۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
دولت نباید در بازار سرمایه مداخله کند
کارشناس مسائل اقتصادی:

دولت نباید در بازار سرمایه مداخله کند

مصباحی مقدم، کارشناس اقتصادی گفت: هر گونه مداخله در بازار سرمایه، درست نبوده و به ضرر این بازار است.

به گزارش بازار، غلامرضا مصباحی مقدم نماینده اسبق مجلس افزود: بازار سرمایه حاوی مهم‌ترین شرکت‌های تولیدی کشور از جمله شرکت‌های فولادی، پتروشیمی ها، پالایشی ها، شرکت‌های آلومینیومی و شرکت‌های تولید مس بوده و این شرکت‌ها همواره باید بر مبنای تولید و صادرات خود سود ارائه دهند.
 
وی ادامه داد: گاهی مداخلاتی از طرف خصولتی‌ها و دولتی‌ها در این بازار صورت می‌گیرد که بیجا بوده و به ضرر بازار سرمایه است.
 
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه این مداخلات در بازار سرمایه شوک ایجاد می‌کند گفت: گاهی اوقات دولتی‌ها مردم را تشویق می‌کنند که به این بازار وارد شوند، اما باید توجه داشته باشیم که این بازار همواره با افت و خیز همراه بوده و این افت و خیز در بازار طبیعی است.
 
مصباحی مقدم افزود: افرادی که در بلند مدت از بازار سهام خرید می‌کنند معمولاً خریدشان با سود همراه است و دولتی‌ها و خصولتی‌ها باید در نظر داشته باشند که هیچ گونه مداخله‌ای در این بازار انجام ندهند.
 
وی گفت: وقتی شاخص با رشد همراه است حقوقی‌ها که همیشه بازار را رصد می‌کنند به صورت دسته جمعی پس از دریافت سود خود از بازار خارج می‌شوند و سبب ریزش این بازار می‌شوند.
 
این کارشناس اقتصادی افزود: عموماً حقوقی‌ها از این بازار سود مضاعف می‌برند و متاسفانه سرمایه گذاران خرد که با تشویق بعضی از نهادها به این بازار وارد شدند به دلیل آشنا نبودن با این بازار ضرر می‌کنند.
 
مصباحی مقدم گفت: حقوقی‌ها نباید با این نوع تبانی‌ها بازار را تحت تاثیر قرار دهند تا سرمایه گذاران خرد ضرر کنند.
 
وی اضافه کرد: دولت هم نباید در این بازار دخالت کند تا این بازار به صورت طبیعی و با افت و خیزهای خود به کار خود ادامه دهد.

دریافت کنندگان تسهیلات از نظام بانکی بیشترین سود را دریافت می‌کنند
مصباحی مقدم در خصوص عملکرد بانک‌ها گفت: بانک‌ها باید به گونه‌ای عمل کنند که سود حقیقی به دست سپرده گذاران رسیده و رضایت خاطر آن‌ها فراهم شود تا از ادامه سپرده گذاری خود در بانک استقبال کند.
 
وی افزود: بانک‌ها به عنوان واسطه وجوه، یک شریک تجاری همراه تولید کنندگان بوده و باید هر مقداری سود در میدان واقعی تولید و تجارت کسب می‌شود را با سپرده گذاران سهیم شوند.
 
این کارشناس اقتصادی با انتقاد از پرداخت سود به شکل کنونی از طرف بانک‌ها گفت: این پرداخت سود از نظر اقتصادی و شرعی، نادرست است.
 
مصباحی مقدم ادامه داد: صاحبان سرمایه که سپرده گذاری انجام می‌دهند غالبا زیر نرخ تورم سود دریافت کرده و قدرت خرید خود را از دست می‌دهد در صورتی که در عالم واقعی، سود خوبی تحقق پیدا کرده و اگر آن‌ها شریک واقعی تولید کنندگان بودند باید این سود واقعی را دریافت می‌کردند.
 
وی با بیان اینکه نرخ به صورت علی الحساب به سپرده گذاران پرداخت می‌شود گفت: عموماً افرادی که تسهیلات دریافت می‌کنند سود بیشتری کسب می‌کنند و دریافت کنندگان وام سود مضاعفی از دریافت تسهیلات می‌برند.
 
این کارشناس اقتصادی افزود: نتیجه این اقدام این است افرادی که تسهیلات دریافت می‌کنند تمایلی به باز پرداخت این تسهیلات ندارند، زیرا تولید کننده‌ها که دریافت کننده تسهیلات هستند عموماً بالاتر از نرخ تورم سود کسب کرده و سودی که به سپرده گذاران پرداخت می‌شود پایین‌تر از نرخ تورم است و ما باید این چرخه پرداخت سود را تغییر دهیم.
 
مصباحی مقدم اضافه کرد: بیش از ۷۰ درصد سپرده‌های بانکی در اختیار عده محدودی است که دوباره از طرف آن‌ها تمدید می‌شود، زیرا سود مثبت مضاعفی نسبت به نرخ تورم دریافت می‌کنند و تمایلی به بازگرداندن این تسهیلات ندارند.

کد خبر: ۹۶٬۲۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha