۸ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۹
جولان تنش آبی در استان همدان| ذخایر آبی جوابگوی یک ماه آینده هم نیست
بازار گزارش می‌دهد؛

جولان تنش آبی در استان همدان| ذخایر آبی جوابگوی یک ماه آینده هم نیست

همدان- بارندگی های استان همدان امسال نسبت به سال زراعی گذشته ۱۰۴ میلیمتر کمتر بوده تا آنجا که این رخداد موجب شکل گیری تنش آبی در شهرستان های این استان شده و شرایط دشواری ایجاد کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: تابستان از راه رسیده و در حالی هفته اول این فصل گرم را سپری می کنیم که ورود سال به فصل سرسبز تابستان شکل دیگری به خود گرفته چراکه دمای هوا به شکل غیرقابل توصیفی گرم است و در حالی که انتظار می رفت تیرماه را خنک تر از شرایط فعلی سپری کنیم شاهد گرمای هوا به بالاترین میزان ممکن در دهه های اخیر هستیم.

گرمای هوا، کمبود بارش ها، فرونشستن سطح آب های زیرزمینی، کاهش ارتفاع ذخیره آب سدها، به خزان رفتن زودهنگام برخی درختان و مواردی این دست بیانگر آن است که امسال با شرایط سخت کم آبی روبرو خواهیم بود ضمن اینکه این روزها صحبت هایی از احتمال جیره بندی آب نیز شنیده می شود.

شرایط به حدی نگران کننده است که نمی توان بی تفاوت از کنار آن گذشت چراکه همین وضعیت سبب شده به تعداد روستاهای گرفتار با مشکل نبود آب افزوده شود و حتی در برخی مناطق کشور و استان همدان اوضاع شکل بحرانی به خود بگیرد.

جولان تنش آبی در شهرستان‌های استان همدان/ ذخایر آبی جوابگوی یک ماه آینده هم نیست

این وضعیت در حالی بارها عنوان و رسانه ای شده که شیوع ویروس کرونا را نمی توان در شکل گیری شرایط فعلی دخیل ندانست هر چند تلاش خانوارها برای کاهش مصرف شکل گرفته اما آنچه از آمار و ارقام به دست آمده اینکه متاسفانه شاهد افزایش مصرف آب و عدم رعایت الگوی مصرف توسط برخی مشترکین در همدان هستیم و حتی برخی مشترکین همدانی ۶۰ درصد بیش از الگو آب مصرف می کنند.

استاندارد جهانی مصرف آب ۱۵۰ لیتر در شبانه روز است اما متاسفانه این رقم در شهر همدان ۶۰ تا ۷۰ درصد بیش از الگوی مصرف است

کارشناس امور آب استان همدان در همین زمینه بابیان اینکه استاندارد جهانی مصرف آب ۱۵۰ لیتر در شبانه روز است اما متاسفانه این رقم در شهر همدان ۶۰ تا ۷۰ درصد بیش از الگوی مصرف است؛ افزود: متوسط بارش باران در کشور یک سوم میانگین جهانی است درحالی که تبخیر آب در ایران سه برابر متوسط جهانی است.

حمید عزیزی متواضع بابیان اینکه اگر الگوی مصرف در حوزه آب و انرژی تغییر نکند با مشکلات عدیده ای مواجه خواهیم شد، افزود: متاسفانه آهنگ بارش در استان همدان کاهشی است در حالی که آهنگ افزایش دما بسیار افزایشی است.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد آب استحصال شده در استان همدان به مصرف کشاورزی می رسد،گفت: راندمان تولیدات کشاورزی در کشور بسیار پایین است اما بخش عمده ذخایر آبی ما صرف این بخش می شود.

سرانه مصرف آب در استان همدان ۱۹۰  لیتر در شبانه روز است
وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف آب در استان همدان ۱۹۰  لیتر در شبانه روز است، گفت: در حال حاضر، بیش از هر زمان دیگر نیازمند همکاری و همراهی مردم برای مدیریت مصرف هستیم.

در شرایط فعلی تنها مصرف در بخش خانوار و کشاورزی را نمی توان به تنهایی دخیل دانست بلکه کاهش بارندگی ها نیز به شرایط بحران دامن زده و  گرفتاری هایی ایجاد کرده است.

جولان تنش آبی در شهرستان‌های استان همدان/ ذخایر آبی جوابگوی یک ماه آینده هم نیست

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای استان همدان در همین زمینه با تاکید بر اینکه طرح هایی برای تامین آب شرب شهر همدان پیش بینی شده است، گفت: امیدواریم با صرفه جویی و همراهی مردم همدان امسال کمترین مشکل آب شرب را داشته باشیم.

منصور ستوده با بیان اینکه میزان بارش های بلند مدت استان همدان ۳۴۰ میلیمتر است، عنوان کرد: میزان بارش های سال زراعی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۲ درصد و نسبت به بلند مدت ۲۱ درصد کاهش نشان می دهد.

امسال نسبت به سال زراعی قبل به میزان ۱۰۴ میلیمتر بارندگی کمتری در استان همدان رخ داد که موجب به وجود آمدن تنش آبی شده است

ستوده بیان کرد: امسال نسبت به سال زراعی قبل به میزان ۱۰۴ میلیمتر بارندگی کمتری در استان همدان رخ داد که موجب به وجود آمدن تنش آبی در استان شده است.

وی در ادامه صحبت های خود افزود: در حال حاضر سد اکباتان مهمترین منبع تامین آب شرب شهر همدان ۱۸.۵میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد و ۴۵ درصد از حجم آن خالی است.

ستوده بابیان اینکه بر اساس طرح اضطراری آب‌رسانی به همدان، موضوع تأمین آب از چاه‌های منطقه خالق‌وردی و دره مرادبیگ مد نظر قرار گرفته است، اظهار کرد: این طرح چند سال گذشته مطرح شد و پس از ظرفیت یابی و شناسایی چاه‌ها در ۷۰ متری منطقه خالق‌وردی حفاری آغاز شد.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای استان همدان عنوان کرد: لوله گذاری طرح اضطراری به طور کامل انجام شده و تنها نصب تعدادی شیرآلات و همچنین بخشی از کارهای تصفیه خانه طرح باقیمانده که در تلاش هستیم هرچه سریعتر شیرآلات نصب و عملیات سیویل انجام شود.

طرح ضربتی تامین آب شرب همدان به طول ۷۰ کیلومتر از مخزن کیتو تا مخزن انصارالامام در حال اجرا است تا بتوانیم در تابستان تنش آبی حاکم بر استان را مدیریت کنیم

ستوده اضافه کرد: طرح ضربتی تامین آب شرب همدان به طول ۷۰ کیلومتر از مخزن کیتو تا مخزن انصارالامام در حال اجرا است تا بتوانیم در تابستان تنش آبی حاکم بر استان را مدیریت کنیم.

جولان تنش آبی در شهرستان‌های استان همدان/ ذخایر آبی جوابگوی یک ماه آینده هم نیست

وی افزود: با توجه به بروز خشکسالی و کمبود منابع آب سطحی و زیرزمینی در سال جاری و به منظور تامین کوتاه مدت آب شرب باید به سمت شناسایی چاه‌های کشاورزی که امکان استفاده آن برای شرب است رفت و آنها را از کشاورزان اجاره کرد تا در موقع بحران بتوان از آن ها بهره برد.

ستوده عنوان کرد: کشاورزانی که چاه کشاورزی خود را برای استفاده آب شرب به شرکت آب و فاضلاب اجاره دهند از طرف شرکت آب منطقه ای مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

نیاز آبی استان همدان با احتساب حجم آب فعلی سدها، ورودی ها، مصارف و خروجی ها و تبخیر ۲۰ میلیون متر مکعب تا مهر ماه است

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه نیاز آبی استان همدان با احتساب حجم آب فعلی سدها، ورودی ها، مصارف و خروجی ها و تبخیر ۲۰ میلیون متر مکعب تا مهر ماه است، ادامه داد: کل منابع آبی موجود ۲۲.۵ میلیون متر مکعب است و با محاسبات و پیش بینی های انجام شده در اوایل مهر حجم سد اکباتان به ۲.۵ متر مکعب می رسد.

ستوده ادامه داد: این میزان آب حتی جوابگوی یک ماه آب شرب شهر همدان هم نیست که این چالش بزرگی است که با جمع آوری آب های سطحی و حفر چاه به دنبال منابع آب جایگزین هستیم.

وی با اشاره به اینکه تامین حق‌آبه های کشاورزی روستاهای شورین، سنگستان و آبشینه براساس ورودی آب رودخانه به میزان ۲.۲ میلیون مترمکعب است، عنوان کرد: یکی از اساسی ترین اقدامات لوله گذاری یا احداث کانال بتنی انتقال آب از سد اکباتان به اراضی کشاورزی این سه روستا است که پیشنهاد شده به دلیل صرفه جویی در مصرف آب این خطوط انتقال توسط توسط سازمان جهاد کشاورزی انجام شود.

با همه این تفاسیر بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی امسال به دلیل کاهش بارش‌ها با خشکسالی مواجه خواهیم شد لذا باید ضمن مدیریت منابع آبی موجود، اقدامات مؤثری نیز در خصوص صرفه جویی در مصرف به عمل آوریم تا بتوانیم از تشدید تنش آبی در استان همدان جلوگیری کنیم.

کد خبر: ۹۵٬۶۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha