۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۹
انتظارات مردم ایلام از دولت سیزدهم| محرومیت‌های استان رفع شود
بازار گزارش می‌دهد؛

انتظارات مردم ایلام از دولت سیزدهم| محرومیت‌های استان رفع شود

ایلام- مردم استان ایلام از دولت سیزدهم انتظار دارند بخشی از محرومیت‌های استان به خصوص در حوزه زیرساختی و اشتغال رفع شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: ایلام در غرب ایران یکی از استان‌های محروم کشور است که در سال‌های اخیر مورد بی توجهی دولت‌ها در بخش‌های مختلف بوده است.

مردم استان ایلام امیدوار هستند در دولت سیزدهم بخشی از محرومیت‌های استان به خصوص در حوزه زیرساخت‌ها حل شود. در این استان مشکلات و محرومیت‌های بی شماری در بخش‌های مختلف وجود دارد که نیازمند توجه دولت آینده است.

سنتی بودن بخش کشاورزی
به رغم عبور رودخانه دائم و خروشان سیمره از استان ایلام به ویژه در هلیلان، شهرستان چرداول و بدره، متاسفانه کشاورزی سنتی و دِیم کاری همچنان در این مناطق ادامه دارد.

ایستگاه‌های پمپاژ زیادی در این شهرستان قرار بوده اجرایی شود تا بخشی از زمین‌های دیم استان آبی شوند، متاسفانه به دلیل نبود اعتبار این طرح‌ها با کندی پیش می‌روند.

انتظار است دولت آینده حتماً برای بحث معیشت خانواده‌های این سه شهرستان، ایستگاه‌های پمپاژ در حاشیه رودخانه سیمره را فعال کند.

طرح سامانه گرمسیری به عنوان یکی از مهم در استان ایلام برای آبی کردن ۲۰ هزار هکتار از اراضی جنوب استان نیازمند سه هزار میلیارد تومان اعتبار است، که این مهم نیز نیازمند توجه ویژه است.

دامداری این استان نیز به شکل سنتی است، هنوز زنجیره تولید در بخش تولید گوشت قرمز در استان شکل نگرفته است، این در حالی است که این استان دارای دو میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام است.

سرمایه گذاری نیاز اصلی کشاورزی استان ایلام
یکی از کارشناسان حوزه کشاورزی در استان ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: سرمایه گذاری برای ایجاد صنایع تبدیلی و صادرات محصولات به عراق از طریق مرز مهران نیاز اصلی کشاورزی در استان ایلام است.

فرزاد بخشی عنوان کرد: تولیدات این استان در بخش کشاورزی سالانه یک میلیون انواع محصولات است، متاسفانه سهم صادرات محصولات کشاورزی استان از طریق مرز بسیار ناچیز است.

انتظارات مردم ایلام از دولت سیزدهم/ محرومیت‌های استان رفع شود

وی با اشاره به اینکه ۶۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در استان ایلام مشغول به کار هستند، افزود: مهمترین راهکار توسعه استان ایلام افزایش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و فعال کردن طرح‌های این بخش است.

لزوم توجه به طرح‌های نفت و گاز در استان ایلام
بحث مدیریت نفت و گاز از دغدغه‌های مهم مردم ایلام است، متاسفانه به رغم اینکه نفت و گاز از ایلام استخراج می‌شود و مشکلات متعاقب آن یعنی حمل و نقل و … متوجه ایلامیان است ولی دفتر آن در کرمانشاه بوده و مزایای اشتغال و درآمدهای جانبی و… نصیب غیربومی‌ها می‌شود که مردم ایلام صراحتاً خواستار انتقال دفتر نفت و گاز از کرمانشاه به ایلام هستند.

طبق آمارها بیش از ۹۰ درصد نفت و گاز غرب کشور در استان ایلام تولید می شود.

نماینده مردم ایلام در مجلس در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: استان ایلام دارای ثروت‌های عظیمی در بخش نفت و گاز است، اما متاسفانه این ثروت‌های عظیم در خدمت توسعه استان قرار ندارد.

سارا فلاحی اضافه کرد: اول اینکه مدیریت طرح‌های نفت و گاز استان در استانی دیگر قرار دارد، در پروژه‌های نفت و گاز نیز بیشتر از نیروهای غیربومی استفاده شده است.

وی تصریح کرد: باید استان ایلام در بحث درآمدهای نفتی، طبق قانون سهم داشته باشد، شرکت‌های نفت و گاز باید طبق قانون در قالب مسئولیت‌های اجتماعی در ارائه خدمات به مردم استان کوتاهی نکنند.

انتظارات مردم ایلام از دولت سیزدهم/ محرومیت‌های استان رفع شود

نماینده ایلام عنوان کرد: شرکت‌های نفت و گاز در استان متاسفانه نه تنها سهمی در پروژه‌های عمرانی و زیرساختی استان ندارند، حتی مالیات این شرکت‌های در استان‌های دیگر پرداخت می‌شود.

وی گفت: انتظار مردم استان ایلام این است یک بار برای همیشه مدیریت صنعت نفت و گاز، اشتغال و سهمی از درآمدی نفت و گاز در استان محقق شود.

توسعه زیرساخت‌ها مطالبه ۲۰ ساله مردم ایلام
یکی از مطالبات اصلی مردم استان ایلام که بیش از ۲۰ سال است دولت‌ها در این بخش به استان بی توجه بوده‌اند، توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای در استان است.

پروژه راه آهن ایلام که دوبار توسط دو رئیس جمهور کلنگ زنی شده هنوز اجرایی نشده و انتظار مردم استان این است، این پروژه بعد از سال‌ها اجرایی شود.

مشکلات جاده‌ای و حمل ونقل گران می‌طلبد با توجه به وجود میادین نفتی، وجود مرز مهران و بازارچه‌های مرزی، سیستم حمل و نقل ریلی و احداث راه آهن ایلام به صورت ویژه و سریع در دستور کار دولت سیزدهم قرار گیرد.

توسعه زیرساخت‌های استان، احداث آزادراه و بزرگراه با توجه به مرز مهران و تردد سالانه ۶ میلیون زائر به خصوص در ایام اربعین نیز امری ضروری است.

مهمترین نیازهای استان ایلام
نماینده مردم ایلام در مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار بازار در مورد انتظارات مردم استان در دولت آینده اظهار کرد: عدم اتصال ایلام به شبکه ریلی، ظلم آشکار در حق مردم استان است و این مهم باید در اولویت قرار گیرد.

علی اکبر بسطامی با اشاره به به ضرورت بهبود راه مواصلاتی جاده کرمانشاه - حمیل - ایلام، گفت: تسریع در روند پرداخت مطالبات مردم سیل‌زده عرب رودبار از دیگر اولویت‌های مهم در استان باید باشد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک در استان ایلام، افزود: بازارچه‌های مرزی چیلات، چنگوله و هلاله شمالی در استان ایلام باید فعال شوند.

وی گفت: خواسته مهم مردم استان تسریع در روند بهره‌برداری منطقه آزاد مهران است، این منطقه باید محل اشتغال و تولید مردم استان باشد.

انتظارات مردم ایلام از دولت سیزدهم/ محرومیت‌های استان رفع شود

بسطامی با اشاره به وجود ذخایر نفت و گاز در استان، افزود: اجرای ماده ۴۷ قانون برنامه ششم توسعه با موضوع بومی‌گزینی در پروژه‌های صنعت نفت و گاز از دیگر نیازهای مردم استان از دولت آینده است.

استان ایلام به رغم ظرفیت‌های مهم مثل کشاورزی، نفت و گاز، گردشگری، مرز مشترک، مرز مهران، اربعین، دامداری، طبیعت و مراتع بکر و… متاسفانه جزو مناطق محروم کشور به شمار می‌رود.

انتظار مردم استان این استان با استفاده از ظرفیت‌های مطرح شده، بخشی از عقب ماندگی استان جبران شود. اشتغال، کسب و کار، توسعه زیرساخت‌ها، ارائه مشوق برای سرمایه گذاری، ایجاد امکانات تفریحی و رفاهی و…بخشی از نیازهای استان برای توسعه است.

کد خبر: ۹۵٬۶۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha