۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷
کاهش ۱۴ درصدی وسعت دریاچه ارومیه
وزیر نیرو اعلام کرد

کاهش ۱۴ درصدی وسعت دریاچه ارومیه

اردکانیان، وزیر نیرو گفت: درحالی که مساحت دریاچه ارومیه در سه ماهه نخست سال قبل، سه هزار و ۴۹۰ کیلومتر مربع بود این وسعت در سه ماهه امسال به سه هزار و ۴۵ کیلومترمربع کاهش یافته است.

به گزارش بازار، رضا اردکانیان در نخستین جلسه از کارگروه ملی برنامه ترویج فرهنگ بهینه مصرف آب که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد افزود: به دلیل شرایط اقلیم، کم بارشی و با وجودهمه‌ی تمهیداتی که برای احیای این دریاچه انجام شده، وسعت این دریاچه ۱۴ درصد کاهش یافته است.

وی گفت: در سه ماهه نخست سال ۹۹, وسعت هامون‌های استان سیستان و بلوچستان یک هزار و ۲۴۰ کیلومترمربع بود که این رقم در سه ماهه ابتدایی امسال به کمتر از یک کیلومتر مربع کاهش یافته است.

وزیر نیرو با بیان اینکه ما باید این فهم جهانی را بپذیریم که نوع ومدل مصرف آب در کشورهای درحال توسعه شاخص توسعه یافتگی است ادامه داد: مصرف صحیح آب قبل از هر چیزی یک امر اخلاقی است و ما اگر یک جامعه اخلاقی نباشیم مابقی دست آوردها نیز زیر سوال خواهد رفت.

اردکانیان با تاکید برلزوم اصلاح تنظیمات ذهنی افراد در مصرف آب گفت: ۴۰ سال پیش سرانه منابع آب تجدید پذیر ۲ هزار مترمکعب بود که این رقم هم اکنون به ازای هر نفر تا هزار مترمکعب کاهش یافته است.

وی افزود: بخش کشاورزی حداقل ۸ تا ۹ برابر شرب، صنعت و بهداشت آب مصرف می‌کند که اگر ۱۰ درصد مصرف بدون کاهش تولید، در این بخش کاهش یابد می‌توانیم معادل جمعیت فعلی آب ذخیره کنیم، اما به دلیل اینکه مصرف آب یک موضوع اخلاقی است باید آموزش نوع مصرف از بخش خانگی و از کانون خانواده آغاز شود، زیرا اگر ما یاد نگیریم که چگونه آب مصرف کنیم این مشکلات به دیگر بخش‌ها هم آسیب خواهدمی زند.

وزیر نیرو با بیان اینکه برای کاهش اسراف ۴ اصل وجود دارد گفت: اصلاح سازوکارها و ساختارها، دسترسی به تجهیزات مناسب، توجه به آب به عنوان کالای اقتصادی و فرهنگ سازی راهکارهای اصلی کاهش اسراف در حوزه آب است.

کد خبر: ۹۶٬۰۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha