۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
ادامه مشکلات پیازکاران جنوب کرمان| نیمی از مطالبات کشاورزان پرداخت نشد
گزارش بازار؛

ادامه مشکلات پیازکاران جنوب کرمان| نیمی از مطالبات کشاورزان پرداخت نشد

کرمان- ماهها از خرید تضمینی پیاز کشاورزان جنوب استان کرمان گذشته و هزاران کشاورز به دلیل افت قیمت ورشکست شدند اما هنوز بیش از نیمی از آنها پول محصول خود را دریافت نکرده اند.

بازار؛ گروه استان ها: انتهای سال گذشته بود دلال بازی و عدم تدبیر دولت برای صادرات محصول پیاز موجب شد هزاران تن پیاز روی دست کشاورزان بماند. تعرفه بالای صادرات و واسطه گری در بازار داخلی مشکلات را افزون کرد، دلالان همزمان با برداشت پیاز در جنوب کرمان محصول در انبار مانده را با کیفیت پایین در استانهای بزرگ کشور توزیع کردند.

پیازی که برای تولید هر کیلو ۲ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه روی دست کشاورز گذاشته بود به قیمت ۲۰۰ تومان در بازار داخلی رسید و کشاورزان بسیاری زمینها را با محصول آن شخم زدند همان زمان بود که بعد از مدتها پیگیری بحث خرید تضمینی محصول مطرح شد و در نهایت محصولی که ۲ هزار و ۵۰۰ تومان برای تولیدش هزینه شده بود ۵۹۶ تومان خرید تضمینی شد.

برخی از کشاورزان برای کاهش خسارت محصول را با این قیمت به تعاون روستایی واگذار کردند. اما پس از خرید محصول هیچ برنامه ای برای بهره برداری از هزاران تن محصول وجود نداشت و بخش زیادی از پیاز معدوم شد!

پول برای پرداخت ندارند
حالا در چهارمین ماه از سال تعدادی از کشاورزان از عدم پرداخت هزینه خرید تضمینی هم گلایه دارند.

محمد یکی از کشاورزان است که به خبرنگار بازار گفت: با ضرر بسیار محصول را به دولت فروختیم و الان چهار ماه می گذرد و هنوز منتظر پرداخت پول هستیم.

ادامه مشکلات پیازکاران جنوب کرمان| نیمی از مطالبات کشاورزان پرداخت نشد

وی ادامه داد: در سال جاری به دلیل کرونا، بسته بودن مرزها، دلال بازی و افزایش قیمت نهاده های تولید به شدت ضرر کردیم در حال حاضر هم آبی برای کشاورزی وجود ندارد.

وی افزود: همین محصولی که با قیمت اندک از ما خریداری می شود در نهایت در بازار با چندین برابر قیمت به مردم فروخته می شود و سوال این است که مگر اینجا کسی نظارت ندارد؟

میلیاردها تومان هزینه کردیم و کسی به فریاد نرسید
این کشاورز افزود: ۱۰ تن محصول را میلیاردی برای تولید آن هزینه کردم و در همین ادارات دولتی در صف بذرش را به مردم فروختند، پیاز را با کمترین قیمت ممکن فروختیم اما هنوز پولی دریافت نکردیم و هر بار هم مراجعه می کنیم می گویند اعتبار اختصاص نیافته است.

کمالی قربان پور یکی دیگر از کشاورزان گفت: ابتدا که تبلیغ می کردند که تولید کنید و همه محصول را به روسیه صادر می کنیم اما این اتفاق نیفتاد از سوی دیگر اگر الگوی کشت ایراد داشت چرا بذر پیاز را در همین ادارت دولتی توزیع کردید؟!

وی بیان کرد: محصول روی دست ما ماند و در نهایت خرید تضمینی شد، این نعمت خدا در نهایت زیر تابش خورشید سوزان جنوب کرمان نابود شد و بخش قابل توجهی از پیاز از بین رفت.

سوال ما این است چرا کسی یک قدم برای حذف یا کاهش تعرفه برنداشت؛ چرا باید هزاران تن پیاز در بیابانها خراب می شد و زیر خاک می رفت اما صادر نمی شد!

قربان پور افزود: حالا هر زمان برای پرداخت هزینه خرید تضمینی که یک چهارم هزینه تولید بود مراجعه می کنیم می گویند، پول نداریم.

وی می گوید: در حالیکه حمایت از تولید شعار شده و مسئولان باید موانع تولید را رفع کنند اما حتی به طور نمایشی هم یک گام برنمی دارند.

قربان پور گفت: پیازها و سیب زمینی بولیوی و آرژانتین در کویت و قطر فروش می رود اما پیاز ما روی دستمان مانده و تعرفه بسیار سنگین برای صادرات در نظر گرفته شده است، سوال ما این است چرا کسی یک قدم برای حذف یا کاهش تعرفه برنداشت. چرا باید هزاران تن پیاز در بیابانها خراب می شد و زیر خاک می رفت اما صادر نمی شد!

وی گفت: مردم در جنوب کرمان دیگر پولی برای کشت جدید ندارند، فقط وام می گیرند و ضامن یکدیگر می شوند و در نهایت محصولشان با کمترین قیمت به یغما می رود و دلالان پول دار می شوند و ما توان پرداخت قسط بانکها را هم نداریم.

بخش زیادی از کشاورزی بی پول مانده اند

ذبیح الله اعظمی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس در گفتگو با بازار گفت: کشاورزان پیاز کار در جنوب کرمان در سال جاری با ضرر زیاد مواجه شدند و در نهایت سعی شد با خرید تضمینی محصول تعادل در بازار ایجاد شود که این طرح تاثیر خود را گذاشت و قیمت در بازار میوه و تره بار هم افزایش نسبی یافت.

وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کشور سعی شد قیمتی تعیین شود که توان پرداخت آن وجود داشته باشد.

اعظمی افزود: راهکار این است که باید صنایع وابسته به کشاورزی در جنوب کرمان ایجاد شود و اصلاح الگوی کشت به صورت جدی تر پیگیری شد.

خرید تضمینی فقط یک راهکار حمایتی برای کاهش ضرر مردم است و باید راهکار جدی برای افت قیمت محصول در جنوب کرمان اندیشیده شود

وی گفت: خرید تضمینی فقط یک راهکار حمایتی برای کاهش ضرر مردم است و باید راهکار جدی برای افت قیمت محصول در جنوب کرمان اندیشیده شود.

ادامه مشکلات پیازکاران جنوب کرمان| نیمی از مطالبات کشاورزان پرداخت نشد

وی از پیگیری برای تامین اعتبار و پرداخت هزینه ۵۳ درصد باقیمانده کشاورزان خبر داد.

مدیر تعاون روستایی جنوب کرمان هم در همین خصوص به خبرنگار بازار گفت: در صورت تامین اعتبار مابقی مطالبات پرداخت می شود و هم کنون ۴۷ درصد از مطالبات پرداخت شده است.

فاطمه میرساردو افزود: بیش از ۶۹ میلیارد و ۴۱۵ میلیون و ۸۹۸ هزار و ۵۲۶ ریال تا کنون پرداخت شده است و رایزنی برای مابقی محصول ادامه دارد.

وی تصریح کرد: در مجموع در جنوب کرمان ۲۴ هزار تن پیاز خریداری شده و قیمت مصوب نیز برای هر کیلو ۵۹۶ تومان بوده است.

بازار کشورهای عربی دست بولیوی و آرژانتین
کمالی عرب یکی از تولید و صادر کنندگان محصولات کشاورزی در جنوب کرمان در گفتگو با بازار گفت: جنوب کرمان قطب تولید محصولات کشاورزی است و اگر فعال نباشد باید به وارد کننده محصولات کشاورزی به خصوص همین پیاز تبدیل شویم. چرا از یاد برده ایم تا چند سال قبل از پاکستان پیاز می خریدیم. آیا باید مجدد وارد کننده شویم.

وی افزود: بازار میوه و تره بار جنوب خلیج فارس را ببینید چرا کسی برنامه ریزی نمی کند و یک قدم هم برای این بازار برنمی دارد.

وی گفت: شاید برخی کشورها سخت گیری داشته باشند اما سوال این است چرا برای صادرات به قطر و عمان برنامه ریزی نشد چرا بازار عراق به سادگی از دست کشاورزان ایرانی خارج شد و دست ترکیه افتاده است؟ مسئولان مربوطه دقیقا چه کاری می کنند؟

وی ادامه داد: روسیه چرا در برنامه ریزی ها برای صادرات نقش ندارد مگر قرار نبود فرودگاه جیرفت برای صادرات محصول به روسیه استفاده شود. حالا یک نفر باید جواب دهد چرا کاری برای حمایت از تولید کننده انجام نمی شود.

هزاران نفر از کشاورزان جنوب کرمان در انتظار پرداخت هزینه حداقلی برای محصولی هستند که ماهها برای تولیدش تلاش کردند اما در نهایت زحمتشان بی نتیجه ماند.

کد خبر: ۹۵٬۶۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha