وزارت برق سوریه علاوه بر تامین مایحتاج خود، پروژه هایی را با فاینانس عرضه کرده است، مثلا از شرکتهای ایرانی که در زمینه انرژی های نو و خورشیدی فعالیت می کنند، دعوت کرده تا وارد قراردادهای فاینانس شوند

 علاوه بر آن، شرکت کابل ابهر و همچنین مپنا هم فعالیت خوبی داشته و به عنوان نمادی برای ایران در نظر گرفته شده اند. مپنا در پروژه های بزرگی از جمله نیروگاه لاذقیه با تامین برق به میزان ۴۰۰ مگاوات در حال فعالیت است. 

در بخش مخابرات هم شرکتهای زیادی از جمله شرکت دانیال موج بسیار موفق عمل کرده و شرکت کابل شهید قندی در زمینه فیبر نوری عملکرد مطلوبی داشته است. در کل شرکتهای زیادی در سوریه عملکرد مناسب و خوبی را از خود نشان داده اند. 

در بخش کشاورزی و دارویی هم فعالیتهای زیادی در حال انجام است. از آن جمله می توان به بنیاد برکت اشاره کرد که در زمینه تست تسترهای واکسن کرونا اعلام آمادگی کرده یعنی در حقیقت در خصوص تامین تسترهای تشخیص اعلام کرده که حاضر است تکنولوژی دانشمندان ایرانی را در اختیار سوریه قرار دهد.

کد خبر: ۹۶٬۲۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha