نخبگان باید به‌صورت مستقل برای اقتصاد و صنعت تصمیم‌گیری کنند
رئیس اتاق شیراز:

نخبگان باید به‌صورت مستقل برای اقتصاد و صنعت تصمیم‌گیری کنند

رازقی، رئیس اتاق شیراز معتقد است: قوای اجرایی و مقننه جوابگوی بخش اقتصاد نیست و باید گروهی نخبه بر تصمیم‌گیری‌های اقتصادی کشور نقش داشته باشند و مستقل برای اقتصاد و صنعت تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، چهل و ششمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس با دستور جلسه اصلاح اساسنامه شرکت‌های خدمات (قانون نحوه واگذاری و اداره امور شهرک‌های صنعتی) با حضور مدیران بخش دولتی و خصوصی استان برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز در نطق پیش از دستور این جلسه، بیان کرد: در این زمینه باید گروهی نخبه بر تصمیم‌گیری‌های اقتصادی کشور نقش داشته باشند و مستقل برای اقتصاد و صنعت تصمیم‌گیری کنند.

جمال رازقی افزود: در دهه‌های متوالی شاهد عدم برنامه مدون و منسجم در حوزه اقتصاد کشور بودیم و دولت‌های مختلف هرکدام با روزمرگی و بدون برنامه در این بخش کار کردند که شاهد این موضوع برنامه ایران ۱۴۰۴ و برنامه‌های پنج‌ساله توسعه کشور است که علیرغم تأیید همه ارکان نظام کشور، هیچ‌کدام از دولت‌ها نتوانستند کشور را به سمت تحقق این برنامه‌ها سوق دهند.

رازقی اظهار کرد: مهم‌ترین دلیل ناکارآمدی اقتصادی کشور در سال‌های مختلف نتیجه عدم اهلیت حرفه‌ای بسیاری از تصمیم گیران اقتصادی کشور در دهه‌های متوالی بوده است که آنچه واقعیت‌های اقتصادی کشور و ناکارآمدها را بیشتر مشهود می‌کند تحریم‌ها، عدم تصویب لوایح FATF و به‌ویژه بیماری کرونا است.

وی اضافه کرد: تحریم عامل اصلی خرابی کشور نبوده و نیست و این در حالی است که تأثیر تحریم‌ها را انکار نمی‌کنم اما ۶۵ درصد از منابع ارزی کشور حاصل از صادرات نفت و گاز و صادرات کالایی بوده است و این در حالی است که کشور ما در ۱۵ سال اخیر همواره تحریم را داشته است و چگونه کشوری مانند چین با یک‌سوم این منابع توانسته به چین کنونی تبدیل شود.

رئیس اتاق شیراز با بیان اینکه بیشتر مشکلات بخش اقتصاد ما ملی است و ناشی از تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها در کشور است ادامه داد: آنچه در سال‌های متفاوت و به‌ویژه در مناظرات انتخاباتی امسال شاهد بودیم خرید محبوبیت و نه اصلاح بلندمدت و توسعه پایدار کشور بود.

رازقی عنوان داشت: عدم تمایل به رشد و جهش تولید در رویه‌های جاری کشور کاملاً مشهود است و در سال‌هایی که مقام معظم رهبری عناوین سال‌ها را اقتصادی و در حمایت از تولید نام‌گذاری کردند اما آنچه مشاهده شد آن است که بسیاری از تصمیم گیران اقتصادی برخلاف این رویه حرکت کرده و می‌کنند.

وی تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال در ماده ۸ قانون هدفمندی یارانه‌ها به‌صراحت ذکر شده که ۳۰ درصد از منابع کشور باید به تولید اختصاص یابد ولی نه‌تنها این میزان محقق نشد بلکه منابع در اختیار تولید نیز کاهش یافت که این را در مناظرات انتخاباتی نیز از تمام کاندیدها شنیدیم.

رازقی افزود: واقعیت این است که تولید دست‌آویز ژست‌های توسعه‌خواهی تصمیم سازان شده است و خرید محبوبیت به‌جای مانع‌زدایی‌ها جای گرفته است و به نظر می‌رسد تنها راه‌حل ممکن در این شرایط روند کشورهایی مانند کره جنوبی، تایوان، سنگاپور و چین است.

وی بیان کرد: دشمنان ما با اعمال تحریم‌ها ضربه به بخش تولید ما را هدف گرفته‌اند و در این زمینه ما چاره‌ای به‌جز استفاده از علم و منطق عقلانی ناشی از تجربه نداریم و این در حالی است که اگر از علم اقتصاد فاصله بگیریم، تولید را سودآور نکنیم، به‌جای گداپروری به رفع مشکل اشتغال نپردازیم و انسان‌ها را با کار و نه یارانه دادن تکریم کنیم؛ مشکلات وضعیت اقتصاد ما بهبود نخواهد یافت.

کد خبر: ۹۵٬۷۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha