۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد قربانی خام فروشی
بازار گزارش می دهد؛

گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد قربانی خام فروشی

یاسوج- کهگیلویه و بویراحمد ظرفیتهای بسیاری در گیاهان دارویی داشته و صنعتی سازی گیاهان دارویی با کشت انبوه این محصولات، ایجاد کارخانه‌های فرآوری و صادرات یکی از ظرفیت‌های اقتصادی استان است.

بازار؛ صدیقه امیدی: استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از یک‌ میلیون هکتار جنگل دارد و با دارا بودن یک‌ درصد از مساحت کل کشور، حدود ۳۰ درصد از کل گونه‌های گیاهی کشور را در خود جای داده ‌است.

وجود بیش از دو هزار و ۱۰۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد یکی از ارزشمندترین گنجینه های خدادادی این استان محسوب می شود و این استان، با داشتن بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی یکی از مستعدترین استانهای کشور در این عرصه است اما صنعتی سازی این ظرفیت هنوز در استان انجام نشده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد شرایط لازم را برای صنعتی سازی گیاهان دارویی با توجه به ظرفیتهای موجود دارد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد شرایط لازم را برای صنعتی سازی گیاهان دارویی با توجه به ظرفیتهای موجود دارد.

حسین کلانتری افزود: بر اساس افق ۱۰ ساله سند گیاهان نیز پنج درصد ارزش داروهای کشور از این استان تامین شود.

گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد قربانی خام فروشی

وی با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد با داشتن گونه های بسیار از گیاهان دارویی، می تواند با صنعتی سازی جهشی در تولید و اقتصاد ایجاد کند، گفت: این امر نیازمند سرمایه گذاری در بخشهای زیرساختی در این صنعت است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: شرکتهایی نیز در این استان با استفاده از ظرفیت گیاهان دارویی فعالیت می کنند و در زمینه تولید عصاره گیاهی، انواع داروهای گیاهی، بسته‌بندی داروهای گیاهی، عرقیات و اسانس گیاهی فعال هستند.

گیاهان دارویی می توانند تاثیر به سزایی در افزایش صادرات غیرنفتی داشته باشند

معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: گیاهان دارویی می توانند تاثیر به سزایی در افزایش صادرات غیرنفتی داشته باشند.

حشمت الله صمیمی دوست افزود: فراهم کردن زمینه صادرات و شناسایی گونه های گیاهی که قابلیت تجاری سازی دارند، کلید رونق تولید و اشتغال در این زمینه است.

گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد قربانی خام فروشی

وی با بیان اینکه پودر و عصاره شیرین بیان، زعفران و عصاره گیاهان دارویی از مهمترین صادرات کهگیلویه و بویراحمد است، گفت: سه واحد فرآوری گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد در حال فعالیت است.

صمیمی دوست افزود: حمایت از واحدهای در حال بهره برداری از طریق پرداخت تسهیلات برای توسعه، تکمیل واحدهای در دست اجرا و کمک به ساخت کارخانه های فراوری گیاهان دارویی از برنامه های دولت در این حوزه است.

فعالیت شرکتهای دانش بنیان می تواند گامی موثر در راستای تبدیل محصولات گیاهی به فرآورده‌های تجاری و تغییر فرهنگ خام‌فروشی باشد

وی تصریح کرد: در بخش گیاهان دارویی نیز با موضوع خام فروشی مواجه‌ هستیم و فعالیت شرکتهای دانش بنیان می تواند گامی موثر در راستای تبدیل محصولات گیاهی به فرآورده‌های تجاری و تغییر فرهنگ خام‌فروشی باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: کشت گیاهان دارویی می تواند سبب ایجاد فرصت های شغلی جدید، افزایش تولید و پیشگیری از تخریب مراتع شود.

سالار حسین پور افزود: استفاده از گیاهان دارویی و استخراج مواد موثر آنها می‌تواند اهداف گسترده اقتصادی، کارآفرینی و علمی و فناوری ما را محقق کند.

گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد قربانی خام فروشی

وی اظهار داشت: یکی از شرکتهای استان که در این راستا فعالیت دارد، شرکت گیاهان دارویی زردبند بوده که بیش از دو هزار تن در سال تولید دارد.

حسین پور اظهار داشت: شرکت سینره نیز در زمینه تولید انواع مکمل‌های دارویی و غذایی به شکل پودر و محلول و تولید انواع محصولات متنوع آرایشی و بهداشتی فعالیت داشته و شرکت آسه یاسوج نیز در زمینه تولید پودر و عصاره شیرین بیان فعالیت دارد.

ایجاد صنایع تبدیلی می تواند در اشتغالزایی در شهرستانهای بویراحمد و دنا نقش مهمی داشته باشد

وی افزود: ایجاد صنایع تبدیلی می تواند در اشتغالزایی در شهرستانهای بویراحمد و دنا نقش مهمی داشته باشد.

کهگیلویه و بویراحمد، دارای ۴۶ گونه گیاهی بومی و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین بوده و گیاهانی همچون بیلهر، جاشیر خوراکی، تره کوهی، کلوس، بن سرخ، کارده، آویشن، لاله واژگون، ترنجبین، خارو، خشت، چوش، درمه، برنجاس، کاسنی و سیاه دانه از جمله گیاهان دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد است.

گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد قربانی خام فروشی

از این مجموع بیش از یکهزار و ۲۰۰ گونه آن تنها در منطقه حفاظت شده دنا بوده که به اندازه ۶۰ کشور دنیا در این منطقه گیاه دارویی می روید و آنچه می تواند این ظرفیت را به گامی بزرگ برای جهش تولید و توسعه اقتصادی در استان بدل کند، صنعتی سازی گیاهان دارویی با کشت انبوه این محصولات، ایجاد کارخانه‌های فرآوری و صادرات است.

کد خبر: ۹۵٬۸۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مسعود IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      0 0
      با سلام باید بذر گیاهانی مثل بیلهر و کنگر و مخصوصا بن سرخ یا لیزک و تره کوهی که در بازار یاسوج خرید و فروش میشه و همین امر باعث ریشه کن شدن این گیاهان میشه به سهولت در فروشگاههای شهر یاسوج فراهم بشه تا مردم برای دستیابی به این گیاهان نیازی به دستفروشان نداشته باشند و هر کسی بتونه در زمینهای خود بکارد