۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴
خزان اجاره نشین‌ها؛ رشد ۳۲ درصدی اجاره بها در پاییز
بازار گزارش می دهد

خزان اجاره نشین‌ها؛ رشد ۳۲ درصدی اجاره بها در پاییز

متوسط مبلغ اجاره ماهانه در پاییز امسال به علاوه ۳ درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی در سطح کشور در مقایسه با فصل قبل ۶.۷ درصد و نسبت به پاییز سال گذشته ۳۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بازار، در حالیکه نرخ اجاره بهای مسکن همواره در فصل نقل و انتقالات از یک رشد قابل توجهی برخوردار می شود اما گزارشها حاکی از این است که نرخ اجاره بها در فصل پاییز نیز رشد ۳۲ درصدی را تجربه کرده است.

بر اساس آمارهای جدیدی که مرکز آمار ایران منتشر کرده متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه ۳ درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی در سطح کشور ۱۴۴۰۸۱ ریال با میانگین مساحت ۹۶ مترمربع و متوسط عمر بنای ۱۳ سال بوده که در مقایسه با فصل قبل ۶.۷ درصد و نسبت به پاییز سال گذشته ۳۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

فعالان بازار بر این باور هستند که نرخ اجاره بها تابعی از قیمت مسکن است بنابراین اگر قیمت مسکن افزایش یابد نرخ اجاره بها نیز دستخوش تغییر و تحول خواهد شد.گزارشها حاکی از این است که قیمت مسکن بصورت بسیار آرام از پاییز روند صعودی به خود گرفت و تا بهمن ماه نیز ادامه داشت.

وقتی قیمت مسکن ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد کند نرخ اجاره بها نیز در همین حد رشد خواهد کرد

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه نرخ اجاره بهای مسکن تابعی از قیمت مسکن است گفت:وضعیت خرید و فروش مسکن این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا چندان مناسب نیست و همین موضوع می تواند بر قیمت مسکن نیز تاثیرگذار باشد.

وی تاکید کرد:رشد نرخ اجاره بها نیز در همین حد می تواند نوسان داشته باشد چرا که نرخ اجاره بها تابع قیمت مسکن است.

خسروی ادامه داد:وقتی قیمت مسکن ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد کند نرخ اجاره بها نیز در همین حد رشد خواهد کرد.

متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده در بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور ۴۱۸۶۷ هزار ریال

بنابراین گزارش، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در کل کشور ۴۰۵۸۷ هزار ریال با میانگین مساحت ۲۴۲ مترمربع بوده که نسبت به فصل قبل ۱۱.۷ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۹۳.۵ درصد افزایش داشته اشت.

متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده در بنگاه‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور ۴۱۸۶۷ هزار ریال با میانگین مساحت ۱۰۹ مترمربع و متوسط عمر بنای ۱۱ سال بوده که در مقایسه با تابستان ۹۸ بالغ بر ۱۴.۳ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۵۹.۶ درصد افزایش یافته است.

کد خبر: ۹٬۵۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha