۸ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
دام‌ها بی‌گناه سلاخی می شوند؛ بازار نهاده‌ها شیر تو شیر!
بازار گزارش می‌دهد؛

دام‌ها بی‌گناه سلاخی می شوند؛ بازار نهاده‌ها شیر تو شیر!

ساری- بازار نهاده های دامی شیرتو شیر است، این گفته بسیاری از دامدارانی است که به ناچار و برای جلوگیری از ضرر بیشتر، دام هایشان را به سلاخ خانه می سپارند.

بازار؛ گروه استان‌ها: هر بخشنامه جدیدی که ابلاغ می‌شود، رعشه بر تن دامداران و صنایع مرتبط آن وارد می‌شود، حذف سبوس از سبد یارانه‌ها، کابوس دامداران را دامن زده و گاوها خواب مرگ می‌بینند.

هر روز گاو و گوسفندهای بی شماری سلاخ خانه و کشتارگاه‌ها می‌شوند تا جلوی ضرر بیشتر دامداران گرفته شود، آنان می‌گویند دیگر توان تأمین هزینه‌ها و پرورداری را نداریم.

در مازندران صنعت دامپروری و دامداری به صورت خانگی و سنتی و تا حدی نیمه صنعتی است، آشفته بازار گرانی نهاده‌ها، تیشه به ریشه این صنعت زده و آن را با سرعت نور به نابودی می‌کشاند.

دولت در عین حال برای پاک کردن صورت مسئله مشکلات، افزایش شیر را روی میز قرار می‌دهد اما بررسی میدانی خبرنگار بازار حاکی از آن است که کارخانه‌ها در خرید شیر دامداری‌های سنتی با قیمت قبلی نیز مشکل دارند چه رسد به قیمت‌های جدید.

رمقی برای دامداران نمانده است
یک دامدار مازندرانی که دارایی اش ۴۰ رأی گوسفند و بز بود و این شغل را به صورت آبا و اجدادی تاکنون ادامه داده است، در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: خشکسالی و خشک بودن مرتع از یک سو و افزایش هزینه‌ها و نرخ نهاده‌ها دیگر رمقی برای دامداری نگذاشته است.

دام‌ها بی‌گناه سلاخی می شوند؛ <a class=بازار نهاده‌ها شیر تو شیر!" height="376" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2020/06/22/4/28506.jpg" width="564" />

نوروز ترک افزود: دامداری‌های سنتی باید جو، سبوس و دیگر نهاده‌ها را به صورت آزاد خریداری کنند و وضعیت مراتع و تأمین علوفه نیز با خشکسالی امسال، رنج دامداران را مضاعف کرده است.

دامداری‌های سنتی باید جو، سبوس و دیگر نهاده‌ها را به صورت آزاد خریداری کنند و وضعیت مراتع و تأمین علوفه نیز با خشکسالی امسال، رنج دامداران را مضاعف کرده است

وی با بیان اینکه طی سال جاری دام‌هایم را به کشتارگاه بردم و پول حاصل از فروش آن را در بانک قرار دادم تا با اندک سود ناچیز آن امرار معاش کنم، اظهار داشت: ۵۰ سال به حرفه دامداری مشغول بودم و روزها و شب‌های سال را با عشق و علاقه در این کار سپری کردم.

این دامدار ادامه داد: امسال قیمت کاه و کلش هم نسبت به سال‌های قبل افزایش چند برابری داشته و برای دامداران خرد، تأمین آن صرفه اقتصادی ندارد.

کارخانه شیر دامداران سنتی را نمی‌خرد
دامدار دیگری با بیان اینکه افزایش قیمت شیر دردی را از دامداران دوا نمی‌کند، گفت: کارخانه شیر را با قیمت قبلی از ما دامداران روستایی و خرد خریداری نمی‌کنند و به هیچ وجه حاضر نیستند با قیمت‌های جدید خریدی داشته باشند.

امیر کمالی بالابودن بار میکروبی را دلیل نخرید شیر توسط تعاونی‌ها و کارخانه‌ها از دامداران بیان کرد و در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: مجبوریم شیر تولیدی را به مغازه داران با قیمت ناچیزی بفروشیم.

وی با بیان اینکه افزایش نهاده‌های دامی مانند سبوس و کاه وکلش به دامداران ضربه زده است، افزود: در این وضعیت چاره‌ای نداریم دامداری را جمع آوری کنیم و دام‌هایمان را یا بفروشیم و یا به کشتارگاه ببریم.

دامپروری سنتی مازندران روبه انقراض است
درصد بالایی از دامداری‌های مازندران سنتی و نیمه صنعتی است و افزایش هزینه‌های تولید، عرضه نهاده‌ها از جمله سبوس در بازار آزاد سبب می‌شود تا صنعت دامداری و دامپروری در استان روبه انقراض رود. مسعود احمدی معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران شمار دام‌های سبک و سنگین استان را سه میلیون واحد دامی بیان کرد و گفت: اکثر این واحدها خرید و نیمه صنعتی است.

دام‌ها بی‌گناه سلاخی می شوند؛ بازار نهاده‌ها شیر تو شیر!

وی با اظهار اینکه سبوس بیشترین نهاده دامی دامداران را تشکیل می‌دهد و قرار است از تیرماه در بازار آزاد عرضه شود، گفت: با این حال برای دامداران تأمین آن صرفه اقتصادی ندارد و این مسئله صنعت دامداری استان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه خطر کشتار دام‌های مولد به دلیل نبود نهاده‌های دامی مورد نیاز و افزایش هزینه‌ها وجود دارد، گفت: برای دامدار نمی صرفد که سبوس کیلویی ۱۰ هزار تومانی تهیه کند.

احمدی همچنین با بیان اینکه بزودی تبعات کشتار دام‌های مولد و سنتی نمایان می‌شود، از کاهش قیمت گوشت دام سبک خبر داد و گفت: در حال حاضر قیمت گوسفند زنده هر کیلوگرم زیر ۴۰ هزار تومان رسیده و این ناشی از افزایش تقاضا برای کشتار است.

وی درعین حال تصریح کرد با اوضاع نابسامان نهاده‌های دامی آینده صنعت دامداری و دامپروری در استان مبهم و تاریک خواهد بود.

در استان مازندران سالانه ۶۰۰ هزار تن شیر تولید می‌شود و تاکنون ماهانه شش هزار تن سبوس یارانه‌ای برای توزیع به استان تخصیص داده می‌شد و از ماه جاری دامداران باید در بازار آزاد آن را تهیه کنند.

کد خبر: ۹۵٬۶۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha